محصولات کشاورزی ماداگاسکار

به گزارش مجله شرقیا، علاقه مندان به خوراکی ها در تور ماداگاسکار حتماً باید آشنایی و چشیدن خوشمزه هایی را که در ماداگاسکار می رویند، در برنامه خود قرار دهند. ماداگاسکار به علت شرایط جغرافیایی خود که تنها در آن دو فصل سرد یا گرم دیده می گردد دارای خوردنی های خاصی است. محصولات کشاورزی ماداگاسکار همانند میوه ها، ادویه ها، گیاهان و... در ماداگاسکار تنوع بالایی دارند و بعضی از آنها همانند قهوه، وانیل، میخک، موز، آووکادو و... از اهمیت تجاری خاصی نیز برخوردارند.

محصولات کشاورزی ماداگاسکار

بسیاری از افرادی که مسافر ماداگاسکار هستند علاقه دارند تا در صورت امکان از خوردنی های خوشمزه این کشور با خود به یادگار آورند. اگر شما نیز به خوردنی ها و خوشمزه های ماداگاسکار علاقه مندید و یا می خواهید اطلاعات بیشتری در خصوص تور ماداگاسکار 1402 داشته باشید مقاله امروز را دنبال کنید.

خوشمزه هایی که در ماداگاسکار می رویند

مواد خوراکی و محصولات کشاورزی ماداگاسکار بخشی از فرهنگ و تمدن این منطقه هستند. این محصولات می توانند اطلاعات مهمی در ارتباط با جغرافیای ناحیه موردنظر ارائه دهند. ماداگاسکار به علت شرایط جغرافیایی خاص خود دارای محصولات خوش طعم و لذیذی است که در سفر به این کشور، چشیدن طعم آنها نباید از یاد رود. بعضی از این محصولات همانند قهوه، وانیل یا میخک قابل تهیه به عنوان سوغات نیز هستند. در ادامه با خوشمزه هایی که در ماداگاسکارمی رویند بیشتر آشنا می شوید.

قهوه ماداگاسکار

امروزه فراوری قهوه در ماداگاسکار به 90 درصد قهوه روبوستا و 10 درصد قهوه عربیکا اختصاص دارد. قهوه عربیکا به نسبت روبوستا ارزش بیشتری دارد؛ زیرا پرورش و رشد این قهوه چالش برانگیز است و احتیاج به آب وهوای خنک تری برای رشد دارد. این قهوه بعلاوه طعم شیرین تر و شاید بتوان گفت طعم عجیب تری هنگام نوشیدن به افراد می دهد. قهوه روبوستا طعم تلخ و تندتری دارد؛ اما رشد آن چندان به شرایط خاصی احتیاج ندارد و در برابر آفات و بیماری ها نیز مقاوم می باشد. همین مسئله باعث پرورش بیشتر این قهوه در ماداگاسکار شده است.

امروز فراوری قهوه در ماداگاسکار به شکل فزاینده ای بر روی کشت دانه های عربیکا به جای روبوستا متمرکز شده است. اگرچه بسیاری از کشاورزان همچنان به پرورش قهوه روبوستا به علت شرایط آسان تر پرورش آن تمایل دارند. بیشتر قهوه ای که در ماداگاسکار فراوری می شود به وسیله مردم منطقه مصرف می شود و تنها 20 درصد آن به کشورهای دیگر صادر می شود.

میوه نان میمون ماداگاسکار monkey bread

این میوه خوراکی با نام عجیب خود میوه درخت بائوباب است و در تهیه انواع مواد غذایی، آرایشی و داروها به کار می رود. دانه های بیضی شکل خزدار این میوه، دارای پالپ هایی با 6 برابر ویتامین ث بیشتر از پرتقال، 50 درصد کلسیم بیشتر نسبت به اسفناج و طعمی بی نظیر برای خوشمزه تر کردن غذاهای سنتی همانند ماهی و برنج هستند.

وقتی میوه نان میمون را باز می کنید داخل آن میوه ای سفید، شیرین و ترش وجود دارد که می توان آن را به شکل مستقیم مصرف کرد. در آب خیساندن میوه و مصرف آب آن نیز روش دیگری برای خوردن آن است. این نوشیدنی سبک، طعمی شبیه لیموناد با طعم گلابی دارد. میوه نان میمون را بعلاوه می توان خشک و سپس به پودر تبدیل کرد؛ زیرا رطوبت درون آن بسیار کم است.

این میوه سرشار از ویتامین آ، مواد معدنی همانند آهن، منیزیم و آنتی اکسیدان ها است. یک افسانه قدیمی در آفریقا روایت می نماید شستن نوزاد پسر در آب آغشته به پوست این میوه باعث می شود کودک مانند درخت، قدبلند و قوی شود.

جلبک اسپیرولینا در ماداگاسکار

یکی از محصولات کشاورزی ماداگاسکار جلبک اسپیرولینا است. این جلبک در دریاچه های قلیایی و نمکی ناحیه جنوب غربی ماداگاسکار پرورش پیدا می نماید. جلبک اسپیرولینا منبع بالقوه پروتئین است و می تواند با مشکلاتی نظیر سوءتغذیه و نارسایی غذایی در ماداگاسکار مبارزه کند. تا به امروز بهره وری این محصول در کشور ماداگاسکار چندان بالا نبوده و برای پرورش آن احتیاج به آزمایش ها و آنالیز های بیشتری است.

اسپیرولینا به صورت خشک دارای 60 تا 70 درصد پروتئین و سرشار از ویتامین ها، پتاسیم، کلسیم، نیاسین، منیزیم و آهن است. این ماده به عنوان یک غذای فوق العاده برای مصرف انسان شناخته می شود که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

اسپیرولینا در زبان محلی به نام دیهه (Dihé) نیز شناخته می شود و قرن ها به عنوان یک روش سنتی در سواحل دریاچه چاد کشت می شود. شرایط در منطقه آفریقا برای کشت اسپیرولینا در مقیاس بزرگ، کاملاً مساعد اعلام شده است.

مزرعه وانیل در ماداگاسکار

ماداگاسکار به عنوان یکی از بزرگ ترین صادرنمایندگان وانیل در دنیا شناخته می شود. گیاه وانیلی که در این کشور رشد می نماید سرچشمه مکزیکی دارد و بومی ماداگاسکار نیست. ازآنجایی که زنبورهایی که به صورت طبیعی ارکیده وانیلی را گرده افشانی می نمایند در ماداگاسکار وجود ندارند، گرده افشانی باید با دست انجام شود.

به علت سرقت، برداشت زودهنگام و احتمالاً بهره برداری، قیمت وانیل در سال های اخیر در ماداگاسکار افزایش یافته است. امروزه به سختی می توان دانه های وانیل مقرون به صرفه و باکیفیت مناسب را تهیه کرد. مردم مالاگاسی اهمیت چندانی به وانیل نمی دهند و این ماده بیشتر به گردشگران فروخته می شود، هرچند کیفیت آن در این بازارها چندان عالی نیست. در این مزرعه ها شانس تماشا پروانه های ماداگاسکار را هم احتمالا خواهید داشت.

فلفل ماداگاسکار

فلفل نیز از جمله محصولات کشاورزی ماداگاسکار است. این کشور دارای بعضی از برترین فلفل های دنیا است که اغلب به وسیله سرآشپزهای چیره دست در سراسر دنیا تحسین می شوند. سه نوع اصلی فلفل که از همان گیاه Piper nigrum منشأ می گیرند عبارت اند از:

فلفل سیاه: این فلفل کمی قبل از رسیدن و درحالی که میوه هنوز سبز است، چیده می شود. دانه های فلفل حدود دو هفته برای خشک شدن در آفتاب قرار می گیرند تا زمانی که به رنگ قهوه ای تیره یا سیاه در آیند. حفظ پوسته بیرونی این فلفل به حفظ طعم، عطر و مواد مغذی آن یاری می نماید. این مسئله باعث می شود همواره فلفل سیاه برترین ادویه در هنگام پخت غذای ماداگاسکاری باشد.

فلفل سفید: برای به دست آوردن فلفل سفید، زمانی که فلفل کاملاً رسیده باشد، چیده می شود. سپس آن را خیس می نمایند و به آرامی می شویند تا پوست بیرونی تیره آن از بین برود و فقط یک دانه کم رنگ باقی بماند. به علت اینکه پوسته بیرونی دانه که ترکیبات تندی دارد برداشته می شود فلفل سفید طعم تند کمتری دارد.

فلفل سبز ماداگاسکار

برای داشتن این فلفل، قبل از رسیدن کامل و زمانی که پالپ میوه آن کیفیتی شبیه اکالیپتوس دارد، میوه را می چینند. فلفل سبز نسبت به سایر فلفل ها طعم ملایم تری دارد. این فلفل به عنوان یک محصول تازه مصرف می شود و مانند فلفل سیاه و سفید ماندگاری طولانی ندارد.

درحالی که فلفل عمدتاً به عنوان چاشنی استفاده می شود، می تواند فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشد. ماده پیپرین که عامل تند بودن فلفل است، یک آنتی اکسیدان قوی است و می تواند به هضم غذا یاری کند. اثرات ضدباکتریایی فلفل می تواند در درمان سرفه و سرماخوردگی مؤثر باشد و به همین علت این ادویه اغلب در طب سنتی مالاگاسی استفاده می شود.

جک فروت یا آرتوکارپوس هتروفیلوسپ

جک فروت (Artocarpus heterophyllus) که در مالاگاسی Ampalibe نامیده می شود، میوه بومی آسیا (بنگلادش و هند) است. در این کشورها به جک فروت میوه فقرا می گویند و در بعضی از کشورهای اروپایی به جک فروت معروف است. در ماداگاسکار، این میوه عمدتاً در شمال غربی و در نوسی - بی یافت می شود.

جک فروت میوه ای است که در پوسته ضخیمی قرار گرفته و با برجستگی های کوچک نسبتاً تیز پوشیده شده است. گوشت آن سفیدرنگ است؛ اما وقتی بالغ می شود زردتر می شود. این میوه سرشار از پتاسیم، آهن، فسفر، منیزیم، ویتامین B و کلسیم است. علاوه بر این، کربوهیدرات و فیبر غذایی بالا و کالری کمی دارد. بعضی از گیاهخواران آن را به عنوان جایگزین گوشت مصرف می نمایند؛ زیرا سرشار از پروتئین است.

جک فروت را به صورت خام یا پخته (رنده شده، له شده، مربا یا آب میوه) می خورند. این میوه زمانی که نرسیده باشد؛ مانند سبزی و زمانی که رسیده است؛ مانند میوه قابل خوردن است. دانه های آن سمی هستند و قابل خوردن نیستند.

میخک ماداگاسکار

در دهه 1820، پیر پویور، دریانورد، گیاه شناس و مدیر La Réunion، نهال های درخت میخک را به نهالستان خود در جزیره سنت ماری آورد. از آن پس کشاورزان مالاگاسی آغاز به پرورش میخک و فراوری ادویه میخک کردند.

امروزه، پرورش میخک در بخش بزرگی از سواحل شرقی کشور ادامه دارد. این کار عایدی مهمی را برای کشاورزان در فصول کمبود محصولات اصلی مانند برنج و سبزی ها فراهم می نماید.

در میخک ماده بسیار مهمی به نام اوژنول (eugenol) وجود دارد که به آن طعم اکالیپتوس می دهد و از طرفی عامل اثرات مفید این گیاه است. میخک خواص ضدباکتری، ضدعفونی نماینده، بی حس نماینده، قارچ کش، ضددرد، و ضدالتهاب خود را از این ماده می گیرد. این ماده و خواص میخک باعث می شود در طیف وسیعی از داروهای سنتی استفاده شود.

سیب کاستارد یا آنونا اسکواموزا (Annona squamosa) - (پوکانل)

سیب کاستارد که در زبان فرانسوی پوکانل (Pocanelle) نامیده می شود و نام مالاگاسی Voazato یا Konikony را دارد، میوه درخت Attier یا آنونا اسکواموزا است. این درخت بومی مناطقی با آب وهوای معتدل آفریقای غربی یا آمریکای جنوبی است.

این میوه دارای پوست سبز یا زرد و پوسته پوسته است. در داخلش، گوشت لطیف و شیرینی دارد. سیب کاستارد به صورت خام خورده می شود، فقط باید آن را از وسط نصف کرد و با قاشق کوچکی مصرف نمود.

در سفر به ماداگاسکار خوشمزه های این کشور را نباید فراموش کنید

تماشا طبیعت بسیار زیبا و خیره نماینده این کشور در کنار بعضی از محصولات کشاورزی ماداگاسکار می تواند سفری مجذوب کننده برای شما بسازد. بعضی از محصولات ماداگاسکار همانند قهوه، وانیل و فلفل نام هایی آشنا برای شما هستند؛ اما ماداگاسکار به میوه های خاص خود نیز شهره است. میوه های نظیر سیب کاستارد، جک فروت، نان میمون، سورسوپ و... با شکل های عجیب وغریب خود می توانند شما را به دنیای طعم های تازه و بکر ببرند. هنگامی که تور ماداگاسکار 1402 را برای سفر انتخاب می کنید در حین گشت وگذار در طبیعت بی نظیر این کشور، چشیدن طعم خوشمزه های ماداگاسکار را از یاد نبرید.

آژانس خبرنگاران سفری بی نظیر به ماداگاسکار را به شما ارائه می نماید تا بتوانید از تمام جاذبه های این کشور برترین ها را برای خود به یادگار آورید. شما می توانید برای آگاهی از اطلاعات تور ماداگاسکار با مشاوران ما مشورت کنید.

منبع: دالاهو
انتشار: 5 تیر 1402 بروزرسانی: 5 تیر 1402 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2271

به "محصولات کشاورزی ماداگاسکار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محصولات کشاورزی ماداگاسکار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید