محیط ژئواکونومیک ایران با نگاهی به تنش اروپا و آمریکا با چین

به گزارش مجله شرقیا، مرکز پژوهش های اتاق ایران در رویکردی تازه انتشار سلسله گزارش های پایش تحولات تجارت جهانی با هدف آنالیز رویدادهای کلیدی در محیط ژئواکونومیک ایران را در دستور کار قرار داده است. این مرکز در چهارمین گزارش خود، گلچینی از تحولات اخیر در دو لایه جهانی و منطقه ای محیط ژئواکونومیک ایران مورد بحث و آنالیز قرار گرفته اند.

محیط ژئواکونومیک ایران با نگاهی به تنش اروپا و آمریکا با چین

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

در بخش اول این گزارش و در ذیل اسم پایش تحولات در لایه جهانی، مسائلی همانند طرح 550 میلیارد دلاری آمریکا برای بهبود کیفیت زیرساخت ها و با هدف افزایش رقابت با چین، بازنگری اتحادیه اروپا در سند سیاست خود در قبال چین در زمینه حقوق بشر و منافع ژئوپلیتیک که محل تعارضات دو طرف بوده است، توسعه دامنه قانون ضد تحریم چین که هنگ کنگ و ماکائو را از پیروی از تحریم های اعمال شده علیه چین منع می نماید، تداوم تنش میان چین و ایالات متحده بر سر مسائلی نظیر منشأ ویروس کرونا، کاهش عرضه ریزتراشه ها در بازار جهانی و روابط با ایران، و نهایتاً توافق تجاری بریتانیا و نیوزلند و قطبی شدن واکنش ها در کابینه بریتانیا به روابط با چین آنالیز شده است.

در بخش دوم گزارش و در ذیل اسم پایش تحولات در لایه منطقه ای، منظره اقتصاد سیاسی خاورمیانه و رشد مالی که تا حد بالایی تحت تأثیر اندازه واکسیناسیون علیه همه گیری کرونا خواهد بود، توافقات پاکستان با روسیه و ازبکستان به ترتیب بر سر احداث خط لوله انتقال گاز و انعقاد موافقت نامه تجارت ترجیحی و نهایتاً تأسیس مرکز انقلاب صنعتی چهارم در عربستان به اسم نمادی برای تلاش های این کشور در دستیابی به حوزه های پیشرفته اقتصاد جهانی مورد بحث و موشکافی قرار گرفته است.

بدیهی است که آنالیز دقیق آثار هرکدام از این تحولات بر منافع سیاسی و مالی ایران از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

متن چهارمین گزارش از سلسله گزارش های پایش تحولات تجارت جهانی را اینجا مشاهده کنید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1773

به "محیط ژئواکونومیک ایران با نگاهی به تنش اروپا و آمریکا با چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محیط ژئواکونومیک ایران با نگاهی به تنش اروپا و آمریکا با چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید