موزه کمیک استریپ بروکسل، موزه ای پُر از برترین آثار هنر کمیک در دنیا!

به گزارش مجله شرقیا، موزه کمیک استریپ بروکسل | Belgian Comic Strip Center

به نظر من کشور بلژیک را باید مهد نبوغ کمیک و کارتون های انیمیشنی دانست! قبول ندارید؟ پس حتما در یکی از موتورهای جستجوی اینترنتی، یه جستجوی کوچک بکنید و ببینید که بزرگ ترین آثار کمیکی و موضوعی دنیا مخصوصا مجموعه تن تن متعلق به کدام کشور است؟ بی شک در آن موقع حرف مرا تصدیق خواهید کرد. حالا این کشور با این همه محسنات در زمینه کمیک و هنرهای مربوط به آن، یک موزه مرتبط نداشته باشد؟ امکان ندارد! موزه کمیک استریپ بروکسل دقیقا مرکز و موزه ای است که در آن هر آن چه که مربوط به هنر کمیک می گردد، قرار داده شده است. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید زیرا می خواهیم هر آن چه که درباره موزه کمیک استریپ بروکسل در بلژیک باید بدانید را برای شما بنویسیم.

موزه کمیک استریپ بروکسل، موزه ای پُر از برترین آثار هنر کمیک در دنیا!

خب دیگر وقت آن است که درباره موزه کمیک استریپ بروکسل بیشتر از این که یک موزه هنری است، بدانیم. موزه و یا بهتر بگوییم مرکز هنرهای کمیک استریپ بروکسل دقیقا در سال 1906 میلادی بود که به وسیله ویکتور اورتا (Victor Horta) که یک معمار معروف اهل بلژیک بود و به عنوان یکی از معماران مشهور سبک بین المللی شناخته می شد، طراحی و ساخته شد که اگر با سبک و سیاق اورتا و آثار او آشنایی داشته باشید، مطمئنا تا به این جا متوجه شده اید که قرار است با چه مجموعه هیجان انگیزی آشنا شوید.

در واقع این موزه در یک ساختمان به سبک هنر نو ساخته شده و مطمئنا باعث تعجبتان خواهد شد که بدانید این مرکز در گذشته تنها یک مرکز خرید بوده است و اورتا آن را با هنرمندی تمام جوری ساخته بوده است که امروزه به راحتی تبدیل به موزه ای ملی و با سبکی نو و ساختار شکن شده است. سبک اورتا در ساخت این موزه استفاده از سبک هنر نو یا Art Nouveau بوده است. در ساختمان این موزه تا به حال نمایشگاه های مداوم و حتی نمایشگاه های دوره ای زیادی برگزار شده و می گردد که همه آن ها از 200 نقاشی و اثر کمیک استریپ تشکیل شده اند. آثاری که در این موزه به نمایش در می آیند معمولا به وسیله هنرمندانی از دو کشور بلژیک و فرانسه به وجود آمده اند.

علاوه بر این ها در موزه کمیک استریپ بروکسل اسناد محبوب و اصلی مرتبط با کمیک استریپ بلژیکی و فرانسوی را می توانید ببینید. تمامی این آثار به سرپرستی هوشمندانه ای از پیش نویس های خطی و بازنویسی های بسیار خلاقانه از کاتون هایی همانند تیم و استراپی و یا لوک خوش شانس است.

حال به این جا می رسیم که ایده شکل گیری این موزه اصلا از کجا به وجود آمد؟ در این رابطه باید بگوییم که پروژه شکل گیری این موزه بدون در نظر گرفتن تاریخچه ساختمانش در سال 1991 میلادی با همکاری مقامات محلی و مرکز کمیک استریپ بلژیک برای بزرگداشت وابستگی و سابقه تاریخی بلژیک به کمیک استریپ، شروع شد و تصمیمات جدی برای شکل گیری آن گرفته شد. مقدمه این متن را که به یاد دارید؟

در تکمیل مقدمه این مطلب باید به شما بگوییم از آن جایی که در واقع هنر کمیک استریپ به نوعی نشانه فرهنگی کشور بلژیک محسوب می گردد، اهمیت شایان و ویژه ای دارد. هنر کمیک استریپ، یکی از شاخه های هنری بسیار معروف و البته محبوب است که رشد بسیار زیادی داشته است. بلژیک با دارا بودن 700 شاخه مختلف برترین مرجع کمیک استریپ در دنیا است.

در شهر بروکسل، مرکز کشور بلژیک شما می توانید تا تعداد زیادی از مغازه های تخصصی، مجسمه های مختلف، نقاشی های دیواری، کافه ها و موزه های اختصاص داده شده به این هنر را بیابید. بگذارید راحتتان کنم، شما در هیچ کجای دنیا نمی توانید ببینید که هنر کمیک تا این حد با واقعیت و تخیل مردم این کشور گره خورده باشد.

می دانید که یکی از اولین داستان های کمیک ماندگار و خوب بلژیکی در سراسر دنیا، ماجرا های تن تن بود که به وسیله جرج پراسپر رمی با نام هنری و معروف هرژه (Hergé) در سال 1929 میلادی منتشر شد، می باشد. البته امروزه داستان های کمیک فرانسوی و بلژیکی به اغلب زبان های اروپایی ترجمه شده است. همینطور هم بعضی از سری های محبوب مانند لوک خوش شانس، اسمورف ها، آستریکس و بعلاوه مجموعه تن تن به موفقیت گسترده ای در سراسر دنیا دست یافته اند. یکی از زیبایی هایی که در این مجموعه وجود دارد این است که راستا کتاب های کمیک با بیش از 50 نقاشی دیواری بزرگ نقش بسته روی دیوار ها و ساختمان های موجود در راستا موزه کمیک استریپ بروکسل به نوعی تجلیل و قدر دانی از این شخصیت های معروف و بعلاوه خالقان این مجموعه ها است.

شما در طبقه پایین موزه می توانید تا اگر احساس گرسنگی کردید به طبقه پایین موزه بروید. در این قسمت می توانید تا یک رستوران خوب و مجهز را پیدا کنید و هم مقداری استراحت کنید و هم با غذاهای بلژیکی و فست فود ها را میل کنید. البته علاوه بر رستوران موزه می توانید اتاق مطالعه اورتا که در این موزه به او اختصاص داده شده است نیز بازدید نمایید. یک کتابخانه هم در موزه کمیک استریپ بروکسل با کابین های مجزا برای مطالعه نیز موجود است. در طبقه اول نیز یک سالن برای دیدنی های کمیک این موزه وجود دارد.

طبقه دوم موزه کمیک استریپ بروکسل یک نمایشگاه دیگر به نام موزه تصور وجود دارد. این موزه در واقع اختصاص داده شده به زمانی که رسانه های بلژیکی اثری خارق العاده و بحث برانگیز فراوری می کردند. در این موزه که نزدیک به خانه هرژه که سازنده تن تن است، با تغییر کاربری آن، موزه ای ساخته اند که به شکل کشتی در وسط جنگل باشد.

موزه کمیک استریپ بروکسل به بخش پایانی داستان تن تن اختصاص داده شده است. البته در طبقه آخر این موزه هیجان انگیز، به عروسک های کمیکی اختصاص داده است که در دنیای کودکی و حتی بزرگسالی بسیاری از ماها، تاثیر زیادی داشته و نقش پر رنگی را ایفا نموده اند. البته این طبقه برای اسکان و برگزاری نمایشگاه های موقت موزه هم مورد استفاده قرار می گیرد. به نظرم شما حتی اگر طرفدار داستان های کمیک هم نباشید بازدید از این موزه و بعلاوه این راستا را حتی برای یک بار هم که شده و اگر راستاتان به شهر بروکسل افتاد را تجربه کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 13 اسفند 1400 بروزرسانی: 13 اسفند 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1986

به "موزه کمیک استریپ بروکسل، موزه ای پُر از برترین آثار هنر کمیک در دنیا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه کمیک استریپ بروکسل، موزه ای پُر از برترین آثار هنر کمیک در دنیا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید