ماکرون؛ سرباز صفری که می خواهد ناپلئون باشد

به گزارش مجله شرقیا، خبرنگاران - گروه بین الملل: از لیبی در قاره آفریقا گرفته تا لبنان در خاورمیانه و بلاروس در اوراسیا و یونان در سواحل مدیترانه مناطقی هستند که در ماه های اخیر شاهد مداخله و اعلام نظرهای امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه بوده اند. موردی که موجب شده تا مقامات ترکیه، ماکرون را با ناپلئون بناپارت (نخستین امپراتور فرانسه در فاصله سال های 1804 تا 1815 میلادی) مقایسه نمایند؛ قیاسی که چندان بی مورد هم نبوده است.

ماکرون؛ سرباز صفری که می خواهد ناپلئون باشد

با ما همراه باشید و با تور ارزان ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

یادآور می گردد عمده شهرت ناپلئون به دلیل اشتیاق سیری ناپذیر او به کشورگشایی بود.

ماکرون در حالی گرفتار این هوس بی فایده و خام شده که در داخل فرانسه مسائل عدیده ای از جمله شرایط مالی مردم و همچنین ناتوانی در کنترل ویروس کرونا وجود دارد، با این حال اما مستاجر فعلی الیزه در اندیشه آقایی بر دنیا است.

بر اساس اقداماتی که ماکرون در دو ماه اخیر انجام داده می توان محور تنش آفرینی های وی را به صورت زیر تشریح کرد:

لبنان

حضور فرانسه در لبنان و دخالت در امور داخلی این کشور سابقه ای طولانی دارد اما انفجار ماه گذشته بندر بیروت عاملی شد تا ماکرون با کنار زدن پرده ها دخالت خود در امور این کشو را جدی تر از قبل دنبال کند.

دخالت ماکرون در لبنان به حدی رسیده که حزب الله را صراحتاً تهدید نموده و مقامات لبنانی را به دلیل عدم تشکیل کابینه مورد نکوهش قرار می دهد.

در همین رابطه بعد از آنکه رئیس جمهور فرانسه، تهدیداتی را علیه حزب الله لبنان مطرح نمود هواداران و حامیان نیروهای مقاومت در لبنان در فضای مجازی دست به کار شده و در توئیتر هزاران پست توئیتری با هشتگ ماکرون حد خودت را بشناس منتشر کردند.

کاربران لبنانی گفتند که دوره قیمومیت فرانسه بر لبنان تمام شده و هرگز باز نخواهد گشت و ماکرون کوشش می نماید با مطرح نمودن این سخنان کنترل اوضاع لبنان را به دست بگیرد.

بلاروس

علاوه بر لبنان، ماکرون به سراغ همسایگان روسیه نیز رفته و در این راه روز یکشنبه 6 مهر صراحتاً خواهان کناره گیری الکساندر لوکاشنکو از ریاست جمهوری بلاروس شد.

رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه با مجله هفتگی du Dimanch، با اشاره به تحولات کشور بلاروس گفت که الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور این کشور، باید از قدرت کنار برود.

این در حالی است که در هفته گذشته اتحادیه اروپا گفت لوکاشنکو را به عنوان رئیس جمهور بلاروس به رسمیت نمی شناسد.

لوکاشنکو چندی قبل اعلام نموده بود که کشورهای غربی در پی انجام انقلاب رنگی در بلاروس هستند.

رئیس جمهوری فرانسه گفت: این یک بحران قدرت است، یک مستبد که نمی تواند منطق دموکراسی را بپذیرد و به زور متکی است. روشن است که لوکاشنکو باید برود.

ماکرون همچنین با اشاره به اعتراضات موجود در بلاروس، تاکید نموده است که معترضان به رغم آگاهی از خطرات آخر هفته ها به خیابان ها می آیند و جنبش برای دموکراسی را زنده نگه داشته اند.

رئیس جمهوری فرانسه در ادامه از نقش زنان در رهبری اعتراضات بلاروس تمجید کرد.

بلاروس از ماه اوت یعنی بعد از انتخابات ریاست جمهوری این کشور، صحنه اعتراضات ضد دولتی است و حمایت کشورهای غربی از این اعتراضات موجب شده تا شرایط این کشور پیچیده گردد.

لوکاشنکو در مورد این اعتراضات هشدار داده که کشورهای غربی در پی تغییر نظام در بلاروس هستند و اگر در این راه پیروز شوند به سراغ روسیه می فرایند.

مدیترانه شرقی

در مورد مدیترانه شرقی و تنش هایی که میان ترکیه و یونان بوجود آمده نیز ماکرون به گونه ای عمل نموده که بعضی کارشناسان از احتمال وقوع جنگ در این منطقه سخن می گویند.

گفته می گردد جنگ قدرت در منطقه مدیترانه به بستر پرحادثه دریا کشیده شده و این بار پای تسویه حساب نوادگان عثمانی با میراث داران ناپلئون در میان است. دعوا سر یک هاب جدید انرژی در منطقه مالی قبرس و یونان است. آتن از دولت فرانسه یاری خواسته و اتحادیه اروپا هم به طور پیش فرض، پشت پاریس ایستاده و انگشت تهدید تکان می دهد که اگر ترکیه پای میز مذاکره نیاید؛ چنین و چنان می نماید.

در همین رابطه پاریس از ابتدای اوت، توافقنامه همکاری دفاعی بین فرانسه و قبرس را که سه سال پیش امضا شده، به مرحله اجرا گذاشت. همچنین وزارت دفاع فرانسه در تاریخ 13 اوت با صدور بیانیه ای گفت که ضمن مشارکت در رزمایش مشترک با یونان، حضور خود در آب های مدیترانه را با هدف افزایش امنیت ناوبری دریایی افزایش می دهد.

علاوه بر آن فرانسه با ارسال یک کشتی جنگی و دو هواپیمای رافائل، سطح مشارکت خود را در پشتیبانی دفاعی از آتن بالا برد. هر چند پاریس تأکید داشت که هدف از این استقرار نظامی، ارزیابی شرایط بوده اما تحلیل های نظامی نشان می دهد که هدف پاریس از این امر، اتخاذ یک اقدام پیشگیرانه در مقابل آنکارا بوده است.

ورود به مناقشه قره باغ

ماکرون برای اینکه از قافله عقب نماند حتی به مناقشه قره باغ نیز ورود نموده و به دنبال درگیری های روز یکشنبه آذربایجان و ارمنستان، اقدام به برقراری تماس با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان کرد.

در این میان نباید از نقش پیدا و پنهان فرانسه در تحولات آفریقا گذشت.

مجموع این موارد نشان می دهد در حالی که ماکرون به دلیل سن کم هنوز نیازمند آموختن مسائل فراوانی در حوزه بین الملل است اما با این وجود رویای تبدیل شدن به یک بناپارت جدید موجب شده تا او به تحولات بین المللی بیش از مسائل داخل فرانسه علاقمند باشد.

بر همین اساس در حالی که آمار افراد مبتلا به کرونا در فرانسه به بیش از 578 هزار نفر و آمار قربانیان آن نیز به بیش از 32 هزار نفر رسیده است اما با این وجود الیزه پرداختن به مسائل لبنان و بلاروس را با اهمیت تر از احوال مردم فرانسه می داند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 مهر 1399 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1179

به "ماکرون؛ سرباز صفری که می خواهد ناپلئون باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماکرون؛ سرباز صفری که می خواهد ناپلئون باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید