درمان خانگی نیش عنکبوت در شرایط اضطراری

به گزارش مجله شرقیا، برای درمان خانگی نیش عنکبوت در شرایط اضطراری، اولین توصیه ما به شما انجام کمپرس سرد و بالا نگه داشتن ناحیه گزیده شده است.

درمان خانگی نیش عنکبوت در شرایط اضطراری

انسان در محلی زندگی میکند که محل سکونت موجوداتزنده دیگری نیز هست. از جمله این موجودات حشرات هستند و از بین حشرات، عنکبوتهاموجودات کوچکی هستند که در صورتیکه منظم زندگی کنیم هرگز در محل سکونت خود با آنهابرخورد نخواهیم داشت. با این وجود همه ما در زندگی خود عنکبوت دیدهایم. نیش اغلب عنکبوتهای کوچک بی زیان است. در واقع بیشتر عنکبوت ها آن بخش دهان را که بتواند در پوست بدنانسان و سایر موجودات بزرگ تر نفوذ کند، ندارند. در واقع بیشتر آنها به جز دو نوع،واقعا بی خطر هستند.

علایم گزیدگی با عنکبوتهای خطرناک

هنگامیکه عنکبوتهای خطرناک نیش میزنند، اغلب مواقع ممکن استفقط یک ناراحتی خفیف و ایجاد قرمزی و خارش روی پوست وجود داشته باشد، اما در برخیموارد نقطه های قرمز، اطراف و روی محل گزش ایجاد میشود و خیلی زود ورم میکند. اینورم ها در روز اول یا دوم تبدیل به زخمهایی با پایههای عمیق میشوند. در این حالت التهاب، تب ولرز، دردهای عضلانی و عمومی ایجاد میشود و حتی در برخی مواقع ممکن است یک تورمعمومی هم اتفاق بیفتد. با این وجود برای انتخاب بهترین راه درمان خانگی نیش عنکبوتیا تشخیص خطرناک بودن یا نبودن نوع عنکبوت بهتر است با علایم عنکبوت گزیدگی آشناباشید.

علائم گزیدگی توسط عنکبوتسیاه: نیش عنکبوت سیاه مثل فرو رفتن سوزن نازکی در پوست است. البته گاهی اوقات افرادمتوجه این گزیدگی نمی شوند. در هر صورت علائم معمولی آن درد، سوزش، تورم و قرمزی ناحیهگزیده شده است . درابتدای نیش این عنکبوت، یک درد شدید زودگذر درناحیه عضله ایجاد میشود. حالت تهوع،سر درد، تنفس سخت و سفت شدن دیواره شکم از علایم بعدی گزیدگی با این نوع عنکبوتاست.

علائم گزیدگی توسط عنکبوتقهوه ای یا ویولونی: درد ناشی از گزیدگی با عنکبوت قهوه ای بسیار شدیدتر است و معمولادر عرض هشت ساعت بیشتر هم می شود. ناحیه گزیده شده ورم می کند و تاول هم می زند.سایر علائم گزیدگی با این نوع عنکبوت شامل: حالت تهوع، استفراغ، سردرد، دل درد، دردمفاصل، احساس کسالت و بیقراری، قرمزی پوست و گرفتگی عضلانی است.

به طور کلی نیش عنکبوت سیاهبه ندرت منجر به مرگ می شود؛ اما در برخی موارد این اتفاق افتاده است. در مورد عنکبوتقهوه ای بیشتر این اتفاق می افتد و تعداد معدودی که جان خود را از دست داده اند، یاکودک بوده اند یا سالخورده.

روشهای درمان خانگی نیشعنکبوت در شرایط اضطراری

چنانچه با گزیدگی عنکبوتدر مورد خود یا اطرافیان روبرو شدید، لازم است اولا از دستکاری موضع گزش به هر شکلینظیر بریدن، مکیدن، سوزاندن، گرم کردن و یا سرد کردن خودداری کنید و عضو گزیده شدهرا باید توسط چوب و باند پارچهای ویا هر وسیله دیگربی حرکت نگه دارید. به طور کلی بدن معمولا قادر است با سم عنکبوت مقابله کرده وپادزهرهای مورد نیاز را ترشح کند اما برخی اوقات نیز این امکان وجود ندارد. چنانچهبدن در مقابله گزش عنکبوت علایمی مانند تعریق زیاد، افزایش و یا کاهش قند خون، اسپاسم عضلانی و تنگی نفسمشاهد شد، لازم است سریعا به بیمارستان مراجعه کنید، در غیر این صورت درمانهای خانگیزیر برای شما مفید خواهند بود.

  • قرار دادن کمپرس سرد

کمپرسهای سرد و بالا دریافت قسمت گزیده شده ازراهکارهای درمان خانگی نیش عنکبوت ویولونی یا قهوهای است. این کار درد ناشی از گزش عنکبوت راتسکین میدهد.

  • آب داغ

استفاده از آب داغ، دردحاصل از نیش عنکبوت سیاه را تسکین میدهد.

  • پوست انبه نارس

یکی از روشهای درمان خانگی نیش عنکبوت که در کتبطب سنتی توصیه شده درمان با پوست انبه نارس است. به این منظور پوست انبهای که هنوز کامل نرسیده است را جدا کرده، خشک کنید و آن راآسیاب نمایید. به آن مقداری آب اضافه کرده تا به حالت خمیر در آید. این خمیر را رویزخم یا محل گزش عنکبوت قرار دهید.

در خاتمه توصیه میشود اگر فردی که توسط عنکبوتگزیده شده است، کمتر از 16 و یا بالاى60 سال دارند و یا افرادی که مبتلا به فشارخون بالا یا بیمارى قلبى هستند، به علت امکان بروز مشکل تنفسى و قلبی، از انجامروشهای درمان خانگی نیش عنکبوت خودداری کرده و سریعا برای تجویز پادزهر مخصوص ایننوع عنکبوتها به بیمارستان مراجعه کنند.

گردآوری: مجلهاینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 6 آذر 1399 بروزرسانی: 6 آذر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1294

به "درمان خانگی نیش عنکبوت در شرایط اضطراری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان خانگی نیش عنکبوت در شرایط اضطراری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید