خبرنگاران شصت و یکمین برنامه افتتاح طرح ها، این بار برای دانش بنیان ها

به گزارش مجله شرقیا، استان ها - خبرنگاران - امروز، نوزدهم فروردین در شصت و یکمین برنامه افتتاح طرح ها، نوبت بهره برداری از طرح های ملی دانش بنیان و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بود که در سه استان تهران ، البرز و قزوین رخ داد.

خبرنگاران شصت و یکمین برنامه افتتاح طرح ها، این بار برای دانش بنیان ها

به گزارش گروه استان ها، رونمایی از واکسن آنفلوآنزای فصلی (انسانی) گرم دره البرز ، راه اندازی خط تولید موتور سه سیلندر کم مصرف یورو 6 و آزمایشگاه ملی قوای محرکه در تهران و قزوین ، افتتاح طرح تولید یک رام قطار هفت واگنه مترویی در تهران ، رونمایی از ناحیه نوآوری دانشگاه شریف تهران از جمله طرح های ملی بود که امروز با حضور رییس جمهوری رسما به بهره برداری رسید.

همچنین افتتاح خط تولید پنج محصول زیست فناوری در تهران هم در زمره این طرح ها بود که واکسن آنتی یرسین ، پروبیوتیک تخصصی پیشگیری از سالمونلا ، کرم اگزما پروبیوتیک ، توکسین بایندر چهار جزئی پروبیوتیک و استارتر لبنی ، پنج محصول یاد شده به شمار می آیند.

بر اساس این گزارش با سرمایه گذاری سه هزار و 462 میلیارد تومانی روی طرح های امروز هفت هزار و 595 تن از هموطنان مشغول به کار می شوند.

بهره برداری از بزرگترین کارخانه تولید موتور خودرو کشور در قزوین

مرکز قزوین اولین مرکزی بود که امروز خبر افتتاح طرح ها توسط رییس جمهوری را در خروجی خبرگزاری خبرنگاران منتشر کرد مبنی بر اینکه شرکت توسعه قوای محرکه تیوان بزرگترین و پیشرفته ترین کارخانه تولید موتور خودرو کشور توسط رییس جمهوری به صورت ویدیو کنفرانس در قزوین به بهره برداری رسید.

ناگفته نماند آنچه که امروز در قزوین به بهره برداری رسید ، فاز نخست شرکت یاد شده است و قرار است این شرکت، موتور پرقدرت کم مصرف یورو 6 خودرو سواری را تولید کند. اما به هر حال این واحد صنعتی در 82 هزار متر زمین و 53 هزار متر مربع زیر بنا به بهره برداری رسیده و منجر به اشتغال 559 نفر شده است.

گفته می شود که این شرکت توانایی تولید 20هزار موتور پرقدرت کم مصرف یورو 6 برای سالجاری را دارد. همچنین چهار هزار و 200 میلیارد ریال سرمایه گذاری ثابت و سه هزار و 900 میلیارد ریال سرمایه گذاری در گردش مورد نیاز این پروژه خواهد بود.

در این مراسم هدایت الله جاقتصادی پور استاندار قزوین، علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، لطف الله سیاهکالی مرادی کننده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، عیسی قبادی معاون اقتصادی استاندار قزوین و سایر مسوولان استانی حضور داشتند.

سید مجتبی میر سهیل، مدیر عامل شرکت توسعه قوای محرکه تیوان در آیین افتتاح این شرکت گفت: امروز نماد صنعت کشور و بزرگترین شرکت تولید موتور خودروهای کم مصرف یوور 6 به بهره برداری رسید.

وی اضافه کرد: انتقال فناوری موتورهای یورو 6 به عنوان نخستین قرارداد برجامی شناخته می شود و پروژه تا 2 سال ابتدایی مذاکرات به خوبی پیش رفت ولی با خروج آمریکا از برجام این طرح با اختلالاتی رو به رو شد. البته این طرح حتی پس از خروج آمریکا از برجام هم متوقف نشد و با ایجاد تغییراتی در طراحی و ساخت تولید آن را ادامه دادیم.

علی آقا محمدی ، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در مراسم افتتاح شرکت توسعه قوای محرکه تیوان گفت: پیروزیت در فناوری هسته ای مظهر استقلال کشور است و جمهوری اسلامی در رسیدن به دستاوردهای هسته ای تلاش خود را انجام خواهد داد.

آقا محمدی با اشاره به فرارسیدن روز ملی فناوری هسته ای گفت: با توجه به تحولاتی که در دنیا از لحاظ آلودگی و مسایل مربوط انرژی پاک وجود دارد و تحولاتی که در زمینه تکنولوژی های مربوط به استفاده الکترود دارو و بقیه مسائل وجود دارد و یا سانتریفوژ هایی که در کل صنایع وجود دارد تصمیم نظام بر این است که در حوزه فناوری هسته ای به عنوان یک کشور صاحب نام و پیشتاز حرکت کند.

رونمایی از نخستین واکسن آنفلوآنزای فصلی انسانی کشور در استان البرز

بعد از قزوین ، دومین خبر که در خروجی استان ها منتشر شد، خبر البرز بود که مراسم رونمایی نخستین واکسن آنفلوآنزای فصلی انسانی کشور را گزارش داد. این مراسم با پیام ویدئوکنفرانسی رییس جمهوری در منطقه گرمدره استان البرز برگزار گشت.

به گفته دکتر غلامحسین عبدالغفار مدیرعامل شرکت داروسازی و دانش بنیان نیواد فارمد سلامت ، ساخت واکسن آنفلوآنزای فصلی انسانی از سال 97 در این شرکت آغاز شد که آزمایش بالینی آن، روی 424 نفر با پیروزیت اجرا شده است. ضمن اینکه این واکسن نوترکیب ، مطابق با استانداردهای سازمان بهداشت دنیای و معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ساخته شده است .

عبدالغفار در ادامه گفت: تمام مراحل ساخت این واکسن توسط محققان ایرانی اجرا شده و نتایج آن پیروزیت آمیز بوده است. همچنین حدود 30 تا 40 درصد مواد اولیه ساخت این واکسن وارداتی است که می توان با حمایت لازم تمام این مواد را در داخل تولید کرد.

به گفته وی ، میزان نیاز سالانه کشور به واکسن آنفلوآنزای فصلی را بین سه میلیون تا پنج میلیون دوز است و در صورت حمایت مسوولان، آماده تامین این میزان واکسن تا شهریورماه سال جاری هستیم.

استان البرز بیش از 50 شرکت تولیدی در زمینه داروسازی و لوازم آرایشی و بهداشتی دارد که تعدادی از آنها دانش بنیان هستند.

و اما عزیزاله شهبازی، استاندار البرز هم که در آیین رونمایی از نخستین واکسن آنفلوآنزای فصلی حضورد اشت گفت: سال جاری تمرکز کاری استان بر مانع زدایی از تولید و ساخت محصولات دانش بنیان است.

شهبازی ادامه داد: در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی درصدد توسعه تولیدات دانش بنیان در البرز هستیم و اکنون بستر حضور و پویایی جوانان در عرصه های مختلف البرز فراهم است. بر این باور هستم که در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها با استفاده از توانمندی علمی نیروهای جوان و خوش فکر به پیشبرد اهداف این شعار باید کمک کرد.

رونمایی از اولین قطار ملی هفت واگنه مترویی

امروز رییس جمهوری ، اولین قطار ملی هفت واگنه مترویی را هم افتتاح کرد که به گفته شهردار تهران ساخت و طراحی قطار ملی در راستای ماده 58 قانون برنامه ششم با حمایت حمایت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، صندوق شکوفایی و نوآوری در مدت 18 ماه صورت گرفت.

پیروز حناچی، در مراسم افتتاح این قطار گفت: مراحل ساخت قطار یاد شده در کمترین زمان ممکن به همت مهندسان و صعنتگران داخلی و دانشگاهیان انجام شد. همچنین تمامی زیر سیستم ها مطابق با استانداردهای بین المللی در این پروژه در کشور تولید شده و در چنین پروژه هایی ایجاد زیرساخت ها شامل تجهیزات ثابت و ناوگان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

حناچی گفت: با فعال شدن خط تولید قطار ملی، پنج هزار شغل مستقیم و 10 هزار شغل غیرمستقیم پایدار به وجود می آید، ضمن این که ساخت قطار 20 درصد کاهش قیمت خواهد داشت.

این رام قطار ملی شامل یک قطار هفت واگنه که بدنه قطار، دکوراسیون داخلی، سیستم بوژی، راهروی بین واگنی، ترمزها، اطلاع رسانی هوشمند، تهویه مطبوع، درب و سیستم رانش آن توسط شرکت های دانش بنیان طراحی و ساخته شده است.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: برای 10 کلانشهر کشور در کمتر از 10 سال آینده به پنج هزار واگن مترو نیاز داریم تا بهره برداری سیستم زیرساخت های مترو را به حداکثری برسانیم.

رییس جمهوری : خودکفایی در زمینه علم و فناوری غرورانگیز است

دکتر حسن روحانی ، رییس جمهوری امروز در پویش تدبیر و امید و ادامه برنامه های افتتاحیه ها، در افتتاح ویدئوکنفرانسی پنج طرح ملی دانش بنیان و نوآوری افزود: برای ما ایرانیان بسیار غرور انگیز است که در زمینه های علمی و فناوری قدم به قدم در حال رسیدن به خودکفایی هستیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه در بخش واکسن، امروز شاهد تحول بزرگی در کشور هستیم، اظهار کرد: شاید در برخی موارد در غرب آسیا جزو اولین ها بودیم که هر ساله در فصل پاییز میلیون ها دوز واکسن آنفلوانزای فصلی را خریداری و هر سال آن را تکرار می کردیم؛ اما در سال جاری به خاطر کرونا داوطلبان برای این واکسن بیشتر بود. حال که امروز مراحل مختلف آن را طی کرده ایم بسیار امیدواریم که در فصل پاییز سال جاری بتوانیم از واکسن داخلی آنفلوانزا استفاده کنیم.

برای خرید واکسن، سفارش داده ایم

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه برای خرید واکسن سفارش داده و در کنار آن برای تولید هم اقدام کرده ایم، گفت: جزو کشورهای سرآمدی هستیم که به موقع سفارش خرید دادیم؛ اما آمریکا مانع شده است و انتقال پول ما را یکی دو ماه معطل کرده است به همین دلیل در مجموعه کواکس نوبت ما کمی عقب افتاده است، مقصر آن آمریکا است و باید فحش آن را به ترامپ بدهند.

روحانی افزود: برای خرید واکسن از کواکس با مسائل عدیده ای برای جابجایی پول روبرو شده ایم. پول در بانک های خارجی داریم اما همه آنها توسط تحریم آمریکا قفل شده است.

رییس جمهوری گفت: امروز بسیار خوشحالیم که در زمینه واکسن آنفلوانزا قدم به قدم در حال رسیدن به خودکفایی کامل هستیم و امیدوارم در زمینه کرونا هم در ماه های پیش رو به نقطه ای برسیم که بتوانیم به توان داخلی خود تکیه کنیم.

وی اضافه کرد: 16 میلیون و 800 هزار دز واکسنی که از کواکس خریداری کرده بودیم به تدریج بخش کوچکی از آن وارد شده است و بقیه هم وارد کشور می شود.

روحانی گفت: تلاش خواهد شد واکسن داخلی هم به ثمر بنشیند و وارد بازار شود و روسیاهی برای زغال خواهد ماند. 2 ماه دیگر وقتی به اندازه کافی واکسن آمد و واکسن داخلی ما هم وارد شد آنها شرمنده ملت ایران می شوند.

شتاب دهنده ها باید دانشگاه را به تولید و سپس به بازار فروش متصل کنند

روحانی ادامه داد: بخش دیگری از افتتاحیه امروز به تولید یک رام با هفت واگن مترو اختصاص داشت که جزو نیاز فوری ما در کلان شهرها است. به لطف خدا امروز این قدرت را یافته ایم تا بتوانیم واگن های مورد نیاز را تولید کنیم و به تدریج روی پای خود بایستیم و خودکفا شویم.

وی اضافه کرد: در زمینه فناوری دانشگاه شریف افتتاحیه ای داشتیم که بسیار اهمیت دارد. در کنار دانشگاه های بزرگ ما به ویژه دانشگاه هایی که در زمینه علوم تجربی، ریاضی، انسانی و پزشکی دارند کار می کنند، یک مرکز فناوری و نوآوری هم در نظر گرفته شود تا شتاب دهنده ها در آنجا فعال باشند.

رییس جمهوری گفت: این شتاب دهنده ها هستند که باید دانشگاه را به تولید وصل کنند و این اتصال را به بازار فروش برسانند تا شاهد یک تحول بزرگ باشیم. از همه بخش علمی و فناوری ریاست جمهوری بابت تلاش بسیار خوب در این 7 سال و نیم تشکر می کنم و در 4 ماه پیش رو این تلاش ها ادامه خواهد یافت.

تولید نخستین واکسن آبزیان و آنفلوآنزای انسانی به همت دانش بنیان ها

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان توانمندی شرکت های دانش بنیان در رفع نیاز کشور گفت: امروز خوشبختانه به همت شرکت های دانش بنیان تولید نخستین واکسن آبزیان و نخستین واکسن آنفلوآنزای نوترکیب انسانی (فصلی) رونمایی شد.

ستاری امروز پنجشنبه در شصت و یکمین آیین بهره برداری از طرح های ملی در پویش تدبیر و امید در افتتاح ویدئوکنفرانسی پنج طرح ملی دانش بنیان و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حضور رییس جمهور افزود: خوشبختانه امروز افتتاح تولید واکسن آنفلوآنزای نوترکیب انسانی را خواهیم داشت، واکسنی که توسط تیمی جوان در قالب شرکتی دانش بنیان تولید شده است. این شرکت با استفاده از دانش خود در زمینه تولید داروهای نوترکیب در زمینه سرطان پیروز به تولید این واکسن برای نخستین بار در کشور شدند، به غیر از این واکسن این تیم سه واکسن انسانی دیگر را برای تولید در برنامه دارد و از شهریور سال جاری مت واکسن آنفلوآنزای فصلی با استفاده از واکسن داخلی را انجام خواهیم داد.

وی بیان نمود: نخستین واکسن آبزیان نیز امروز به بهره برداری می رسد که این واکسن توسط شرکتی که مدیرعامل آن یک خانم است تولید شده و اولین واکسن در این حوزه است.

تولید رام قطار مترو با 85 درصد داخلی سازی

ستاری با اشاره به بهره برداری قطار ملی مترو تاکید کرد: با تلاش جهاددانشگاهی و سایر شرکت های داخلی، ایران امروز دارای دانش فنی طراحی و ساخت واگن مترو است، امروز یک رام قطار مترو به بهره برداری می رسد در حالی که قبلا 26درصد این قطارها داخلی سازی شده بود اما در این پروژه در عرض 18 ماه، هفت واگن که یک رام قطار را تشکیل می دهند با تلاش 18 شرکت و جهاد دانشگاهی و مپنا و واگن سازی تهران داخلی سازی شدند و دانش فنی و طراحی آن به حدود 85 درصد داخلی سازی رسیده است، به این ترتیب ما امروز دارای دانش فنی طراحی و ساخت واگن مترو هستیم.

وی ادامه داد: قرارداد 105 واگن از سوی شهرداری تهران بسته شده است، هر هفت واگن یک رام قطار را تشکیل می دهند که با این قرارداد در حقیقت 15 رام قطار سفارش داده شده است.

ستاری در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع تولید موتور سه سیلندر اشاره کرده و افزود: امروز خط تولیدی این موتور راه اندازی می شود، در حقیقت این موضوع اولین قرارداد برجام بود، حتی قبل از امضای برجام این قرارداد منعقد شد که بزرگترین سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی ظرف 15 سال اخیر محسوب می شود. این خط تولید ظرفیت تولید 150 موتور در سال را دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 10 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1595

به "خبرنگاران شصت و یکمین برنامه افتتاح طرح ها، این بار برای دانش بنیان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شصت و یکمین برنامه افتتاح طرح ها، این بار برای دانش بنیان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید