حل اساسی مشکل آب نیازمند قانون است

به گزارش مجله شرقیا، خبرنگاران/فارس نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: از آن جایی که مصرف آب خصوصا در بخش کشاورزی غیر اصولی و نامتعارف است، نیازمند تنظیم لایحه و قانون گذاری در زمینه مصرف آب کشاورزی هستیم.

حل اساسی مشکل آب نیازمند قانون است

علیرضا پاک فطرت در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: خوشبختانه امروز برای تامین آب شرب و صنعت با مشکل روبرو نیستیم و تا 20 سال آینده نیز منابع مورد احتیاج تضمین است.

پاکفطرت گفت: معضل اصلی شیراز و استان فارس تامین آب کشاورزی بوده و تدام کاشت محصولات پرآب بر مانند سیفی و شالی و ... بدون در نظر گرفتن شرایط آب باعث شده تا حفظ آب های زیر زمینی با مشکل جدی روبرو گردد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس، بیان اینکه گذشتگان ما با استفاده از روش های آبیاری درست مثل ایجاد قنات آب را مدیریت می کردند، اضافه کرد: متاسفانه راندمان کشاورزی استان قابل توجه نیستو

پاکفطرت گفت: باید به افزایش مقدار فراوری محصولات کشاورزی با جایگزین کردن آبیاری مکانیزه و قطره ای و دیگر روش های نوین، ترویج گلخانه داری و کاشت گیاهان کم آبخواه به جای آبیاری غرقابی و محصولات پرآبخواه روی بیاوریم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با بیان اینکه تغییر اقلیم نیز اثر زیادی بر ایجاد خشکسالی و کمبود آب داشته است، اضافه کرد: متخصصین محیط زیست و ذیربطان این امر باید در پی راهکارهایی برای حفظ بقای محیط زیست برای نسل های بعدی باشند.

وی با تاکید بر اینکه کشورهایی که مشکل کم آبی ندارند نیز تمایلی به کشت محصولات پرآبخواه نداشته و از آبیاری مکانیزه استفاده می نمایند، اضافه کرد، حفر چاه غیرمجاز، کف شکنی چاه ها بدون هماهنگی و برداشت اضافه آب در ایران به درستی مدیریت و پیشگیری نمی گردد.

پاکفطرت در ادامه اضافه کرد: دولت در تنظیم لایحه آب و مجلس با قانون گذاری در این زمینه، پیش بینی تسهیلات بانکی مناسب به کشاورزان در راستای ایجاد و توسعه آبیاری نوین و آموزش و برنامه ریزی صحیح در این زمینه، باید جدی عمل نموده و حتی در بحث کشاورزی سهمیه بندی آب را متناسب با فصل کشت، در دستور کار قرار دهند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد سدها در استان درست اما مدیریت آب سد نادرست بوده است، اضافه کرد: برخی مواقع آب سدها را برای کشت برنج و سایر محصولات پُرآب بر، رها می نمایند، در صورتی که می توان برنج را با قیمتی پایین تر از آنچه هزینه فراوری آن می گردد، وارد کرد؛ مدیریت ناصحیح منابع آب سدها، در بروز مشکل تاثیرگذار است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1921

به "حل اساسی مشکل آب نیازمند قانون است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حل اساسی مشکل آب نیازمند قانون است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید