تراشه A17 اپل با نسل دوم فناوری 3 نانومتری فراوری می گردد

به گزارش مجله شرقیا، شرکت TSMC سال گذشته از فناوری ساخت N4 به عنوان نسل نو N5 رونمایی کرد. اگرچه هر دو فناوری زیرمجموعه یک خانواده محسوب می شوند، اما از آن ها به عنوان فناوری های ساخت 4 نانومتری و 5 نانومتری یاد می گردد. حالا این شرکت در آینده نزدیک اولین تراشه های مبتنی بر فناوری N3 موسوم به 3 نانومتری را راهی بازار می نماید.

تراشه A17 اپل با نسل دوم فناوری 3 نانومتری فراوری می گردد

گفته می گردد نسل نو آیپدها از همین تراشه ها استفاده می نمایند. با این حال نسل بعدی فناوری ساخت موردنظر N3E نام دارد که در کنار بهبود عملکرد، مصرف انرژی تراشه ها را هم کاهش می دهد. بر اساس گزارش خبرگزاری Nikkei Asia، تراشه A17 اپل از همین فناوری استفاده می نماید و فراوری انبوه آن از نیمه دوم سال آینده شروع می گردد. گفته می گردد تراشه های سری M3 کامپیوترهای مک هم مبتنی بر همین لیتوگرافی هستند.

در حال حاضر مدل های پرو آیفون 16 از تراشه A16 بهره می برند که با فناوری N4 شرکت TSMC ساخته شده است. باید خاطرنشان کنیم تراشه های دایمنسیتی 9000 و 9000 پلاس و اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 هم مبتنی بر همین فناوری هستند. تحلیلگران بر این باور هستند که مانند سال جاری، سال آینده فقط مدل ها پرو آیفون 15 تراشه تازه نفس A17 اپل را دریافت می نمایند و مدل های استاندارد با تراشه A16 راهی بازار می شوند.

باید خاطرنشان کنیم این فناوری های TSMC از طراحی FinFet بهره می برند. طراحی Gate-All-Around مزایای بیشتری به ارمغان می آورند که قرار است با فناوری N2 ارائه گردد. در حال حاضر سامسونگ مشغول آماده سازی تراشه های 3 نانومتری مبتنی بر طراحی Gate-All-Around است که باید ببینیم آیا سامسونگ بالاخره می تواند تراشه های بهتری نسبت به TSMC فراوری کند یا نه.

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 شهریور 1401 بروزرسانی: 27 شهریور 1401 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2146

به "تراشه A17 اپل با نسل دوم فناوری 3 نانومتری فراوری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تراشه A17 اپل با نسل دوم فناوری 3 نانومتری فراوری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید