طرح جوانی جمعیت به کمک رشد منفی جمعیت می آید

به گزارش مجله شرقیا، بنابر اعلام معاون بهداشت وزیر بهداشت، نرخ رشد سالانه جمعیت در سال 98 به 0.96 رسیده و هم اکنون رشد جمعیت در کشور منفی شده است، این در حالی است که علیرغم تاکید و هشدارهای مسئولان ذی ربط به نظر می رسد تمایل به ازدواج و فرزندآوری تغییر چندانی نکرده است و از همین رو مجلس طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را مصوب و مقرر شده به مدت هفت سال به صورت آزمایشی اجرا گردد.

طرح جوانی جمعیت به کمک رشد منفی جمعیت می آید

به گزارش خبرنگاران، سالها است که کارشناسان و مسئولان ذیربط نسبت به کاهش جمعیت و رشد منفی آن هشدارهایی را داده اند و دائما در کوشش اند فرهنگ ازدواج آسان و به موقع را در میان جوانان جا بیاندازند.

پیش از این رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده با بیان اینکه جوانان تمایل به ازدواج دارند اما مشکل در توان و عدم در اختیار قرار دادن امکانات به جوانان است و 16 میلیون جوان در انتظار ازدواج هستند، گفته بود: احتیاج به ازدواج بروز پیدا نموده است و اکنون دارد به انحراف کشیده می گردد بنابراین جوانان را نباید مقصر به نداشتن تمایل برای ازدواج دانست.

وی همچنین درباره هراس فرزندآوری گفته بود که این هراس حاصل فرهنگ سازی 50 ساله در کشور است و سال هاست که کلمه بارداری را باخطر بیان می نمایند و سن متوسط آمار پنجره جمعیتی از 30 و 35 سال گذشته است.

جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نام طرح مجلس شورای اسلامی است که آذر 99 اعلام وصول شد. این طرح در راستای ضرورت حمایت سطوح قانونگذاری و سیاست گذاری برای برطرف موانع فرزندآوری نظیر هزینه های بالای بارداری، زایمان و درمان ناباروری، هزینه های بالای معیشت و... تدوین و با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اسفند 99 مقرر شد به مدت هفت سال اجرای آزمایشی گردد.

این طرح به هنگام اعلام وصول 52 ماده داشت که از جمله آنها پرداخت ودیعه مسکن مشروط به قرارداد رسمی اجاره برای دانشجویان متاهل فاقد مسکن غیر کارمند دولت، مکلف شدن بانک مسکن به پرداخت وام خرید و ساخت و جعاله مسکن برای خانواده های دارای حداقل سه فرزند زیر 20 سال سن با سقف دو برابر مصوب سایرین، برخورداری یک پایه یا گروه تشویقی برای کارمندانی که صاحب فرزند سوم تا پنجم می شوند، افزایش مدت مرخصی زایمان با پرداخت تمام حقوق و فوق العاده های مرتبط، ممنوعیت اجبار شیفت شب برای مادران شاغل باردار و دارای فرزند شیرخوار تا دو سال و پدران صاحب نوزاد تا سه ماه، اعطای دورکاری حداقل چهار ماه در دوران بارداری برای مادران شاغل، موافقت مراکز آموزش عالی با تقاضای کتبی مادران باردار برای مرخصی یک نیمسال تحصیلی پیش از زایمان و تقاضای مادران باردار یا دارای فرزند زیر سه سال برای آموزش مجازی یا غیر حضوری تا 50 درصد از واحدهای دروس نظری، حمایت از شرکت های دانش بنیان به جهت فراوری اقلام درمان ناباروری، تحت پوشش بیمه قرار دادن کلیه مادران فاقد پوشش بیمه ای در طول بارداری و شیردهی و بچه ها تا سن پنج سال و... بود.

مطابق با این طرح عقیم سازی و هرگونه خرید و فروش و توزیع اقلام مرتبط با پیشگیری از بارداری و کارگذاشتن اقلام پیشگیری در شبکه بهداشت و درمان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ممنوع است و وزارت بهداشت مکلف است دستورالعمل مواردی را که بارداری خطر جانی برای مادر دارد را تهیه و با تصویب ستاد عالی جمعیت اجرایی کند. به همین دلیل نیز قوه قضائیه مکلف است برنامه مقابله با سقط غیرقانونی جنین و اصلاح مقررات مرتبط را تهیه و اجرا کند.

همچنین مطابق با تبصره یک ماده 24 این طرح، تسهیلات ازدواج جوانان مقرر در قوانین بودجه سنواتی به افراد بالای 50 سال سن تعلق نمی گیرد و اینگونه می توان از ازدواج و طلاق های صوری برای دریافت وام ازدواج جلوگیری و ازدواج جوانان را تسهیل بخشید.

امیرحسین بانکی پور به خبرنگاران گفته بود که این طرح دارای ابهامات مالی بود که با اصلاحاتی این اشکال برطرف شد. ابهام دیگر درباره بحث غربالگری بود که عبارت حذف برنامه غربالگری را حذف کردیم چون این اشتباه پیش آمده بود که مجلس به دنبال حذف کل غربالگری در بارداری است.

موارد مذکور در طرح 52 ماده ای اعلام وصول شده در آذر 99 قید شده اما بنا بر گفته سخنگوی کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، پس از آنالیز این طرح در 73 جلسه، در نهایت طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده با 74 ماده نهایی شده است.

به گزارش خبرنگاران، با توجه به شرایط مالی فعلی مهم ترین راه جلوگیری از رشد منفی جمعیت و افزایش فرزندآوری بهبود شرایط و اعطای مشوق های دائمی در حوزه اقتصاد، اشتغال، مسکن و ... است تا جوانان بتوانند با آسودگی خیال تشکیل خانواده دهند. اکنون باید دید آیا اجرای آزمایشی هفت ساله این طرح می تواند به افزایش نرخ باروری کل به بیش از سطح جانشینی بیانجامد یا خیر؟.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 فروردین 1400 بروزرسانی: 24 فروردین 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1566

به "طرح جوانی جمعیت به کمک رشد منفی جمعیت می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح جوانی جمعیت به کمک رشد منفی جمعیت می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید