نگرانی مردم در نمایشگاه کتاب مسائل مالی و محتوای خوب است

به گزارش مجله شرقیا، محمدرضا مقدم در تبادل نظر با خبرنگار خبرنگاران در مشهد، با اشاره به دغدغه حضور و استقبال مردمی از نمایشگاه اضافه نمود: برای ناشران استانی، حضور در نمایشگاه تهران هزینه های خاص خود مانند هزینه نیروی انسانی، اسکان، ایاب و ذهاب دارد که متاسفانه سال جاری با توجه به تورم و موضوعات مالی این هزینه ها حدود دوبرابر شده است.

نگرانی مردم در نمایشگاه کتاب مسائل مالی و محتوای خوب است

وی ادامه داد: هزینه غرفه سال جاری نزدیک به دو برابر سال گذشته شده است اگرچه این هزینه در جیب ارشاد نمی رود اما باید تدابیری اندیشیده گردد که فشار کمتری بر ناشر وارد گردد.

مقدم گفت: منتظر حمایت و ورود ارشاد در مورد مسائل مالی هستیم و اگر ارشاد در این زمینه ورود نکند توقعی از دیگر دستگاه ها نمی تواند داشت.

عرضه 200 عنوان کتاب انتشارات عروج اندیشه در نمایشگاه کتاب تهران

مدیرمسئول انتشارات عروج اندیشه این ناشر با بیان اینکه سال جاری نیز مانند سال های گذشته در نمایشگاه کتاب 1402 حاضر می شود، گفت: غرفه ای که در نمایشگاه برای عرضه کتاب های انتشارات عروج اندیشه پیش بینی شده 48 متر است که در این متراژ حدود 200 عنوان کتاب عرضه خواهد شد.

وی اعلام کرد: نمایشگاه کتاب سال جاری با توجه به مسائل مالی مردم و جو عمومی جامعه به نظر زیاد خوشایند نمی آید اما نمی توان پیش بینی کرد و ما با توجه به احتیاج جامعه با تمام توان در این نمایشگاه شرکت خواهیم کرد.

مقدم اضافه نمود: عمده فعالیت انتشارات عروج اندیشه در حوزه بچه ها و نوجوانان بوده است و می توان گفت بیش از 90درصد کتاب های ما در حوزه کودک و نوجوان است.

وی گفت: از سال 78 در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور داریم ، اوج کار ما مربوط به سال 88 تا 92 بود و در مقطعی در استان و در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به عنوان ناشر برتر استانی در حوزه کودک و نوجوان انتخاب شدیم.

مدیر مسئول انتشارات عروج اندیشه با اشاره به فروش اینترنتی فروش کتاب به وسیله این انتشارات، اضافه نمود: بیشتر از فروش اینترنتی بر فروش حضوری تمرکز داریم و امیدواریم مردم با برطرف مسائل مالی و فرهنگ سازی به سمت کتاب و کتاب خوانی بیشتر از قبل روی بیاورند.

وی اعلام کرد: مردم کتاب خوان هستند اما دو مسئله کلی وجود دارد؛ اول دغدغه مالی دارند که مشکل عمومی جامعه است و دوم اینکه کتاب ها از نظر محتوا آن کیفیت لازم را ندارند و از وزنه خوبی برخوردار نیست.

کتاب ها معمولا محتوای تکراری دارند

مدیرمسئول انتشارات عروج اندیشه اضافه نمود: معمولا محتوای کتاب ها تکراری است و مطلب تازهی در آن پیدا نمی گردد و کسی که حرفه ای کتاب خوان است، دنبال مطلب تازه است و از طرفی فهم مردم نسبت به قبل بسیار بالاتر شده از این رو توقع آنها از ناشر بالاتر می رود ولی این دو هم پا پیش نرفته است.

وی گفت: ما به عنوان ناشر کتاب، باید کیفیت کار خود را افزایش دهیم و عموم جامعه نیز در بحث کتاب و کتاب خوانی بیشتر ورود نمایند اما تا مشکل مالی و درمان مردم حل نگردد همچنان این مشکل خواهد بود.

مقدم با بیان اینکه قیمت و هزینه فراوری کتاب افزایش زیادی داشته است، اضافه نمود: زمانی قیمت کتاب بچه ها 400 تومان بود و حالا تا 20 الی 30 هزار تومان افزایش یافته که موجب پایین آمدن درخواست می گردد.

وی اعلام کرد: در حوزه کودک و نوجوان جای کار زیادی وجود دارد و کتب دینی، علمی و تاریخی در حوزه کودک در بازار احتیاج بیشتری احساس می گردد و علاوه بر این کتاب حوزه کودک باید با زبان روز بازگو گردد لذا نویسندگان باید با زبان روز و با محتوای غنی در حوزه کودک و نوجوان فعالیت نمایند.

مدیر مسئول انتشارات عروج اندیشه در مورد ورود دستگاه های دولتی در فراوری و نشر کتاب گفت: کار در سیستم تشکیلاتی یعنی دولتی به کندی پیش خواهد رفت در حالی که اگر در اختیار ناشر خصوصی قرار گیرد بسیار بهتر و سریعتر به آنچه مد نظر است خواهد رسید و به اعتقاد بنده از آنها باید به عنوان بازوی کار در کارهای تحقیقاتی و برای ارائه کتاب می توان استفاده کرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 20 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1402 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2249

به "نگرانی مردم در نمایشگاه کتاب مسائل مالی و محتوای خوب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی مردم در نمایشگاه کتاب مسائل مالی و محتوای خوب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید