تور هلند ارزان: فرهنگ و آداب و رسوم هلند را بشناسید

به گزارش مجله شرقیا، آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم هلند، یکی از اصلی ترین کارهایی است که پیش از سفر به این کشور باید انجام دهید. به طور کلی سفر به یک کشور خارجی مانند ورود به سرزمین عجایب و شگفتی ها است. جایی که شما با دنیایی از چشم انداز های تماشایی، بوها و صداهای جدیدی روبرو می شوید که با یک سبک زندگی کاملا متفاوت از چیزی که شما پیش از این تجربه نموده اید، مخلوط شده است.

تور هلند ارزان: فرهنگ و آداب و رسوم هلند را بشناسید

با تور هلند ارزان از کشور آسیاب های بادی دیدن کنید و در شهر زیبای آمستردام هلند گشت و گذار کنید.

مواجهه با این موارد، یکی از برترین تجربه ها و از اصلی ترین دلایلی است که گردشگران را برای سفر به مقصدهای ناشناخته و متفاوت ترغیب می نماید.

اما بدون شناخت کافی از فرهنگ کشور مقصد، سفر به این کشور می تواند راحتی و حتی امنیت شما را تهدید کند. پس بهتر است که پیش از سفر به هر کشوری، ابتدا کمی با فرهنگ و آداب و رسوم آن آشنا شویم.

به همین علت در این مقاله از وبلاگ خبرنگاران کوشش نموده ایم تا با ارائه یک معرفی کامل از فرهنگ و آداب و رسوم مردم هلند، شما را برای شرکت در تور هلند آماده سازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

درباره فرهنگ و آداب و رسوم هلند

همانطور که گفتیم، شناخت فرهنگ یکی از پیش نیازهای سفر به هر کشوری است و هلند نیز از این امر مستثنی نیست. اگرچه فرهنگ مردم هلند به طور کلی با دیگر کشورهای اروپایی شباهت دارد، اما با اینحال این کشور ویژگی های فرهنگی منحصر به فردی دارد که آن را متمایز می سازد.

بنابراین سفر به هلند بدون مطلعی از فرهنگ و آداب و رسوم مردم هلند، کار چندان هوشمندانه ای نیست و احتمالا باعث می گردد که در این کشور دچار سردرگمی شوید.

هلند کشور کوچک و کم جمعیتی در شمال اروپا است که طبق آخرین آمارهای بدست آمده، جمعیت هلند نزدیک به 17 میلیون و 400 هزار نفر برآورد شده است که این کشور را در رتبه 68 پرجمعیت ترین کشور جهان قرار می دهد.

تقریبا حدود 77.39 درصد جمعیت این کشور، هلندی هستند و 9.88 درصد جمعیت از دیگر نژادها و کشورهای اروپایی هستند. ترک ها، مراکشی ها، اندونزی ها و … از دیگر نژادهایی هستند که در کشور هلند زندگی می نمایند و فرهنگ مردم هلند را تشکیل می دهند.

زبان رسمی و اصلی ترین زبانی که مردم هلند به آن تکلم می نمایند، زبان هلندی است. زبان هلندی از خانواده زبان های هندواروپایی و شاخه آلمانی یا ژرمانی است. به همین علت، زبان هلندی شباهت بسیاری با زبان آلمانی دارد و بسیاری از افراد معمولی، این دو زبان را با یکدیگر اشتباه می گیرند. البته با گذشت تاریخ و مخصوصا با افزایش مراودات در سده گذشته، امروزه کلمه های انگلیسی و فرانسوی بسیاری در زبان مردم هلند دیده می گردد.

بعلاوه بخش زیادی از اهالی هلند، به ویژه نسل جوان و تحصیل نموده هلند به زبان های دیگری چون انگلیسی و یا فرانسوی نیز تسلط دارند و در سفر به این کشور، دشواری چندانی نخواهید داشت.

اگرچه فرهنگ و آداب و رسوم هلند مانند بیشتر کشورهای اروپایی تحت تاثیر دوران سلطه کلیسا در قرون وسطی است، اما امروزه مردم هلند چندان مذهبی نیستند. حدود 43.8 درصد اهالی هلند مسیحی و 5 درصد آنها مسلمان هستند و باقی آنها به دین و مذهبی وابسته نیستند.

امروزه پوشش مردم هلند مانند تمام کشورهای مدرن است و تفاوتی با دیگر کشورهای اروپایی ندارد. اما لباس سنتی هلندی ها هم به لباس سنتی آلمان شباهت دارد. لباس های زنان هلندی یک پیراهن یک سره با دامن بلند است، اما بارزترین مشخصه آن، سرپوش های پارچه ای سفید و مخروطی شکلی است که زنان بر سر می گذارند.

لباس سنتی مردان هلندی نیز یک پیراهن یقه هفت و شلوار است و معمولا با کلاه سیاه استفاده می گردد.

حال که با کلیات فرهنگ و آداب و رسوم مردم هلند آشنا شدید، بد نیست کمی نیز درباره فرهنگ غذایی هلند و آداب و رسوم مرتبط با آن صحبت کنیم.

فرهنگ غذایی هلند

فرهنگ مردم هلند در زمینه پخت غذا، چندان متنوع و عجیب نیست و غذاهای هلندی معمولا ساده هستند. وعده های غذایی هلند به طور سنتی بیشتر از سبزیجات تشکیل شده و اندازه استفاده از گوشت در آنها کم است.

اما فرهنگ غذایی کشورهای مختلف، در این زمینه از فرهنگ و آداب و رسوم مردم هلند نیز تاثیر داشته است و امروزه نه تنها رستوران های هلند غذاهای خارجی را سرو می نمایند، بلکه خود اهالی نیز این غذاها را در منزل تهیه می نمایند. فرهنگ غذایی ایتالیا، چین، منطقه مدیترانه و اندونزی بیشترین تاثیر را در این زمینه دارند.

صبحانه هلندی معمولا از یک یا دو برش نان تشکیل می گردد که آن را با مواد مختلفی چون پنیر، کره بادام زمینی، شکلات و … می خورند.

اما یکی از حقایق جالب در خصوص هلند و عادات غذایی اهالی این کشور، این است که ناهار جایگاه چندان مهمی در این کشور ندارد. اغلب اوقات اهالی هلند همان غذای صبحانه را نیز به عنوان ناهار می خورند و یا یک ساندویچ کوچک را برای ناهار تهیه می نمایند.

اما شام هلندی ها کمی مفصل تر است. شام هلندی ها معمولا از دو یا سه غذای مختلف تشکیل می گردد. به طور کلی سوپ به عنوان پیش غذا استفاده می گردد و برای غذای اصلی، سیب زمینی، سبزیجات و اندازه کمی گوشت خورده می گردد. پس از صرف غذا نیز خوردن یک شیرینی به عنوان دسر، بخشی از فرهنگ و آداب و رسوم هلند است.

اما یکی از چیزهایی که هلند به آن معروفیت دارد، داشتن لبنیات و به خصوص پنیرهای خوشمزه است. هلند سرزمین پنیرهای پرطرفداری چون گودا است و بسیاری از غذاها و میان وعده های هلندی با پنیر تهیه می گردد. اصلا شرکت در فستیوال ها و جشن های مرتبط با پنیر و لبنیات، یکی از تفریح های مردم هلند است.

بعلاوه به علت قرارگیری کشور هلند در حاشیه دریا، ماهی و غذاهای دریایی نیز بخش جدایی ناپذیری از فرهنگ غذایی مردم هلند هستند.

اغلب اوقات اهالی هلند همان غذای صبحانه را نیز به عنوان ناهار می خورند و یا یک ساندویچ کوچک را برای ناهار تهیه می نمایند.

آداب غذا خوردن هلند

فرهنگ مردم هلند در زمینه آداب غذا خوردن نیز از مسائلی است که باید از آن مطلع باشید، وگرنه ممکن است رفتاری داشته باشید که میزبان هلندی شما را رنجیده خاطر سازد.

هلندی ها معمولا صبحانه را بین ساعت 6 تا 8 صبح می خورند و ساعت 12 تا 13 نیز زمان مناسبی برای صرف ناهار است. اما یکی از خصوصیات اخلاقی مردم هلند که کمی برای ما غیرمعمول خواهد بود، زمان صرف شام است. تقریبا تمامی شهروندان هلند حدود ساعت 18 شام خود را می خورند!

چای و قهوه هواداران بسیاری در هلند دارند. شهروندان هلند بین وعده های غذایی، یعنی حدود ساعت 10 تا 11 و 16 تا 17 یک فنجان چای یا قهوه به همراه یک شیرینی یا بیسکوییت می نوشند و معمولا ترجیح می دهند دوستان خود را نیز دعوت نمایند.

اما اگر یک هلندی شما را به شام دعوت کرد، حتما باید فرهنگ و آداب و رسوم مردم هلند را رعایت کنید تا به میزبان خود بی احترامی ننموده باشید. یکی از کارهایی که از جانب هلندی ها توهین تلقی می گردد، ترک کردن میز پیش از تمام شدن غذا است. بنابراین نباید به هیچ عنوان (جز موارد اضطراری) از سر میز بلند شوید.

بعلاوه اگر چه گذاشتن دست ها روی میز از نظر فرهنگ مردم هلند ایرادی ندارد، اما گذاشتن آرنج ها روی میز بی ادبی به شمار می رود و بهتر است این کار را نکنید.

آداب اجتماعی هلند

فرهنگ و آداب و رسوم مردم هلند و بعلاوه آداب اجتماعی آنها، شباهت بسیاری به دیگر کشورهای غربی دارد اما تفاوت ها و نکات ظریفی در آداب اجتماعی اهالی این کشور نهفته است که بد نیست با آنها روبرو شویم.

دست دادن در هنگام دیدار یک امر طبیعی است و حتی بعضی اوقات هنگام خداحافظی نیز افراد با یکدیگر دست می دهند. اما با این وجود باید حواستان به فاصله فردی باشد و اگر دوستی نزدیکی با فرد مقابل ندارید، فاصله خود را با وی حفظ کنید.

یکی دیگر خصوصیات اخلاقی اهالی هلند که از مهمترین ویژگی های فرهنگ مردم و آداب و رسوم هلند به شمار می رود، برنامه ریزی دقیق و زمانبندی دقیق آنهاست. به عنوان مثال اگر یک شهروندی هلندی بخواهد شما را به صرف چای دعوت کند، ممکن است حتی تا 6 هفته زودتر به شما اطلاع دهد!

بعلاوه بد نیست بدانید که رک بودن یکی از اصلی ترین ویژگی های این کشور است و تعارف جایی در فرهنگ و آداب و رسوم هلند ندارد. اهالی هلند نظر خود را بسیار صریح و بدون هیچ تعارفی بیان می نمایند. بعلاوه ممکن است هنگامی که میهمان آنها هستید، مثلا یک شیرینی به شما تعارف نمایند و شما طبق عادت ما ایرانیان، بار اول برندارید. باید بدانید که این کار در هلند اشتباهی جبران ناشدنی است و دیگر ظرف شیرینی را جلوی شما نگه نخواهند داشت

یکی دیگر از آداب و رسوم مردم هلند این است که هنگام رفتن به میهمانی، یک هدیه کوچک نیز با خود می برند. هدایایی چون کتاب، گل، شکلات و … می تواند هدیه مناسبی در این مواقع باشد.

منبع: ققنوس
انتشار: 28 آذر 1400 بروزرسانی: 28 آذر 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1906

به "تور هلند ارزان: فرهنگ و آداب و رسوم هلند را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور هلند ارزان: فرهنگ و آداب و رسوم هلند را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید