جنجال ها در کاخ سفید بر سر ایران به روایت بولتون

به گزارش مجله شرقیا، فارس نوشت:مشاور امنیت ملی سابق ترامپ در بخشی از کتاب خاطرات خود از دوران حضور در کاخ سفید، به بحث و جدل ها درباره معافیت تحریمی ایران پرداخته و موضع ترامپ و مقامات نزدیکش را بیان نموده است.

جنجال ها در کاخ سفید بر سر ایران به روایت بولتون

جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید که کتاب جدیدش به بمب خبری جدید علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور تبدیل شده در بخشی از این کتاب به روایت مواضع مقامات این کاخ و فضای آن در ارتباط با معافیت های تحریمی ایران پرداخته است.

معافیت های نفتی ایران

بولتون که به دلیل موضع ضد ایرانی اش در سیاست تحریمی آمریکا علیه ایران نقشی موثر ایفا نموده در این خصوص می نویسد: یکی از مسائلی که باید خیلی آسان حل می شد اما در واقع یکی از طاقت فرساترین مسائل بود، میزان وارد آوردن فشار بر صنعت نفت ایران بود. پاسخ تکراری به هر پیشنهادی برای تشدید تحریم های نفتی علیه ایران (یا ونزوئلا) این بود که قیمت جهانی نفت به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت. این صداها اغلب از (استیو) منوشین (وزیر خزانه داری آمریکا) و وزارتخانه تحت امرش و منبع غیرمنتظره از کارشناسان بازارهای جهانی نفت شنیده می شد.

لری کادلو رئیس شورای ملی مالی، ریک پری وزیر انرژی و کوین هاست رئیس شورای مشاوران مالی بارها استدلال می کردند که سطح ظرفیت و عرضه جهانی، اثرات تحریم های سخت تر بر قیمت نفت را کاهش خواهد داد. هاست بر آمار جالبی تاکید داشت که نشان می داد افزایش فراوری نفت داخلی آمریکا از زمان انتخاب ترامپ باعث کم اهمیت شدن (اثرات) کاهش فروش نفت ایران در نتیجه حذف معافیت های نفتی تهران می شد.

معافیت هایی که بولتون آن ها را اقدامی اشتباه خوانده، به تعدادی از کشورها از زمانی که تحریم های آمریکا علیه ایران در نوامبر سال 2018 از سر گرفته شد، داده شده بود. بولتون ضمن اشاره به استدلال دیگر هاست مبنی بر این که با توجه به نقش برجسته تر آمریکا به عنوان فراورینماینده نفت، افزایش قیمت نفت حتی با وجود اثرات منفی مرتبط با آن بر قیمت مصرف نمایندگان، در واقع باعث افزیش فراوری ناخالص داخلی آمریکا شده بود، در مجموع مدعی شده اقتصاد آمریکا در پی این شرایط به دلیل برابری تاثیرات منفی و مثبت آن، متعادل بود.

در ادامه این بخش از کتاب بولتون آمده است: اما استدلال منوشین اثرگذار بود زیرا ترامپ همیشه معتقد بود متحدان ما اقدامات کافی را انجام نمی دهند. این مسئله درباره ایران قطعاً درست بود. فرانسه، آلمان و بریتانیا به جای فشار بر حکومت ایران، به دنبال نجات توافق هسته ای این کشور بودند. نه آن ها و نه آمریکایی هایی که از توافق باراک اوباما حمایت می کردند اعتقادی به این نداشتند که تحریم های یکجانبه آمریکا می تواند اقتصاد ایران را ویران کند. آن ها با اثبات واضح تر این مسئله (تاثیر تحریم ها بر اقتصاد ایران) به وسیله سخت تر کردن تحریم ها مخالفت می کردند. بنابراین موفقیت در سخت تر کردن تحریم ها یکدست نبود. اگر ما تندروها ترامپ را قانع نموده بودیم که به منوشین فشار وارد کند، شاهد کاهش مالی شدیدتر ایران می بودیم.

وی دلیل وارد نکردن چنین فشاری را شخصیت نامتعادل رئیس جمهور آمریکا عنوان نموده و می نویسد: ترامپ می تواند آغازگر سیاستی باشد اما به دلیل عدم پیگیری، قاطعیت و اراده باعث شکست آن سیاست می گردد. درباره ایران هم همین مسئله صادق بود.

به نوشته بولتون، یکی از مهمترین راه های گریز برای ایران تحریم های نفتی بودند که به 8 کشور (تایوان، چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا، یونان و ترکیه) بعد از اعمال مجدد تحریم ها در نوامبر سال 2018، 6 ماه بعد از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران، اعطا شده بود. تایوان و ایتالیا به سرعت خرید نفت ایران را متوقف کردند.

وی در ادامه به موضع مخالفان لغو تمدید معافیت های ایران پرداخته و نوشته: در پی افزایش نفوذ مقاماتی که برای امور کشورهای دیگر منصوب شده بودند، بوروکرات های حاضر در دولت دلایل بی انتهای برای گسترش معافیت ها یافتند. آن ها می گفتند هند خیلی مهم است یا ژاپن اهمیت زیادی دارد. یکی از بدترین موارد آن ها در ارتباط با هند بود که نفت ایران را به قیمت پایین تر از بازار جهانی خریداری می کرد. هند شکایت می کرد که تحریم ها به ضررش است نه تنها به این دلیل که باید تامین نماینده جدید بیابد بلکه منابع جدید بر روی فروش به قیمت روز بازار اصرار می کردند. این که هند چنین استدلالی را مطرح کند، قابل درک بود اما چیزی که درکش سخت بود این بود که بوروکرات های آمریکایی در همدلی با هند همان استدلال را مطرح می کردند.

این مقام سابق کاخ سفید موضع وزیر خارجه دولت ترامپ و خود وی را اینطور توصیف می نماید: پامپئو در این میان بین فشارهای متضاد گرفتار و مستاصل شده بود. او هم به این مسئله که کشورهای عرب فراورینماینده نفت واقعاً به وعده هایشان عمل نمایند و فراوری را افزایش دهند تا کمبود نفت ایران جبران گردد، شک داشت. ترامپ هم گرچه هر روز و درباره هر مسئله ای نوسان داشت، به طور فزاینده به سمت انتها تمدید معافیت ها تمایل داشت. او به صراحت روز 25 مارس در اتاق بیضی گفت که آماده است معافیت ها را قطع کند، 12 آوریل گفت تحریم ها را افزایش دهید. تا جای ممکن آن ها را از جمله تحریم های نفتی را افزایش دهید و روز 18 آوریل گفت که آن ها (معافیت ها) را صفر کنید. در تماسی تلفنی با پامپئو ترامپ بدون نشان دادن هیچ گونه نرمشی در برابر نارندا مودی، نخست وزیر هند گفته بود (حالش) دوباره خوب می گردد.

بولتون نوشت: این برخورد من را به یاد مکالمه ای مشابه از بی تفاوتی ترامپ در مورد آگاه کردن متحدان درباره تصمیم های معافیتی انداخت. ترامپ درباره یک رهبر خارجی که قرار بود به واشنگتن سفر و مسئله انتها معافیت ها را مطرح کند، این پیشنهاد آماده را مطرح نموده بود قبل از این که به اینجا برسد، انجامش بدهید، بعد من به او می گویم از آن بی خبر بودم.

انتها 22 آوریل بعد از گذشت 6 ماه از آنچه بولتون مخالفت بی انتها، غیرضروری و زمانبر مقامات دولت آمریکا خوانده و در میانه حمایت گسترده جمهوری خواستار کنگره، کاخ سفید انتها معافیت ها را بیان کرد.

این مقام ضد ایرانی سابق دولت آمریکا در ادامه نوشت: بسیاری در رسانه ها که از منابع بوروکرات مخالف این تصمیم را شنیده بودند، شوکه شدند. ارتش آمریکا و کارکنان غیرنظامی در منطقه برای مدت مناسبی به حالت آماده باش درآمدند و ما این نکته را به وضوح بیان کردیم که هر گونه اقدام تلافی جویانه ای را از چشم ایران می بینیم. این گامی عظیم به سمت جلو بود گرچه که معافیت ها از همان ابتدا نباید اعطا می شد. تحریم های اولیه مه 2018 اعلام و 6 ماه بعد اجرایی شدند. این زمان برای کشورهای مربوطه زمان زیادی بود تا جایگزین لازم را ترتیب بدهند. به این معنی که تحریم ها در ارتباط با هر معامله جدید باید فوراً بعد از خروج آمریکا از برجام به کار گرفته می شدند. دولت بعدی باید رویکرد منوشین را فوراً اصلاح کند تا همه بدانند تحریم ها سلاحی مالی هستند که آمریکا از آن به شکل موثر استفاده می نماید، نه چیزی که هنگام اعمالش احساس گناه کند.

معافیت های هسته ای ایران

در ادامه بخش قبل، بولتون به معافیت های هسته ای ایران پرداخته است: مجموعه دیگر معافیت ها که باعث اختلافات بی انتها شده بود، معافیت های هسته ای بود که امکان یاری و همکاری کشورهای غربی در ارتباط با عناصری از برنامه هسته ای غیرنظامی ایران را فراهم می کرد. در پی از سرگیری تحریم های ایران در نوامبر سال 2018، وزارت خارجه به دلیل اعتراضات شورای امنیت ملی آمریکا 7 نمونه از این معافیت ها را صادر کرد. گرچه همه این معافیت ها به یک اندازه در ترفیع کار هسته ای ایران جدی نبودند، اما نماد سیاسی آن ها بد بود.

وی اضافه نمود: با رسیدن مه 2019 و زمان انتها این تحریم ها، به دنبال توافقی داخلی در دولت بودیم تا دست کم تعدادی از این معافیت ها را لغو کنیم و دوره معافیت برای موارد باقی مانده را هم به 90 روز کاهش دهیم. کوشش هایمان آنقدر که من امیدوار بودم نتیجه نداد، عمدتاً به این دلیل که وزارت خارجه جنگی را با سنگربندی برای حفظ هر تعداد از این معافیت ها که می توانست، به راه انداخته بود. با این حال اوایل مه به دو مورد از معافیت ها انتها داده شد و به این ترتیب تعداد آن ها 5 مورد شد و همه آن ها هم به لحاظ مدت و دامنه محدود بودند. قبل از آن که من دولت را ترک کنم منوشین و وزارت خزانه داری به مرکز مقاومت در برابر این معافیت ها تبدیل شده بودند. آن ها اصرار داشتند که لغو این معافیت ها به منافع مهم چین و روسیه آسیب خواهد زد، بنابراین باید تمدیشان کنیم. من، منوشین و پامپئو 25 ژوئیه درباره این مسئله مقابل ترامپ در اتاق بیضی بحث کردیم، انتها نگرانی های منوشین درباره چین و روسیه موثر افتاد و من مغلوب شدم. پامپئو اما در اغلب اوقات ساکت بود.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 19 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1132

به "جنجال ها در کاخ سفید بر سر ایران به روایت بولتون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنجال ها در کاخ سفید بر سر ایران به روایت بولتون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید