نحوه کاشت سیب زمینی در گلدان

به گزارش مجله شرقیا، کاشت سیب زمینی در گلدان با کاشتن تکه ای از آن که دارای حداقل یک چشم سیب زمینی باشد، انجام می گردد. انتخاب گلدان عظیم، خاک شنی با حاصلخیزی بالا، نور کافی خورشید و آبیاری منظم، شرایط لازم برای کاشت سیب زمینی در خانه است.

نحوه کاشت سیب زمینی در گلدان

تا به امروز در خبرنگاران شما را با کاشت خانگی بعضی سبزیجات مهم و پرمصرف نظیر کاشت لوبیا سبز، کاشت سبزی خوردن، کاشت کاهو، کاشت اسفناج و کاشت گوجه و خیار آشنا نموده ایم. در این مطلب قصد داریم تا مراحل کاشت سیب زمینی در گلدان را آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

نحوه کاشت سیب زمینی در گلدان

وسایل لازم: گلدان عظیم (10 لیتری)، خاک ماسه ای، کود مایع، سیب زمینی جوانه زده، آبپاش

مراحل کاشت:

  1. ابتدا گلدان مورد نظرتان را انتخاب کنید. با توجه به اینکه غده های سیب زمینی در زیر خاک رشد می نمایند و هرچه فضای بیشتری در اختیار داشته باشند، عظیمتر می شوند، گلدان عظیمی را برای این کار در نظر بگیرید.
  2. گلدان را با خاک مناسب (خاک سبک و حاصلخیز) پر کنید. قبل از کاشت سیب زمینی می توانید خاک را با مقداری کود مخلوط کنید تا مواد غذایی لازم برای رشد گیاه فراهم گردد.
  3. یک عدد سیب زمینی عظیم را با چاقوی تیز به سه قسمت تقسیم کنید، به طوری که هر بخش حداقل یک چشم سیب زمینی داشته باشد. (به جوانه های سبز شده بر روی سیب زمینی چشم سیب زمینی گفته می گردد.) توجه داشته باشید ضروری است سیب زمینی هائی را که به چند قسمت تقسیم نموده اید قبل از کاشت، مدتی در محلی سایه روی زمین پهن کنید تا قسمت بریده شده از یک لایه پوشش حفاظتی پوشیده گردد.
  4. خاک گلدان را به طور کامل آبیاری کنید و قطعات سیب زمینی را در آن بکارید. بسته به اندازه گلدان می توانید 2 تا 5 عدد جوانه سیب زمینی را در آن بکارید.
  5. جوانه های سیب زمینی را در عمق گلدان بکارید و روی آن را با 10 تا 13 سانتیمتر خاک بپوشانید و به آرامی با دست فشار دهید تا کمی فشرده گردد.
  6. گلدان را مجددا آبیاری کنید به نحوی که آب از زهکش کف آن خارج گردد.
  7. پس از کاشت و زمانی که جوانه ها از خاک خارج شدند و آغاز به رشد نمودند، پای بوته ها را با خاک مخلوط با کود پر کنید تا محصول بهتری برداشت نمایید. همچنین می توانید، هر دو هفته یکبار مقداری کود مایع به خاک اضافه کنید.
  8. مدت 2 تا 4 ماه بعد از کاشت سیب زمینی، محصول شما آماده برداشت است. توصیه می کنیم دو هفته قبل از برداشت، جوانه های روی زمین را ببرید. با این کار پوست سیب زمینی فرصت ضخیم شدن پیدا نموده و هنگام برداشت کمتر آسیب می بیند و نگهداری از آن راحت تر خواهد بود.

گیاه شناسی سیب زمینی

سیب زمینی گیاهی دوساله و از نظر بوته و یا ساقه هوائی گیاهی یکساله با غده های زیرزمینی است. این غده ها بخش خوراکی گیاه را تشکیل می دهند و به دلیل داشتن نشاسته فراوان، ویتامین ها و عناصر غذایی از اصلی ترین غذا های بشر بعد از گندم، برنج و ذرت می باشد. محل اصلی و اولیه رویش این گیاه، قسمت هایی از آمریکای جنوبی بوده و از آن نقاط به گوشه و کنار جهان منتقل شده است. امروزه در همه مناطق جهان کاشت سیب زمینی صورت می گیرد و در ایران، اطراف شهرستان قزوین، کرج، دماوند، منطقه آذربایجان و شمال خراسان کاشت سیب زمینی در زمین کشاورزی، از اوایل فروردین ماه پس از سپری شدن خطر سرمای بهاره آغاز و تا اواخر فروردین ماه انجام خواهد گرفت.

شرایط محیطی مورد احتیاج کاشت سیب زمینی

خاک: بافت شنی لومی و لومی شنی برای سیب زمینی ایده آل است. هر قدر خاک به سمت شنی تمایل داشته باشد بهتر است. مناسب ترین خاک برای کاشت سیب زمینی در گلدان خاک شنی با حاصلخیزی بالا، کمی اسیدی و دارای زهکشی خوب است. به این منظور شما می توانید 50 درصد خاک گلدانی را 25 درصد ماسه و 25 درصد کود مخلوط کنید.

نور: گیاه سیب زمینی برای رشد بهینه احتیاج به نور آفتاب کامل دارد. بهترین مکان برای نگهدای گلدان سیب زمنی بالکن یا پنجره جنوبی آپارتمان است تا گیاه در طول روز، از نور ملایم خورشید بهره مند گردد.

دما: سیب زمینی گیاهی سرما دوست و حساس به گرما است و دمای بین 8 تا 34 درجه سانتیگراد را تحمل می نماید. بهترین دما برای کاشت سیب زمینی در گلدان 18 تا 20 درجه سانتیگراد است.

آبیاری: احتیاج آبی گیاه متوسط است ولی ضروری است در طول رشد گیاه خاک گلدان همیشه مرطوب و نه خیس باشد.

گفتنی است، سیب زمینی های نارس و همچنین برگ، گل و میوه سیب زمینی دارای کمی آلکالوئید سمی به نام سولانین است، بنابراین باید از مصرف سیب زمینی نارس و نیز برگ و گل و میوه آن خودداری کنید.

چنانچه شما پیشنهادات بهتر و یا نظر دیگری در خصوص کاشت سیب زمینی در گلدان دارید لطفا در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مجله خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 17 بهمن 1399 بروزرسانی: 17 بهمن 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1433

به "نحوه کاشت سیب زمینی در گلدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه کاشت سیب زمینی در گلدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید