مرگ و میر عجیب در سرزمین ماتادور ها

به گزارش مجله شرقیا، اسپانیا، یکی از بدترین کشور ها از نظر میزان شیوع کرونا و مرگ ناشی از آن بوده است؛ تا کنون بیش از 166 هزار مورد ابتلا به کووید-19 در این کشور شناسایی شده که نزدیک به 17 هزار نفر جان خود را در اثر این بیماری از دست داده اند.

مرگ و میر عجیب در سرزمین ماتادور ها

به گزارش ، آمار مرگ و میر، شرایط بهداشت، شرایط بیمارستان ها و فروشگاه ها در کشور های اروپایی مساعد نیست. شاهد این ادعا آمار و ارقام و فیلم هایی است که از این کشور ها دیده می گردد. اگر بخواهیم یکی از کشور های اروپایی را که شرایط نابسامانی دارد را آنالیز کنیم حتماً آن کشور اسپانیا خواهد بود. اسپانیا، یکی از بدترین کشور ها از نظر میزان شیوع کرونا و مرگ ناشی از آن بوده است. تا کنون بیش از 166 هزار مورد ابتلا به کووید-19 در این کشور شناسایی شده که نزدیک به 17 هزار نفر جان خود را در اثر این بیماری از دست داده اند. شرایط اجتماعی در این کشور آنقدر نابه سامان است که برای جامعه دنیای سوال شده که چرا آمار مرگ و میر در این کشور آنقدر بالاست.

اولین موارد ابتلای افراد به ویروس کرونا در کشور های اسپانیا و ایتالیا در تاریخی نزدیک به هم، بیست و نهم ژانویه برای ایتالیا و سی ام همان ماه برای اسپانیا بوده است. ایتالیا بالاترین آمار مرگ ومیر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در دنیا را به خود اختصاص داده است با این حال تعداد مرگ های ناشی از ابتلا به کووید -19 در اسپانیا نیز به حدی بالاست که گویی در رقابت با ایتالیا در لیست آمار مبتلایان کرونا در دنیا به سمت بالا پیش می رود. اما پرسشی که در اینجا مطرح می گردد و ذهن بسیاری از کارشناسان را درگیر نموده است، این است که چرا تعداد قربانیان کرونا در کشور پیشرفته ای نظیر اسپانیا تا این حد بالاست. بعضی متخصصان استدلال نموده اند که جمعیت زیاد افراد مسن در این کشور، رفتار اجتماعی و سیستم های مراقبتی ناکارآمد منجر به مرگ بسیاری از مردم اسپانیا درزمان شیوع ویروس کرونا شده است.

عملکرد وزارت بهداشت می تواند نقش بالایی در افزایش میزان ابتلای بیماران، به خصوص پرسنل درمانی، به یک بیماری داشته باشد؛ هر چه امکانات درمانی پیشرفته تر و بیشتر باشد مراقبت از بیماران مبتلا به ویروس کرونا با موفقیت بیشتری همراه است. از طرفی ایمن سازی پرسنل درمانی در مقابل ابتلای ویروس کرونا باعث می گردد تعداد کمتری از این افراد به ویروس آلوده شوند و بیمارستان ها و مراکز درمانی کم تر با کمبود نیرو روبرو باشند. مردم اسپانیا از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور تا به امروز از قوانینی که دولت در دوران قرنطینه وضع نموده است پیروی نموده اند و تنها برای موارد ضروری به مراکز درمانی مراجعه می نمایند که این امر می تواند به تحقق کاهش سرعت گسترش کووید -19، به خصوص انتقال بیماری به پرسنل درمانی در بیمارستان ها، در اسپانیا منجر گردد. با این حال، کمبود تجهیزات ایمنی و مواد ضدعفونی نماینده در بیمارستان ها احتمال ابتلای کادر درمانی به ویروس کرونا را چند برابر نموده است و این خود عامل مهمی در بالا بودن مرگ و میر ناشی از کرونا ویروس جدید به شمار می رود.

کنفدراسیون دولتی اتحادیه های پزشکی اسپانیا پرونده ای را به دیوان عالی کشور ارائه داده و از وزارت بهداشت خواسته است که تجهیزات محافظ کافی را در اسرع وقت تهیه کند تا کادر درمان آسیب کمتری ببینند. این کنفدراسیون معتقد است که وزارت بهداشت اسپانیا نتوانسته از کارکنان بهداشت حرفه ای مراقبت لازم را انجام دهد. یک پزشک بیمارستانی در جنوب اسپانیا تاکید نموده که مردم همکاری می نمایند و سعی می نمایند با علایم کم، وارد بیمارستان نشوند و این امر به کاهش خطر ابتلا بسیار یاری می نماید. وی ادامه داد:، اما کمبود امکانات بهداشتی در بیمارستان ها احتمال ابتلای کادر درمان را افزایش می دهد. به گفته وی، ضعف اطلاعات هم خیلی مهم بوده است و تا همین چند روز پیش بسیاری از مردم اصلاً نمی دانستند کرونا چیست.

به گزارش الجزیره یکی دیگر از عوامل مؤثر در نرخ بالای شیوع کرونا در اسپانیا این است که بسیاری از بیمارستان ها و مراکز بهداشتی توسط مناطق خودمختار اداره می شوند که از نابرابری های اساسی رنج می برند و ارسال یاری به آن ها از امکانات محدود مادرید هم کم نموده است؛ بنابراین گزارش در سال 2014 هم کادر پزشکی مادرید به عدم وجود تجهیزات محافظتی و امکانات ایمنی در مدیریت ابولا اعتراض داشتند. رسانه ها می گویند که راهپیمایی هشت مارس روز دنیای زن دراسپانیا هم به عنوان یک عامل احتمالی این شیوع نقش داشته است.

اجساد افرادی که بر اثر اپیدمی ویروس کرونا در مادرید جان خود را از دست داده اند، به سالن اسکی روی یخ تحویل داده می شوند که به یک سردخانه موقت تبدیل شده است. تصمیم به استفاده از سالن اسکی روی یخ مادرید پس از آن گرفته شد که اماکن تدفین به دلیل تعداد زیاد قربانیان و در اختیار نداشتن لباس محافظ برای کارکنان، تحویل دریافت اجساد را متوقف کردند. همچنین در بحبوحه شیوع کرونا فیلمی از یکی از بیمارستان های اسپانیا پخش شد که باعث شگفتی در سراسر دنیا شد. در این فیلم نشان می داد که مبتلایان به کرونا در گوشه بیمارستان و روی زمین افتاده اند و همانجا به آن ها رسیدگی می شد. این در حالی است که شبکه های فارسی زبان خارج از کشور سعی می نمایند نشان دهند در کشور های اروپایی امکانات بهداشتی و درمانی بسیار بالاست.

اما همزمان با شیوع شتابان ویروس کرونا در اسپانیا و افزایش احتمال تعطیلی مدارس و دانشگاه های پایتخت، سوپرمارکت های مادرید شاهد تشکیل صف های طولانی خریداران مواد غذایی و بهداشتی است. مردم این کشور نگران از شروع قرنطینه عمومی شهر ها و ابتلا به بیماری کووید-19 که دوره بهبود آن 14 روز است، به انباشت مواد غذایی و بهداشتی روی آورده اند، اقدامی که سوپرمارکت های پایتخت این کشور را با کمبود اجناس روبرو نموده است.

کارشناسان می گویند تعداد کم تست های اجرا شده در اسپانیا در مقایسه با دیگر کشور ها از جمله آمریکا، ایتالیا و آلمان یکی از عوامل مؤثر بر عدم شناسایی تعداد زیادی از مبتلایان به نوع جدید ویروس کروناست. از سوی دیگر وزارت بهداشت اسپانیا تا به امروز تنها از افرادی تست کرونا گرفته است که علائم شدیدی داشتند. کارشناسان اسپانیایی همچنین بر این باور هستند که شمار جان باختگان بر اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا نیز از آمار رسمی بیشتر است. به گفته آن ها ابتلا یا عدم ابتلای بعضی جان باختگان به دلیل کمبود تست طی هفته های گذشته هرگز معین نشده است. از سوی دیگر افرادی که در خانه های سالمندان، منازل یا بیمارستان های شلوغ جان باخته اند در آمار رسمی به حساب نیامده اند. یکی از رسانه های محلی گزارش داده است که مرگ سه هزار نفر از ساکنان مادرید که در نیمه دوم ماه مارس بر اثر ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا جان باختند در آمار وزارت بهداشت اسپانیا ثبت نشده است.

منبع: صبح نو

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 958

به "مرگ و میر عجیب در سرزمین ماتادور ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ و میر عجیب در سرزمین ماتادور ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید