تورهای چین: سیستم حمل و نقل در چین چگونه است؟

به گزارش مجله شرقیا، حمل و نقل در چین

چین یکی از گسترده ترین شبکه های قطار و راه آهن دنیا را در اختیار دارد. در این شبکه گسترده، قطارهای قدیمی و که با سرعت کمی حرکت می نمایند در شهرهای کوچک مورد استفاده قرار می گیرند. امّا، قطارهای دی کلاس با سرعت 124 مایل در ساعت حرکت می نمایند. بعلاوه قطارهای فوق مدرن و فوق سریع جی کلاس نیز از دیگر قطاهایی هستند که در شبکه ریلی چین فعالیت دارند و با سرعتی نزدیک به 200 مایل در ساعت حرکت می نمایند. شبکه قطارهای پر سرعت در چین به سرعت در حال توسعه است، اخیرا دولت مرکزی چین در حال اجرا یک پروژه درباره توسعه زیرساخت های بزرگ این کشور در زمینه قطارهای پرسرعت است که تا سال 2020 تکمیل می گردد. این پروژه در تمام شهرهای چین گسترده می گردد و توان جابجایی حداقل 500 هزار نفر را دارد. با تکمیل این پروژه، مسافران می توانند از منطقه ها مرزی دورافتاده و سرد هاربین طی چند ساعت و نه چند روز خود را به گوانجو که در منطقه ها دورافتاده و غربی ارومچی واقع شده است، برسانند.

تورهای چین: سیستم حمل و نقل در چین چگونه است؟

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

مهم اینکه، قطارهای پرسرعت در حال حاضر در برخی از منطقه ها چین گسترده شده اند، به طوریکه اکنون سفر 800 مایلی از پکن به شانگهای در کمتر از پنج ساعت انجام می گردد. سفر از گوانجو در جنوب چین به پکن حدود 21 ساعت طول می کشد، امّا، همین مسافت با قطار اکسپرس و سریع تنها هشت ساعت طول می کشد. سفر با قطار پرسرعت در چین به صورت سریع، به موقع و راحت انجام می گردد. از سویی دیگر، توسعه شبکه قطارهای سریع السیر در چین این امکان را به وجود آورده است که مسافران چای و صبحانه را در گوانجو (جنوب چین)، ناهار را در ووهان (مرکز) و کباب اردک و عصرانه را در پکن صرف کنند. محل اقامت در قطارهای سریع السیر به لحاظ کیفیت به انواع مختلف از جمله بیزینس و کلاس یک ودو تقسیم می شوند. البته برخی از قطارها محل اقامت هایی را ارائه می دهند که در آنها چای و دسر رایگان نیز عرضه می گردد.

محل اقامت در قطارهایی با مسافت کوتاه به نرم و سخت تقسیم می گردد. البته قطارهایی که مسافت های طولانی را طی می کنند نیز محل اقامت نرم و سخت دارند. لازم به ذکر است؛ محل های اقامت سخت پایین ترین کلاس اقامت گاه های قطارهای سریع السیر هستند و عملا هیچ جایگاه برای نشستن وجود ندارد. جایگاه های نرم در قطارهای سریع السیر دارای محلی برای قرار دادن آرنج هستند تا در طول سفر از خستگی آن جلوگیری گردد و همچینین افرادی که این نوع بلیط را خریداری می کنند از توالت های مخصوصی استفاده می کنند. جایگاه های سخت در یک اتاقک قرار گرفته اند و شش نفر در این اتاق حضور دارند. به طور کلی، جایگاه های نرم راحت تر و گران تر هستند و دو یا چهار نفر در یک جا حضور دارند و البته امکان قفل کردن در این اتاقک ها نیز وجود دارد. توصیه می گردد که از قبل بلیط قطارها را رزرو کنید، به ویژه برای کلاس های دارای جای خواب این امر الزامی است. بعلاوه، بلیط را تا زمان رسیدن به مقصد نزد خود نگاه دارید.

بسیاری از منطقه ها شهری چینی مانند پکن، شانگهای و گوانجو و تعداد زیادی از شهرهای چین مانند دیگر شهرهای بزرگ در دنیا بیش از یک ایستگاه راه آهن دارند، بنابراین در زمان رزرو بلیط دقت کنید که اطلاعات ایستگاه راه آهن را به درستی یادداشت کنید.

نظرات مسافرانی که به چین سفر نموده اند

استفاده از اتوبوس در چین

اگر بودجه محدودی دارید، استفاده از اتوبوس یک گزینه خوب برای گشت و گذار در چین است. بلیط اتوبوس مقرون به صرفه تر از هواپیما و قطار است و به راحتی می توان آن را تهیه کرد. از سویی دیگر، شبکه اتوبوس در چین بسیار گسترده است و امکان سفر به شهرها و روستاهای دور افتاده که قطار به آنجا نمی رود نیز به وسیله اتوبوس وجود دارد.

مسائل استفاده از اتوبوس: شرایط برخی جاده ها که اتوبوس ها از آنها تردد می کنند و اغلب در منطقه ها دورافتاده است، زیاد مناسب نیست. از سویی دیگر، برخی شرایط جوی و آب و هوایی نیز گاهی اوقات خطرآفرین می گردد. بعلاوه، برخی از رانندگان اتوبوس نیز به مقدار کافی حرفه ای نیستند. موضوع دیگر، تراکم ترافیک در بزرگراه ها است که امری شایع محسوب می گردد و به همین علت تاخیر در رسیدن به مقصد نیز امری متدوال است. لازم به ذکر است؛ سفر از پکن به شانگهای با اتوبوس بین 14 تا 16 ساعت طول می کشد و این در حالی است که همین مسافت با قطار سریع السیر فقط 5 ساعت زمان می برد. از سویی دیگر، برخی از اتوبوس ها برای مسافت های طولانی جای خواب دارند که البته به خاطر شلوغی بیش از حد اتوبوس و سر و صدای زیاد، گزینه مناسبی به شمار نمی فرایند.

هر استانی در چین یک شرکت اتوبوس دارد و البته به ندرت سایت این شرکت ها به زبان انگلیسی است و همین موضوع مسائلی را برای جهانگرد ها به وجود می آورد. از سویی دیگر، معمولا چینی ها خودشان به صورت روزانه بلیط را تهیه می کنند و البته کارمندانی که به زبان انگلیسی مسلط باشند برای فروش بلیط اتوبوس در دسترس نیستند. برای گردشگران خارجی که قصد دارند بلیط اتوبوس را برای مسافت های طولانی خریداری کنند، برترین گزینه این است که به وسیله هتل و یا آژانس های مسافرتی محلی اقدام به این کار کنند.

همان گونه که شهرهای بزرگ چین، ایستگاه های قطار متعدد دارند، ایستگاه اتوبوس های مختلفی نیز در آنها وجود دارد و به همین علت ضروری است که قبل از خارج شدن از هتل درباره اینکه از کدام ایستگاه اتوبوس قرار است که بهره ببرید اطلاعاتی کسب نمایید. از سویی دیگر، همیشه موقع استفاده از اتوبوس باید مراقب وسایل شخصی خود باشید تا سرقت نشوند.

استفاده از تاکسی در چین

تاکسی در چین فراوان و نسبتا مقرون به صرفه است، امّا، متاسفانه، بسیاری از رانندگان تاکسی به زبان انگلیسی صحبت نمی کنند. به نظر می رسد در این شرایط خوب است که یک یادداشت داشته باشید که بر روی آن مقصدتان نوشته شده باشد و از سویی دیگر، حتماً کارت هتل محل اقامت خود را به همراه داشته باشید. نکته مهم درباره استفاده از تاکسی این است که قبل از سوار شدن به آن مطمئن شوید که دستگاه کیلومتر سنج به درستی کار می نماید. بعلاوه، توصیه می گردد که قبل از پیاده شدن، رسید رسمی (صورتحساب) از راننده دریافت کنید، در این رسید باید اطلاعات شرکت تاکسیرانی و وسیله نقلیه ذکر شده باشد، تا در صورتیکه وسیله ای جا گذاشتید، قابل پیگیری باشد. پول تقلبی نیز یکی از مسائلی است که مسافران در چین با آن روبرو هستند. به ویژه این مشکل زمانی بیشتر می گردد که از پول درشت استفاده می کنید، بنابراین حتی الامکان برای پرداخت هزینه کرایه تاکسی از پول های با ارزش کمتر استفاده نمایید. از سویی دیگر، وقتی که افراد یادداشت خود را نشان می دهند، راننده متوجه می گردد که او مسافر و نابلد است و به همین علت احتمال بروز مشکل بیشتر می گردد.

اجاره ماشین در چین

اجاره ماشین یک گزینه مناسب برای مسافرانی است که به چین سفر می کنند. اما، در این ارتباط باید به چند موضوع توجه کنیم، اول اینکه، باید گواهینامه رانندگی در چین داشته باشید و از سویی دیگر، محل اقامت شما مجوز کرایه اتومبیل را در اختیارتان بگذارد. در مرحله دوم، باید توجه داشته باشید که فرایند تهیه گواهینامه رانندگی محلی از هر استان به استان دیگر فرق دارد. از جمله مسائل کرایه اتومبیل در چین می توان به این موارد اشاره نمود که اولا، نشانه گذاری های خیابان ها و بزرگراه های چین به زبان انگلیسی نیست. تراکم ترافیک در این کشور و به ویژه در شهرهای بزرگ بالاست. از سویی دیگر، باید حوادث رانندگی را نیز به مسائل کرایه اتومبیل اضافه کرد. در آخر می توان گفت که اگر مسافران واقعا قصد دارند اتومبیل کرایه کنند، بهتر است که یک راننده نیز استخدام کنند که در این موارد هتل ها می توانند به افراد یاری کنند.

منبع: الی گشت
انتشار: 29 فروردین 1401 بروزرسانی: 29 فروردین 1401 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2023

به "تورهای چین: سیستم حمل و نقل در چین چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تورهای چین: سیستم حمل و نقل در چین چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید