تشریح فعالیت های مرمتی و حفاظتی اجرا شده در طاق بستان

به گزارش مجله شرقیا، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، تشریح فعالیت های مرمتی و حفاظتی اجرا شده در طاق بستان صورت گرفت.

تشریح فعالیت های مرمتی و حفاظتی اجرا شده در طاق بستان

جهت دریافت خدمات بازسازی آپارتمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

بیشتر بخوانیدطاق بستان | نمایش قدرت تاریخ در کرمانشاه

صامت اجرایی، مدیر پایگاه ملی طاق بستان به ادعاهای مطرح شده درباره آسیب های وارده به این نگاره پاسخ و درباره آنها شرح داد.

صامت اجرایی با بیان اینکه طاق بستان یکی از مهمترین آثار تاریخی - فرهنگی در زاگرس مرکزی است که همیشه نقش مهمی در بیان سرنوشت تاریخ ایران داشت و دارد، تاکید نمود: از این رو؛ حفاظت و صیانت از این اثر که نماد و سمبل فرهنگی استان کرمانشاه و کشور است، بی شک امری واجب و لازم است.

او ادامه داد: مطالعات و آنالیز های باستان شناسی نشان می دهد که محدوده طاق بستان از دوره پیش از تاریخ تا دوره اسلامی مورد توجه بوده است. اما آنچه که امروزه با نام طاق بستان می شناسیم؛ هنر و معماری صخره ای دوره ساسانی حک شده بر دیواره کوه پرآو است که بخشی از تاریخ امپراطوری ساسانی را در یک بازه زمانی دویست و پنجاه ساله از زمان اردشیر دوم ساسانی (383-379 میلادی) تا زمان خسرو دوم (628-590 میلادی) بازگو می نماید.

مدیر پایگاه ملی طاق بستان توضیح داد: شواهد و مدارک تاریخی نشان می دهد که طاق بستان پس از ساسانیان از گزند حوادث بسیار سختی در امان مانده از حمله 641 میلادی تازی ها و یورش بر کرمانشاه و سرحدات آن تا حملات هوایی دشمن بعثی در طول هشت سال دفاع مقدس و... هیچ کدام نتوانستند بر استواری و پایداری طاق بستان چیره شوند.

اجرایی بعلاوه ایجاد پایگاه ملی طاق بستان، مطالعات مدون پژوهشی، معین حدود عرصه و حرائم و تدوین ضوابط برای آن، بازسازی اثر، ساماندهی محیطی و... را از اهم اقداماتی خواند که در طی سالیان گذشته جهت حفاظت و نگهداری این محوطه فاخر اجرا شده و حاکی از توجه ویژه متولیان امر در حفاظت و پاسداری از این اثر است.

او در ادامه ضمن تشکر از دغدغه مندی دوستاران میراث فرهنگی و در پاسخ به گزارشی که به وسیله یکی از کارشناسان حوزه باستان شناسی به واسطه دل نگرانی که نسبت به حفاظت از این اثر فاخر دارند، اظهار داشت: مطالعات لازم در قالب قرارداد با مشاور ذی صلاح در سال گذشته با اسم مطالعه ساختاری، آسیب شناسی و حفاظت از نقش برجسته های سنگی طاق بستان به انجام رسید که در این طرح علاوه بر مستندسازی، مستندنگاری نقوش و آسیب های سنگ نگاره های طاق بستان به روش فتوگرامتری، ساختار بستر سنگی اثر، مورد مطالعه قرار گرفته و آسیب های اتفاق افتاده بر روی آن به روش میدانی و آزمایشگاهی مورد آنالیز قرار گرفته است و در نهایت با شناسایی، دسته بندی و اولویت گذاری عوامل مخرب، نحوه مقابله و چگونگی حذف آنها پیشنهاد شده است.

مدیر پایگاه ملی طاق بستان ادامه داد: بعلاوه، مواد و ملات جهت پاکسازی، استحکام بخشی و بازسازی سنگ نگاره ها با سنجش در آزمایشگاه و انجام تست های پیرسازی تسریعی مورد آزمایش قرار گرفته و مواد مناسب جهت عملیات حفاظت و بازسازی پیشنهاد شده که در صورت تامین اعتبار و کسب مجوزات لازم، بر مبنای همین مطالعات، وارد عملیات اجرایی خواهیم شد و اقداماتی چون پاکسازی (برای زدودن چرکی ها و رسوبات) جهت خوانش بهتر نقوش و پاکیزه شدن چهره اثر انجام خواهد گرفت. بعلاوه نواحی که دچار پوسته شدگی یا جدایش شده اند، استحکام بخشی خواهند شد. علاوه بر آن سیمان های بکار رفته (بازسازی های گذشته) در سطح اثر به دلیل مشکلاتی که دارند، با ملات مناسب که کمترین عوارض تخریبی را به همراه داشته باشد، جایگزین می گردند.

اجرایی یادآور شد: در گزارش منتشر شده، آسیب هایی با اغراق به تصویر کشیده شده است که در حقیقت آلودگی های سطحی هستند که در فصول مختلف به وسیله لانه گذاری حشرات به صورت فصلی رخ می دهد و موضوع تازه ای نیست. در حقیقت لانه کردن عنکبوت ها و تار آنها موضوعی اجتناب ناپذیر است. راه چاره آن هم پایش دوره ای و زدایش سحطی اثر است که براساس برنامه های مدون به صورت هفتگی این پاکسازی و زدودن گرد و غبار با نظارت کارشناسان صورت می گیرد.

او در انتها توضیح داد: پایگاه ملی طاق بستان با آگاهی کامل از اهمیت این اثر به لحاظ تاریخی فرهنگی به جهت بهبود حفاظت، ساماندهی و معرفی هرچه بهتر این اثر در چارچوب ضوابط مصوب، کوشش دارد با برطرف کاستی ها، هم افزایی فکری با تمامی کارشناسان و مشارکت با دیگر ارگان ها و دستگاه های اجرایی، حفاظت از این اثر را که به اسم شاخصه فرهنگی و حافظه تاریخی این مردمان بوده و هموار نقش اساسی در شکل گیری فرهنگ این سرزمین در لبه غربی فلات ایران داشت، مدیریت کند.

منبع: همگردی
انتشار: 27 مرداد 1400 بروزرسانی: 27 مرداد 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1775

به "تشریح فعالیت های مرمتی و حفاظتی اجرا شده در طاق بستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشریح فعالیت های مرمتی و حفاظتی اجرا شده در طاق بستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید