توصیه های رئیس گروه ارتوپدی بیمارستان خانواده برای ماندن در خانه

به گزارش مجله شرقیا، یک متخصص ارتوپدی تاکید نمود: ماندن در خانه برای جلوگیری از ابتلا به کووید-19 باید با ورزش و حرکات فیزیکی به منظور حفظ سلامت بدن و مقابله با بیماری های استخوانی و مفاصلی همراه باشد.

توصیه های رئیس گروه ارتوپدی بیمارستان خانواده برای ماندن در خانه

جهت دریافت خدمات قیمت درب ضد سرقت فلزی ایرانی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

به گزارش مجله شرقیا آنلاین، دکتر مجید کریمیان، رئیس گروه ارتوپدی بیمارستان خانواده اصفهان در گفت وگو با ایرنا اضافه نمود: انجام حرکات فیزیکی برای همه رده های سنی و تمام افرادی که در خانه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا می مانند، ضروری است، زیرا بی حرکتی به مدت طولانی برای بدن آسیب زاست و عوارض متعددی به دنبال دارد که با انجام بعضی توصیه ها می توان از بروز آن جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: انواع حرکات فیزیکی در منزل، از راه رفتن در اتاق تا کار با وزنه یا وسایل ورزشی تخصصی مانند دمبل یا هالتر، هیچ ممنوعیتی ندارد و به طور جدی پیشنهاد می گردد، پیاده روی در منزل اگر در حیاط شخصی و در هوای آزاد انجام گردد سودمندتر است و در صورت نداشتن چنین امکانی، می توان از اتاق های خانه استفاده کرد.

به ازای هر ساعت نشستن در خانه، 3 تا 10 دقیقه بایستید

این متخصص جراحی استخوان و مفاصل توضیح داد: انجام هرگونه حرکات بدنی و ورزشی باید متناسب با سن و دیگر ویژگیهای فیزیکی فرد باشد، اما بطورکلی به ازای هر ساعت نشستن ضروری است 3 تا 10 دقیقه بصورت ایستاده حرکاتی را انجام و شرایط فیزیکی بدن خود را تغییر داد.

کریمیان با بیان این که ماندن در خانه تا حد زیادی الگوی خواب افراد را تغییر داده است، گفت: بسیاری از هموطنان تا شب ها دیروقت بیدارند و به جای آن روزها می خوابند با این وجود در هر ساعت از شبانه روز که علاقمندند ورزش نمایند و هر زمانی که بیشتر حوصله دارند حرکات بدنی و نرمش را افزایش دهند.

وی با اشاره به این که اجرای حرکات ورزشی متناسب با قدرت بدنی، زمان و میزان مختلفی دارد، گفت: برای مثال صاف کردن زانو در حال نشسته به مدت چند ثانیه و نگه داشتن آن، بازکردن دست ها و انجام حرکات دَوَرانی، حرکت چرخ آسیاب، جمع و رها کردن عضلات شکم و حرکت پای دوچرخه در جا از جمله اقدامات ساده و مفیدی است که به تجهیزات خاص هم احتیاج نداشته و اثرات سودبخشی را برای جسم به دنبال دارد.

برای ورزش نکردن بهانه نیاوریم

رئیس گروه ارتوپدی بیمارستان خانواده اصفهان در باره کار با وزنه نیز گفت: در صورت نداشتن وسایل تخصصی ورزش، حتی می توان از یک کیسه حاوی برنج یا گندم در وزن های مختلف مانند 2-3 کیلوگرمی استفاده کرد و نداشتن تجهیزات نباید بهانه ای برای ورزش نکردن باشد.

کریمیان به ضرورت اختصاص زمان برای ورزش جدا از کارهای روزمره اشاره و اعلام نمود: وقتی شخصی را در خیابان یا پارکی می بینیم متوجه می شویم که در حال ورزش و نه پیاده روی معمولی است، در خانه هم باید حرکات فیزیکی منجر به بالارفتن ضربان قلب، تنفس و تعرق بدن گردد، اگرچه الزاما تعرق بدن معیار استانداردی از لحاظ تعریف ورزش نیست اما معیاری مناسب برای معین ورزش موثر محسوب می گردد.

وی تاکید نمود: زمان ورزش در خانه اجباری نیست اما پیشنهاد می کنیم که هموطنان بصورت منظم و در هر ساعتی از شبانه روز ورزش نمایند و امروزه دیگر دوره شائبه زمان ورزش صبحگاهی گذشته و از وجهه علمی برخوردار نیست.

متخصص ارتوپدی در پاسخ به این پرسش که سکون درازمدت چه تاثیر منفی بر بدن دارد، گفت: نخستین ضرر این امر آسیب جسمانی و فیزیکی است به این معنا که ماندن مواد زائد در عروق و اسید لاکتیک و عدم دفع بعضی مواد مضر به وسیله کلیه ها و تجمع چربی سبب ضعف عضلانی و جسمی و کرختی و ناتوانی می گردد و شاکله بدن را با انواع بیماری ها را در طولانیمدت با خطر روبه رو می نماید.

کریمیان ادامه داد: مسائل استخوانی و مفاصل، دیگر خطری است که افراد کم تحرک را تهدید می نماید یعنی خشکی مفاصل، پوکی یا ناتوانی استخوان ها رخ می دهد و شخص در زمان میانسالی یا پیری با معضلات متعددی روبرو خواهد شد.

وی، امراض قلبی عروقی مانند فشار خون و بیماری هایی مانند دیابت را از دیگر مسائلی برشمرد که به دلیل بی تحرکی و ورزش نکردن روی می دهد و در این ارتباط توضیح داد: حرکات فیزیکی سبب قوی شدن قلب و عملیات مرتبط با ساز و کار پمپاژ خون می گردد.

ضرورت ورزش خانوادگی در خانه

این متخصص جراحی استخوان و مفاص، جلوگیری از ابتلا به مسائل روحی و روانی را از مزایای ورزش بهویژه در زمان قرنطینه خانگی دانست و گفت: هر نرمش و حرکت بدنی به غیر از مباحث تخصصی فیزیکی، روحیه شادی و نشاط را به همراه دارد و در این زمینه می توان از رسانه ها، برنامه های ورزشی تلویزیونی، موسیقی در حین ورزش و پایکوبی بهره برد.

به گفته کریمیان، ورزش دسته جمعی در منزل راهکاری است که همگان را به حرکات بدنی و دوری از تنبلی، سستی و کم تحرکی ترغیب می نماید و با افزایش شادی، ماندن در خانه را راحت تر می سازد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 فروردین 1399 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 814

به "توصیه های رئیس گروه ارتوپدی بیمارستان خانواده برای ماندن در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های رئیس گروه ارتوپدی بیمارستان خانواده برای ماندن در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید