راهنمای دریافت ویلچر برای مسافران توانخواه در فرودگاه

به گزارش مجله شرقیا، سفر هوایی به عنوان راحت ترین روش برای سفر بوده که به علت خدمات ارائه شده در فرودگاه و هواپیما، حتی مسافران توانخواه و ناتوان نیز می توانند به راحتی با هواپیما سفر نمایند. شرکت های هواپیمایی و فرودگاه ها این امکان را برای مسافران توانخواه فراهم نموده اند تا از لحظه ورود به فرودگاه مبدا تا رسیدن به فرودگاه مقصد، از خدمات ویلچر و یاری رسانی خدمه استفاده نمایند. مسافران توانخواه می توانند هنگام رزرو بلیط هواپیما درخواست ویلچر را ثبت نموده و یا هنگام ورود به فرودگاه از واحد خدمات مسافرین، برای سوار شدن به هواپیما تقاضای ویلچر نمایند.

راهنمای دریافت ویلچر برای مسافران توانخواه در فرودگاه

هنگامی که یک مسافر دارای معلولیت برای جابجایی در فرودگاه از یک شرکت هواپیمایی درخواست یاری می نماید، شرکت هواپیمایی موظف است فورا یاری درخواستی را ارائه دهد. این درخواست یاری ممکن است برای یک فرد نابینا یا فرد ناتوان باشد که به علت اختلال حرکتی قادر نیست بدون ویلچر سوار هواپیما گردد. برای استفاده از خدمات ویلچر در فرودگاه نکاتی وجود دارد که در ادامه آنالیز می کنیم.

چه افرادی مجاز به استفاده از ویلچر در فرودگاه هستند؟

افراد ناتوان و معلول که معمولا از ویلچر برای تردد استفاده می کنند و بعلاوه افرادی که به علت شرایط بیماری و یا ناتوانی نمی توانند پله های هواپیما را طی کنند، می توانند از خدمات ویلچر در فرودگاه استفاده کنند. محدودیتی برای استفاده از ویلچر وجود ندارد و در صورتی که احساس می کنید خودتان یا یکی از مسافران همراه شما با ویلچر سفر راحت تری دارد، برای ویلچر درخواست خود را اعلام کنید.

درخواست آنلاین ویلچر برای مسافران توان خواه

به منظور درخواست ویلچر می توانید هنگام رزرو یا پس از رزرو بلیط هواپیما، اقدام کنید. بعلاوه امکان درخواست ویلچر در فرودگاه برای مسافران توانخواه نیز وجود دارد. بعضی از شرکت های هواپیمایی این امکان را فراهم نموده اند که پس از رزرو بلیط، با مراجعه به وب سایت ایرلاین و قسمت پذیرش آنلاین، نسبت به دریافت خدمات ویژه و حتی دریافت کارت پرواز اقدام کنند. شرکت های هواپیمایی ایرانی و خارجی امکان درخواست ویلچر را فراهم نموده اند که شامل هواپیمایی ماهان، سپهران، ایران ایرتور، ایران ایر و بعلاوه ایرلاین های ترکیش، قطر ایرویز و امارات است.

دریافت ویلچر برای مسافران توانخواه در فرودگاه

علاوه بر درخواست ویلچر به صورت آنلاین، می توانید پس از رسیدن به فرودگاه و مراجعه به قسمت واحد خدمات مسافرین، نسبت به درخواست ویلچر اقدام کنید. پس از پیگیری کوتاه، خدمه فرودگاه مسافر توانخواه شما را با ویلچر تا قسمت معین شده با توجه به شرایط وی، حمل می نماید. ممکن است در این مرحله کمی معطل بمانید زیرا ممکن است مسافران دیگر از ویلچر استفاده نموده باشند. اما در هر صورت پس از زمان کوتاهی می توانید از ویلچر استفاده نمایید.

آیا مسافر توانخواه می تواند در کابین با ویلچر تردد کند؟

در حالت کلی برای افراد معلولی که همواره از ویلچر استفاده می کنند، امکان استفاده از ویلچر وجود دارد. با این حال استفاده از ویلچر برای مسافران توانخواه با توجه به شرایط پزشکی و بعلاوه درخواست آن ها می تواند متفاوت باشد.

خدمات ویلچر تا رمپ هواپیما

در این حالت مسافر تنها امکان راه رفتن در مسافت های طولانی را ندارد اما می توانند از پله ها بالا رفته و در کابین هواپیما تا صندلی پیاده برود. ویلچر رمپ یا WCHR ویژه این افراد بوده که خدمه فرودگاه فرد توانخواه را تا پای پلکان و رمپ هواپیما راهنمایی نموده و مسافر بقیه مسیر را پیاده طی می نماید.

درخواست ویلچر یا بالابر برای پله ها

بعضی از افراد و به ویژه مسافرانی که مسائل حرکتی مانند آرتروز دارند، می توانند در مسیر هموار حرکت کنند اما امکان بالا رفتن از پله ها را ندارند. در این حالت مسافر تا رمپ فرودگاه را پیاده رفته و سپس با استفاده از بالابرهای مخصوص به درب ورودی نزدیک و سپس سوار هواپیما می شوند. این نوع ویلچرها اصطلاحا ویلچر استسپس یا WCHS نامیده می گردد.

درخواست ویلچر برای کابین

در حالتی که فرد تنها می تواند از ویلچر برای تردد استفاده کند، ایرلاین و فرودگاه باید شرایط لازم برای حمل وی با ویلچر تا رسیدن به مقصد را فراهم کند. این مسافران در بیشتر موارد خودشان ویلچر دارند ولی با این وجود می توان برای آن ها نیز ویلچر درخواست داد. این نوع ویلچرها که ویلچر کابین یا WCHC نام دارند ویژه جابجایی این افراد بوده که در آن با استفاده از بالابر وارد هواپیما می شوند.

نکاتی برای دریافت ویلچر برای مسافر توانخواه

دریافت ویلچر برای فرودگاه تنها گام اول در سفر افراد توانخواه با هواپیما است. هنگام رسیدن به فرودگاه به علت شلوغ بودن صف چک این ممکن است به یاری احتیاج داشته باشید و یا برای حمل چمدان محدودیت داشته باشید. بنابراین با اطلاع از نکات زیر سفر راحت تری خواهید داشت.

· برای دریافت ویلچر برای مسافران توانخواه در فرودگاه بهتر است هر چه زودتر اقدام نموده و به شرکت هواپیمایی بگویید که به چه نوع یاریی احتیاج دارید.

· اگر نمی توانید مسافت های طولانی را پیاده روی کنید، هنگام ورود به فرودگاه می توانید درخواست ویلچر کنید.

· اگر با ویلچر باتری دار سفر می کنید، باید 1 ساعت قبل از زمان عادی ورود به فرودگاه برسید. زیرا امکان حمل باتری در کابین هواپیما وجود ندارد.

· بهتر است هر چه زودتر در فرودگاه حاضر شوید تا زمان لازم برای چک کردن چمدان ها، انجام معاینات امنیتی و سوار شدن به هواپیما داشته باشید.

· حتی در صورتی که درخواست ویلچر را به صورت آنلاین ثبت نموده اید، بهتر است هنگامی که به فرودگاه می رسید مجددا ویلچر درخواست کنید.

· نسبت به تغییرات گیت و زمان پرواز هوشیار باشید و در صورت لزوم، پرسنل هواپیمایی را از احتیاج خود به حرکت به گیت دیگری آگاه کنید.

· در صورتی که برای حمل چمدان و کیف دستی به یاری احتیاج دارید، می توانید از خدمه فرودگاه و یا مهمانداران در هواپیما درخواست یاری کنید.

· معمولا هنگام سوار شدن به هواپیما ابتدا مسافران توانخواه و سپس مسافران دیگر سوار هواپیما می شوند.

وظایف ایرلاین ها در یاری به مسافر توانخواه

شرکت های هواپیمایی ملزم به ارائه یاری به مسافران دارای معلولیت در هنگام حرکت در بخش های مختلف فرودگاه هستند و هواپیما تا رسیدن به مقصد هستند.

· یاری در بخش های مختلف فرودگاه: هنگام ارائه یاری به مسافران دارای معلولیتی که در فرودگاه در حال تردد هستند، خطوط هوایی بعلاوه ملزم به ارائه یاری به مسافران در منطقه ها دیگر فرودگاه مانند باجه بلیط، صف چک این، تحویل چمدان و ایست بازرسی می باشند.

· یاری به حمل بار مسافر توانخواه: زمانی که مسافران به علت ناتوانی خود قادر به حمل چمدان نیستند، شرکت های هواپیمایی موظفند به مسافران در حمل چمدان های دستی یا چمدان های چک شده، یاری کنند. تحویل چمدان و دریافت رسید آن، دریافت کارت پرواز و بعلاوه یاری به حمل بار تا داخل کابین را خدمه فرودگاه باید انجام دهند.

· رها نکردن یک مسافر توانخواه بدون همراه: هنگامی که یک شرکت هواپیمایی به مسافر توانخواه که همراه ندارد یاری می نماید، خدمه نباید مسافر را بیش از 30 دقیقه بدون همراه رها کند. حتی در مواردی اگر شخص دیگری مسافر توانخواه را همراهی کند، خدمه نباید مسافر را تنها بگذارند.

منبع: همگردی
انتشار: 10 خرداد 1402 بروزرسانی: 10 خرداد 1402 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2259

به "راهنمای دریافت ویلچر برای مسافران توانخواه در فرودگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای دریافت ویلچر برای مسافران توانخواه در فرودگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید