درخواست رهبران گروه 20 برای جراحی فوری WTO

به گزارش مجله شرقیا، خبرنگاران: تنش های تجاری بیش از یک ساله چین و آمریکا منجر به این شده که علاوه بر تیرگی روابط بزرگ ترین اقتصادهای دنیا، ابرهای سیاه بر تجارت دنیا سایه افکند.

درخواست رهبران گروه 20 برای جراحی فوری WTO

به گزارش خبرنگاران در جریان نشست گروه20 در ژاپن، وزرای خارجه با اشاره به افزایش تنش های تجاری، خواهان جراحی فوری سازمان تجارت جهانی (WTO) شدند. به اعتقاد آنها، باید کوشش ها برای تقویت نظام تجارت آزاد و عادلانه بیشتر گردد. در اواخر ماه ژوئن نیز رهبران گروه 20 برای ارتقای تجارت آزاد و تعهد به استفاده از تمام ابزارهای سیاستی برای حمایت از اقتصاد جهان، به توافق رسیده بودند.

روز یکشنبه وزرای خارجه گروه 20 در ژاپن با یکدیگر ملاقات داشتند. مقامات خارجه 20 اقتصاد بزرگ جهان در این ملاقات با اشاره به تنش های تجاری میان غول های مالی، درخصوص احتیاج ضروری برای اصلاح ساختاری سازمان تجارت جهانی به توافق رسیدند. به گزارش روزنامه ژاپن تایمز با توجه به اصراری که ژاپن، آمریکا و سایر کشورها برای ایجاد اصلاح در بزرگ ترین سازمان تجاری جهان دارند، در این نشست وزرای خارجه کشورها پیرامون اصلاحات سازمان تجارت جهانی به گفت وگو نشستند. به گزارش گروه اقتصاد بین الملل روزنامه جهانی اقتصاد، با توجه به بالا دریافت تنش های تجاری میان آمریکا و چین وزیرخارجه ژاپن در این نشست اظهار کرد: ما باید گفت وگوهای خود را پیرامون کوشش ها برای تقویت نظام تجارت آزاد و عادلانه تقویت کنیم. در این رابطه در اواخر ماه ژوئن رهبران گروه 20 برای ارتقای تجارت آزاد و تعهد به استفاده از تمام ابزارهای سیاستی برای حمایت از اقتصاد جهان به توافق رسیده بودند، مالی که با ریسک های قابل توجهی روبرو است. بر این اساس نشست امسال وزرای خارجه گروه 20 با مشارکت وزرای 9 کشور دیگر شامل اسپانیا، هلند و تایلند همراه بود. همچنین ملاقاتی که وزرای خارجه گروه 20 در ناگویا ژاپن داشتند، آخرین دور ملاقات امسال مقامات این گروه در ژاپن بود، نشست هایی که ریاست آن سال آینده بر عهده عربستان سعودی خواهد بود. گروه 20 شامل کشورهای آرژانتین، استرالیا، برزیل، بریتانیا، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا است.

از امیدواری آمریکا تا انتقاد تند چین

اخبار تجاری روزهای اخیر البته به نشست وزرای خارجه گروه 20 ختم نشد. روز شنبه مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد فاز نخست توافق تجاری با چین حتی می تواند در سرانجام امسال نیز به امضا برسد. رابرت اوبرین ضمن ابراز امیدواری درخصوص توافق تجاری میان دو کشور، البته هشدار داد واشنگتن چشم خود را روی آنچه در هنگ کنگ درحال وقوع است نمی بندد. به گزارش رویترز این اظهارنظرها به نگرانی ها پیرامون اینکه مواضع سخت گیرانه دولت چین علیه تظاهرات هنگ کنگ می تواند به پیچیده تر شدن مذاکرات غول های مالی جهان منجر گردد، دامن زده است. این مقام آمریکایی در جمع خبرنگاران حاضر در کنفرانس امنیتی هالیفکس اظهار کرد: ما انتظار داشتیم فاز اول توافق تجاری میان دو کشور تا سرانجام امسال به امضا برسد. من فکر می کنم هنوز نیز دستیابی به این توافق ممکن است. او در ادامه صحبت های خود افزود: همزمان، ما چشم مان را به آنچه در هنگ کنگ و دریای چین جنوبی درحال وقوع است نخواهیم بست. در سایر حوزه ها نیز ما نگرانی هایی درخصوص فعالیت های چین داریم. همزمان چینی ها نیز نقدها تندی را متوجه دولت آمریکا ساختند. روز یکشنبه و درحاشیه نشست وزرای خارجه گروه 20 که در ژاپن برگزار می شد، دیپلمات ارشد دولت چین گفت: ایالات متحده بزرگ ترین منبع بی ثباتی جهان است. این کشور سیاست مداران را به نقاط مختلف جهان می فرستد تا اعتبار چین را خدشه دار نمایند. این اظهارات درحالی است که تنش های تجاری بیش از یک ساله دو کشور منجر شده است روابط بزرگ ترین اقتصادهای جهان رو به تیرگی رود. به علاوه اختلافاتی در زمینه های نقض حقوق بشر، تظاهرات هنگ کنگ و حمایت دولت آمریکا از دولت خودمختار تایوان میان دو کشور وجود دارد. وزیرخارجه چین در اظهارات خود مدعی شد: آمریکایی ها به طور گسترده رو به سیاست های یکجانبه گرایی و حمایت گرایانه آورده اند، شرایطی که به نظام تجاری چندجانبه جهان آسیب خواهد زد. تاکنون نیز این سیاست ها به عامل بی ثباتی بزرگ در جریان تجارت جهانی تبدیل شده است. او در ادامه صحبت های خود افزود آمریکایی ها با اهداف سیاسی از مکانیزم های دولتی برای سرکوب کسب وکارهای قانونی چین استفاده می نمایند و اتهامات بی اساسی را متوجه آنها می سازند، اقداماتی که نوعی زورگویی محسوب می گردد.

او می گوید: بعضی از سیاست مداران آمریکایی بدون اینکه شواهدی ارائه دهند در نقاط مختلف جهان اعتبار چین را خدشه دار می نمایند. دولت آمریکا همچنین از قوانین داخلی خود برای مداخله ظالمانه در روابط داخلی چین استفاده و کوشش می نماید به یک کشور با دو نظام حکمرانی و ثبات هنگ کنگ آسیب بزنند. به گزارش رویترز هفته گذشته پس از اینکه مجلس آمریکا دو قانون را درحمایت از معترضان هنگ کنگی به تصویب رساند، تحریکاتی در چین ایجاد شد. در این رابطه انتظار می رود به رغم مذاکرات سازنده میان دو کشور، این قوانین به امضای رئیس جمهور آمریکا برسد.

آمریکا-چین؛ در دامنه جنگ سرد

تبادل آتش لفظی میان آمریکا و چین درحالی است که رسانه آمریکایی سی ان ان در گزارشی می نویسد هیچ نشانه ای از فروکش کردن تنش های میان آمریکا و چین وجود ندارد، درحالی که حتی ممکن است تنش های میان دو کشور رو به وخامت رود. به عقیده کارشناسان این شرایط کسب وکارها را در لبه پرتگاه ها قرار داده است. در این رابطه گروهی از مدیران کسب وکارها، اساتید برجسته دانشگاهی و سیاست مداران در پکن پیرامون اقتصاد جهانی که به نظر می رسد با نااطمینانی های گسترده ای پیرامون پیامدهای جنگ تجاری روبرو است، به گفت وگو نشستند، تهدیداتی که پیش بینی می گردد برای سال آینده نیز ادامه یابد. برای یک نمونه، فاز اول توافق تجاری میان دو کشور که قرار بود در ماه اکتبر به امضا برسد، هنوز نهایی نشده و کسب وکارها را با نااطمینانی های قابل توجهی پیرامون زمان بندی دستیابی به این توافق روبرو ساخته است.

در عین حال به نظر می رسد دولت آمریکا آمادگی دارد مواضع سختگیرانه تری را علیه موضوعی که بسیار برای چینی ها اهمیت دارد اتخاذ نمایند. چند ساعت پیش از نشست مجمع مالی جدیدی که روز سه شنبه شروع به کار می کرد، قانون گذاران آمریکایی لایحه جدیدی را درحمایت از معترضان هواداران دموکراسی در شهر نیمه خودمختار هنگ کنگ به تصویب رساندند، شهری که برای ماه ها شاهد اعتراض شهروندان پیرامون دخالت های دولت چین در امور داخلی حکمرانی این شهر است. این لایحه که برای تبدیل شدن به قانون باید به امضای دونالد ترامپ برسد، البته با نقدها تندی از سوی چینی ها همراه شده است. با تبدیل به قانون شدن این لایحه و در صورتی که واشنگتن اثبات کند پکن آزادی هنگ کنگ را نقض نموده است، دونالد ترامپ می تواند شرایط تجارت ویژه را برای هنگ کنگ لغو کند. در این رابطه هنری کیسینجر، وزیرخارجه سابق آمریکا در صحبت های خود در نشست پکن مدعی شد آمریکا و چین در دامنه جنگ سرد قرار دارند. او با بیان این مطلب درخصوص تنش های حل نشده میان دو کشور که می تواند حتی به شرایطی وخیم تر از جنگ جهانی اول تبدیل گردد هشدار داد. وانگ گیشان، معاون رئیس جمهوری چین نیز البته با لحنی مثبتی از دو کشور خواست روحیه دوران جنگ سرد را رها سازند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 20 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 585

به "درخواست رهبران گروه 20 برای جراحی فوری WTO" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست رهبران گروه 20 برای جراحی فوری WTO"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید