دنا جوانان و تارا توربو مقایسه شدند، کدام یک پیروز میدان است؟

به گزارش مجله شرقیا، دنا جوانان و تارا توربو در گرمای اهواز مقایسه شدند. هر دو خودرو به موتور تازه EFP توربو مجهز هستند و از گیربکس شش سرعته اتوماتیک DAE استفاده می نمایند. نتیجه این رقابت سنگین چیست؟

دنا جوانان و تارا توربو مقایسه شدند، کدام یک پیروز میدان است؟

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: نتیجه مقایسه دنا جوانان و تارا توربو چیست؟ قرار است این دو خودرو به زودی وارد بازار شوند. هر دو خودرو از پیشرانه تازه EFP توربو به قدرت 160 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتون متر و گیربکس شش سرعته اتوماتیک DAE استفاده می نمایند. دنا جوانان روی پلت فرم بهینه شده اما قدیمی پژو 405 و تارا EFP روی تازهترین پلت فرم ایران خودرو یعنی IKP1 پیشرفته اند.

اما نتیجه مقایسه دنا جوانان و تارا توربو در پر فشار ترین شرایط ممکن یعنی گرمای وحشتناک اهواز و بنزین بسیار بی کیفیت چه بود؟

نبرد عشق و علم!

تارا با وجود استفاده از پلت فرم تازه، وجود سیستم کنترل پایداری و بدنه ایمن، هرگز به محبوبیت دنا پلاس دست نیافت! دلیل آن هم مستقیما به ظاهر نا هماهنگ و کابین نا متعارفش مربوط است. در واقع دنا پلاس طرفداران و حتی عاشقان بیشتری دارد و وقتی قرار باشد دنا جوانان و تارا توربو با یک موتور و گیربکس یکسان وارد رقابت شوند، سکوی طرفداران تارا توربو خلوت تر از طرفداران دنا جوانان است.

تارا در حال حاضر از پیشرانه TU5 پلاس بهره می برد که 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتون متر گشتاور فراوری می نماید. تارا اتومات معمولی در بخش کشش و توان ضعف دارد.

اما صدای زیاد دست و جیغ و هورای هواردان دنا جوانان چندان دوامی ندارد! چرا که مقایسه دنا جوانان و تارا توربو، خیلی زود بر ملا کرد که دنا جوانان قرار است در هر بار درگ، نه با فاصله یک خودرو بلکه با فاصله یک اتوبوس یا شاید هم بیشتر از تارا توربو عقب بیفتد!

این رقابت هر چند بار هم تکرار گردد، باز هم تارا EFP با فاصله زیاد دنا جوانان را سلاخی می نماید!

شاید وقت آن باشد که طرفداران دنا جوانان با ناراحتی پیست رقابت را ترک نمایند. چرا که هر چند دنا جوانان شتاب خوبی دارد اما این شتاب زمانی به چشم می آید که تارا توربویی وجود نداشته باشد! به هر حال رقابت عشق و علم چندان دوامی ندارد و تارا توربو مقتدرانه دنا جوانان را شکست می دهد.

اما دلیل باخت سنگین دنا جوانان در مقایسه دنا جوانان و تارا توربو چیست؟

فیلم تست و آنالیز مزایا و معایب ری را در اولین تجربه رانندگی با این محصول را در کانال یوتیوب خبرنگاران پلاس دیدن کنید:
وزن کمتر، خنک کاری بهتر، شتاب بیشتر!

باخت سنگین دنا جوانان در مقایسه تارا توربو، اهمیت سیستم خنک کاری خودرو را دو چندان گوشزد می نماید! از آن گذشته وزن دنا جوانان حدود 1400 کیلوگرم است در حالی که وزن تارا توربو حدود 1270 کیلوگرم است.

از طرف دیگر اگر به داخل جلو پنجره دنا نگاه کنید دو عدد پروانه فن بزرگ می بینید که خودشان سد راه ورود هوا به موتور هستند! بعد از فن ها، رادیاتور قرار گرفته است و پس از آن هم با فاصله کمی کاتالیزور اگزوز را داریم.

این چیدمان در تارا فرق دارد. رادیاتور در ابتدای مجموعه خنک کاری و با فاصله کمی از جلو پنجره قرار گرفته و مستقیما هوای بیرون را دریافت می نماید. فن ها در پشت رادیاتور قرار دارند و پس از آن یک لایه آلومینیومی جهت حفاظت رادیاتور از گرمای کاتالیزور قرار گرفته است.

نتیجه این چیدمان این است که رادیاتور از یک سمت با هوای ورودی خنک می گردد و از سمت دیگر هم فن ها در حال خنک کردن آن هستند. لایه محافظ نیز اجازه انتقال حرارت کاتالیزور به آن را نمی دهد. به همین دلیل آمپر آب در تارا توربو هرگز از محدوده وسط بالا نمی رود و از مشکل داغ کردن و افت شدید راندمان در دنا توربو خبری نیست.

موضوع خنک کاری آن قدر با اهمیت است که تارا توربو قادر به شکست دادن دنا پلاس توربو با موتور قدیمی اما گیربکس دنده ای هم هست!

برای اطلاعات بیشتر راجع به این موضوع حتما گزارش مجذوب کننده تارا توربو آزمایش شد! / سریع ترین خودروی ایرانی چه بلایی سر دنا توربو آورد را بخوانید.

سخن پایانی

مقایسه دنا جوانان و تارا EFP و باخت دنا جوانان نشان داد که تنها تعویض موتور برای ارتقای یک خودرو کافی نیست! بلکه باید پلت فرم، سیستم خنک کاری و چیدمان زیر در موتور خودرو هم عوض گردد تا با یک خودروی ارتقا یافته رو به رو باشیم.

دنا جوانان هر چند شتاب خوبی دارد اما فرمان پذیری ضعیف در سرعت های بالا، جرات استفاده از توان بالای پیشرانه را به راننده نمی دهد. پیشرانه تازه EFP یک گزینه مناسب برای تارا به شمار می رود که پلت فرم خوب و فرمان پذیری مناسبی دارد.

ویدیو تارا EFP دنا را به آتش کشید را در کانال یوتیوب خبرنگاران پلاس دیدن کنید:

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه دلیل است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل

کراس اوور ریرا به فراوری انبوه می رسد / فهرست آپشن های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار آنالیز شد / تفاوت فنی اش با تارا معمولی چیست؟

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟

سایپا کوییک S را از داشتن این آپشن منع کرد / سونامی حذف آپشن در خودروسازان داخلی

خودروهای چینی تازه را بشناسید / لشکر شکست خورده چینی به ایران رسید!

لوازم یدکی خودروهای چینی گران تر از مرسدس و ب ام و! / بحران شروع شد

منبع: بیت ران
انتشار: 1 آبان 1402 بروزرسانی: 1 آبان 1402 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2304

به "دنا جوانان و تارا توربو مقایسه شدند، کدام یک پیروز میدان است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنا جوانان و تارا توربو مقایسه شدند، کدام یک پیروز میدان است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید