خبرنگاران راه اندازی شرکت تعاونی برای کارگران در رفسنجان لازم است

به گزارش مجله شرقیا، کرمان - خبرنگاران - فرماندار رفسنجان گفت: باید برای ساماندهی کارگران این شهرستان شرکت تعاونی ایجاد کرد تا به طور اساسی نیازهای آن ها ساماندهی و رفع گردد.

خبرنگاران راه اندازی شرکت تعاونی برای کارگران در رفسنجان لازم است

مجید فصیحی هرندی روز سه شنبه در جلسه ستاد پسته شهرستان در محل فرمانداری اضافه نمود: در رفسنجان برداشت پسته از شهریور شروع و به مدت تقریباً 50 روز طول می کشد که روزانه 25 هزار کارگر احتیاج است تا این محصول از باغات برداشت و به مرحله فروش برسد.

وی توضیح داد: این کارگران احتیاجهای بیمه ای، اسکان، بهداشتی، نان، خوراک، امنیت و دستمزد دارند که باید شرکت تعاونی کارگران در این شهرستان راه اندازی گردد و در خصوص مسائل آن ها راهکار ای اندیشید.

فرماندار رفسنجان توضیح داد: در این شرکت اطلاعات کارگران باید ثبت و برای آن ها کارت صادر گردد تا ضمن حمایت آن ها در طول سال، کارفرمایان هم با خیال آسوده و بدون دغدغه کارگران شناسایی شده را به کار بگیرند.

وی اضافه نمود: بخش خصوصی جهت ایجاد چنین شرکت تعاونی برای کارگران وارد گردد و دولت هم حمایت می نماید.

فصیحی هرندی با اعلام یاری طلبیدن از صاحبان علم و اندیشه های خوب، از نظریه پردازان، دانشگاهیان و همه ظرفیت ها در راستای برطرف مسائل پسته که محصول لوکس و ارزآور است توضیح داد: تمام مراحل پسته از کاشت، داشت، برداشت، فروش و صادرات باید برنامه ریزی شده باشد تا فراورینمایندگان و صادرنمایندگان متضرر نشوند.

وی اعلام کرد: یکی از معضلات در حوزه پسته کمبود سم، احتکار و گران فروشی است باید سایتی متشکل از جهاد کشاورزی، فروشندگان، کارخانه های فراوری نماینده و متولیان امر راه اندازی گردد و اعلام کند که چه نوع سمی و با کیفیت یا فاقد کیفیت در بازار وجود دارد و این را اعلام کند که کشاورزان و مصرف نمایندگان سمومِ با کیفیت را از فروشگاه های مجاز تهیه نمایند.

فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه 6 هزار میلیارد تومان پول از برداشت محصول پسته وارد رفسنجان می گردد گفت: امّا باید نقدینگی برای جمع آوری این محصول تأمین گردد و بانک ها و دولت حامی این امر باشند.

برداشت روزانه پسته در رفسنجان با یاری یک میلیون نفر کارگر

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان هم گفت: در فصل برداشت پسته که از شهریور شروع می گردد و تا دو ماه ادامه دارد روزانه یک میلیون نفر کار برداشت پسته را انجام می دهند.

عباس حاج عبدالهی اعلام کرد: با توجه به اینکه میزان فراوری پسته امسال نسبت به سال گذشته بیشتر است، در شهرستان روزانه یک میلیون نفردر روز، کارگر احتیاج است که تا خاتمه زمان برداشت قریب 20 هزار کارگر برای برداشت پسته ضروری است.

وی با ابراز نگرانی از افزایش نرخ روزمزد کارگر توضیح داد: با توجه به بحران کرونا ممکن است ورود کارگران فصلی برای برداشت پسته، تشدید این بیماری را در پی داشته باشد و این عامل مسائلی را برای کشاورزان ایجاد نماید، همانطور که برداشت گل محمدی امسال در شهرستان بردسیر با مشکل روبرو شد.

حاج عبدالهی اضافه نمود: قیمت کارگر در چند ماه اخیر به شدت افزایش یافته است، کارگر برای کارهای کوتاه مدت روزی 140 تا 150 هزار تومان مزد دریافت می نماید که احتمالا در فصل برداشت پسته بیشتر خواهد شد.

حاج عبدالهی به افزایش سرسام آور قیمت سموم کشاورزی اشاره نمود و گفت: با حذف ارز 4200 تومانی از نهاده های کشاورزی از آبان ماه سال گذشته واردنمایندگان و فراوری نمایندگان سموم نتوانستند سموم کشاورزی را فراوری نمایند و این عامل باعث افزایش بسیار شدید قیمت سموم شد.

وی اظهار داشت: بسیاری از فروشندگان سموم، محصولات خود را به کارخانه ها عرضه نمی نمایند و این عامل هم در افزایش قیمت سموم نقش داشته است و خرید و فروش سم در مراکز غیررسمی به قیمت های غیر متعارف صورت می گیرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1053

به "خبرنگاران راه اندازی شرکت تعاونی برای کارگران در رفسنجان لازم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران راه اندازی شرکت تعاونی برای کارگران در رفسنجان لازم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید