تویوتا لوین هیبریدی آنالیز شد؛ قیمت جهانی و ارزش خرید خودرو
به گزارش مجله شرقیا، تویوتا لوین هیبریدی مدل 2023 مورد آزمایش نهاده شد. این خودرو ابتدا در زمستان 1402 و به قیمت دو میلیارد و 47 میلیون تومان برای فروش در سامانه یکپارچه نهاده شد. البته اکنون در بازار آزاد، قیمت بسیار بالایی دارد. قوای محرکه این خودرو از یک پیشرانه بنزینی و یک پیشرانه برقی تشکیل شده است. یک گیربکس e-CVT نیز وظیفه انتقال توان به چرخ های جلو را بر عهده دارد. برخلاف گذشته، تویوتا لوین از فهرست نسبتا کامل امکانات رفاهی و ایمنی بهره می برد. این خودرو محصول مشترک شرکت GAC-Toyota است و در کشور چین فراوری شده، و از همان جا هم به ایران وارد شده است. در ادامه گزارش به آنالیز میدانی عملکرد فنی خودرو و امکانات آن می پردازیم.
خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: تویوتا لوین هیبریدی در واقع همان تویوتا کرولا است که با دو چهره مختلف و دو نوع قوای فنی در نقاط مختلف جهان فروخته می گردد. در حال حاضر تویوتا کرولا 2023 به وسیله شرکت مشخص خودرو ایرانیان و نسخه اسپرت تر آن یعنی لِوین به وسیله شرکت برساوش به کشور وارد می شوند. جالب است بدانید که به جز چین و ایران تقریبا در هیچ کجای جهان هر دو نسخه کرولا را با هم نخواهید دید. تویوتا لوین هیبریدی با دو نوع قوای فنی هیبریدی و 1.2L توربو به کشور وارد شده اند که موضوع آنالیز ما، نسخه هیبریدی است.
مشخصات فنی تویوتا لوین هیبریدی
تویوتا لوین هیبریدی مجهز به موتور 8ZR است که 1.8 لیتر (1798 سی سی) حجم دارد. این موتور تنفس طبیعی چهار سیلندر و 16 سوپاپ به تنهایی 95 اسب بخار قدرت و 142 نیوتون متر گشتاور فراوری می نماید. اگر به نظر شما هم چنین راندمانی برای یک موتور 1.8 لیتری آن هم متعلق به تویوتا، پایین است باید بگوییم که این پیشرانه یک موتور چرخه آتکینسون است.
این فناوری برای فراهم کردن بیشترین چگالی توان به ازای هزینهٔ خرج شده (سوخت)، طراحی شده است. این چرخه با کورس انبساط طولانی تر از چرخه معمول Otto و باز ماندن طولانی تر سوپاپ های هوا جهت برگشت سوخت و هوای اضافی، باعث کاهش شدید مصرف سوخت و بعلاوه حفظ بهتر دوام قطعات موتور می گردد. این نوع پیشرانه ها برای خودروهای هیبریدی کاربرد بیشتری دارند.
اما تکمیل نماینده پیشرانه بنزینی آتکینسون تویوتا لوین هیبریدی، یک پیشرانه برقی با پَک باتری فراوری شده به وسیله شرکت BYD چین است. مجموع توان تویوتا لوین با استفاده از این دو پیشرانه به 137 اسب بخار قدرت و 185 نیوتون متر گشتاور می رسد. توان موتور لوین نیز به وسیله گیربکس برقی CVT اتوماتیک (با توانایی تعویض مصنوعی 10 سرعته) به محور جلو این خودرو منتقل می گردد.
براساس اطلاعات تویوتا، نسخه هیبرید کرولا در ازای هر صد کیلومتر 4.32 لیتر سوخت در شرایط استاندارد مصرف می نماید. این بدان معناست که کرولا هیبرید با یک باک پر از سوخت 43 لیتری می تواند تا 995 کیلومتر را پشت سر بگذارد.
مصرف سوخت تویوتا لوین با بنزین ایران و رانندگی پر فشار، به کمتر از شش لیتر در هر 100 کیلومتر می رسد.
معایب تارا اتوماتیک از زبان مالک خودرو
آزمایش رانندگی تویوتا لوین هیبریدی
با قرار گرفتن در کابین تویوتا لوین هیبریدی شاهد داشبوردی با ارتفاع کم و کم ترین استفاده از مواد اولیه هستیم که البته حجم پردازی های سه بعدی داشبورد واقعا از تصاویر آن زیبا تر هستند.
روی صندلی های پارچه ای و اسپرت خودرو قرار می گیریم و دکمه استارت را می فشاریم. خودرو در همان حالت خاموش، حالا روشن است. چرا که تویوتا لوین هیبریدی در دورها و سرعت های پایین تنها با پیشرانه برقی کار می نماید که صدایی در حد یک یخچال دارد. با حرکت دادن اهرم مکانیکی تعویض دنده روی حالت D (حرکت دادن دسته دنده سفت است)، و فشردن پدال گاز، خودرو بدون هیچ صدایی و با یک تاخیر خیلی جزیی راه می افتد.
این نوع آغاز حرکت با تاخیر کم، بی صدا و کاملا تحت کنترل، لوین را به یک گزینه مناسب برای رانندگی در ترافیک های سنگین تبدیل می نماید. شاید اگر مدتی با این خودرو در ترافیک رانندگی کنید، حتی رانندگی با خودروهای گیربکس اتوماتیک دیگر برای شما خوشایند نخواهد بود.
زشت ترین خودروهای ایران را بشناسید + فیلم
شتابگیری و تعویض دنده تویوتا لوین هیبریدی
تویوتا لوین هیبریدی تا سرعت حدود 40 کیلومتر بر ساعت و فشردن اندک پدال گاز، همچنان روی حالت برقی است و دور شمار موتور نیز روی عدد صفر قرار داد. اما به محض فشردن بیشتر پدال گاز، موتور بنزینی بدون مکث و بدون هیچ تقه یا تکانی وارد مدار می گردد و خودرو به راحتی شتاب می گیرد. وارد مدار شدن موتور بنزینی و هاهنگی آن با موتور برقی و گیربکس واقعا عالی است. صدای پیشرانه بنزینی نیز بسیار کم است و گاهی تنها با دقت، متوجه کار کردن خودرو روی حالت بنزین خواهید شد.
باید بدانید که شتابگیری لوین حس فرو رفتن داخل صندلی یا هیجان خاصی را به شما القا نمی نماید، اما روان و لذت بخش است.
تعویض دنده
آنگونه که گفته شد، تویوتا لوین هیبریدی از یک گیربکس CVT الکترونیکی از شبیه ساز 10 سرعته مصنوعی استفاده می نماید. همین ابتدا باید گفت که این واژه شبیه ساز تعویض دنده، در عمل کارایی ویژه ای ندارد و شما تفاوتی با گیربکس های CVT معمولی را حس نخواهید کرد.
همانند روال تمام گیربکس های CVT، گیربکس لوین هم دور موتور را به صورت مداوم بالا نگه می دارد و شما همیشه باید با صدای نسبتا زیاد موتور کنار بیایید. اما مهم ترین تفاوت گیربکس CVT لوین با بعضی از خودروهای چینی داخل کشور این است که گیربکس لوین هماهنگی خوبی با پیشرانه دارد و هیچ تقه و تکان خاصی هم حس نمی گردد. رفتار گیربکس کاملا خطی و روان است اما هرگز لذت یک گیربکس AT را ندارد.
عملکرد در سر بالایی
تویوتا لوین هیبریدی در مسیرهای اتوبانی یا خیابان ها، شتاب گیری و عملکرد خوب، نرم و روانی دارد. اما در روبرو با سربالایی ها با کاهش کشش روبه رو می گردد. مگر اینکه پیش از رسیدن به سر بالایی ها کم فشار رانندگی کنید تا باتری ها کاملا پُر شوند. اما برنامه ریزی برای این کار واقعا سخت است.
عملکرد تویوتا لوین در سر بالایی های شدید، وجود سه سرنشین داخل خودرو و سیستم تهویه روشن، چنگی به دل نمی زند و صدای پیشرانه بنزینی که در مسیرهای صاف کم صدا است، آزار دهنده می گردد. هر چند که شما جایی گیر نمی کنید، اما به سرعت بالای 100 کیلومتر هم نمی توانید برسید. مگر اینکه باتری ها کاملا شارژ باشند.
در مجموع باید گفت که عملکرد تویوتا لوین هیبریدی در سر بالایی ها، ضعیف تر از نسخه های قدیمی بنزینی این خودرو و حتی ضعیف تر از بعضی خودروهای چینی توربوشارژ است.
هندلینگ و ترمزگیری لوین
تویوتا لوین هیبریدی در محور جلو از تعلیق مک فرسون مستقل استفاده می نماید. در محور عقب هم شاهد نصب تعلیق مولتی لینک مستقل هستیم، که سواری راحتی به این خودرو می بخشند.
هندلینگ، تحت کنترل بودن و کیفیت سواری تویوتا لوین هیبریدی نسبت به نسخه های پیشین این خودرو (تویوتا کرولا)، پیشرفت چشمگیری داشته است. این خودرو باوجود نرم بودن سیستم تعلیق، پایداری خوبی دارد و هیچ خبری از حرکات گهواره ای یا در رفتن بخش عقب خودرو مانند نسخه های قدیمی تر نیست. البته تایرهای سایز 205/55/16 خودرو به وسیله مالک با برند میشلن تعویض شده بودند که این موضوع هم بسیار تاثیر گذار بود.
منظور از هندلینگ خوب لوین، تحت کنترل بودن خودرو تا سرعت حدود 65 کیلومتر و البته در پیچ های شدید توام با سرازیری است. با افزایش سرعت به 75 کیلومتر و پیچ زدن سریع، تمایل به انحراف عقب خودرو مشاهده شد.
ترمزهای تویوتا لوین نیز عملکرد واقعا خوب و دقیقی دارند و به مقدار فشار پا روی پدال، واکنش نشان می دهند. نه ناگهان خالی می شوند و نه الکی میخکوب تان می نمایند.
در مجموع باید گفت هر چند لوین در بحث شتاب گیری چندان قوی نیست، اما پایداری و ترمزگیری آن نسبت به گذشته، پیشرفت کاملا محسوسی داشته است.
امکانات رفاهی و ایمنی
دوربین دید عقب، کروز کنترل آداپتیو، توانایی انتخاب حالات رانندگی، هشدار خستگی راننده، ترمز پارک برقی و سامانه کنترل آغاز حرکت خودرو در سربالایی از جمله امکانات تویوتا لوین هیبریدی هستند.
این خودرو بعلاوه دارای رادار خط خوان، هشدار خروج از خط، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو و ترمزهای فعال اضطراری است.
از دیگر امکانات تویوتا لوین هیبریدی می توان به سانروف معمولی، استارت دکمه ای، ورود بدون کلید (برای درهای جلو)، فرمان پلاستیکی با تنظیم دستی، نمایشگر 12.3 اینچی پشت آمپر، نمایشگر لمسی 10.25 اینچی مرکزی، تنظیم دستی صندلی های جلو، چراغ های LED چهار اسپیکر برای سیستم صوتی، تهویه مطبوع تک کاناله با خروجی تهویه برای ردیف دوم و فیلتر PM2.5 اشاره نمود.
لوین ارزش خرید دارد؟
قیمت تویوتا لوین هیبریدی در زادگاهش چین به شکل عجیبی مقرون به صرفه است. این خودرو در چین قیمتی معادل 105 هزار و 800 یوان (845 میلیون تومان) دارد. جالب است بدانید که قیمت خودرو آریزو شش پرو در چین 100 هزار یوان (800 میلیون تومان) است. اما با این وجود، آمار فروش آن حتی به چند کیلومتری لوین هم نرسیده است.
اما تویوتا لوین هیبریدی مورد آنالیز، با قیمت دو میلیارد و 47 میلیون تومان در سامانه یکپارچه فروخته شد که اکنون در بازار آزاد حدود چهار میلیارد تومان قیمت دارد.
در نتیجه نباید از آن انتظار یک خودرو چهار میلیاردی داشته باشید، یک خودرو با کیفیت و روان چینی-ژاپنی است که کاملا مالی طراحی و ساخته شده . شما هرگز رانندگی خودرو اسپرتی مانند پژو 2008 که نصف این خودرو قیمت دارد یا شتاب گیری یک کیا سراتو را در این خودرو تجربه نخواهید کرد.
اما تویوتا لوین هیبریدی می تواند یک خودرو شهری صفر کیلومتر و مناسب برای افراد ثروتمندی باشد که دوست ندارند از محصولات چینی یا ایرانی استفاده نمایند. بعلاوه تکنولوژی های نو به کار رفته در این خودرو می تواند برای کسانی که علاقه زیادی به تکنولوژی دارند، مجذوب کننده باشد به شرطی که پولش را داشته باشند.
در یک کلام باید گفت که تویوتا لوین هیبریدی یک خودرو تمام عیار نیست و بهتر است به عنوان یک خودرو مکمل استفاده گردد. این خودرو به وسیله شرکت برساوش - رهام تجارت پاک به کشور وارد شده است و خدمات آن نیز به وسیله شرکت ایرتویا ارائه می گردد.
آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز
منبع: بیت ران