10 باید و نباید در تمیز کردن کفپوش لمینت

به گزارش مجله شرقیا، با وجود اینکه ممکن است اینگونه به نظر برسد که کفپوش لمینت مانند کفپوش چوبی سخت و مقاوم است اما این بدان معنا نیست که هر دوی آن ها را به یک شیوه می توانید تمیز کنید. بهترین روش برای تمیز کردن کفپوش های لمینت همان روشی نیست که برای تمیز کردن کفپوش چوبی منزل خود به کار می گیرید. کفپوش لمینت به مراقبت خاص نیاز دارد زیرا در صورت لکه دار شدن یا آسیب دیدن بر خلاف چوب سخت به راحتی نمی تواند جلا پیدا کرده و بازسازی شود. برای جلوگیری از نیاز به بازسازی گران قیمت و هزینه بر لمینت، باید توجه خاصی نسبت به مراقبت و محافظت از آن ها داشته باشید.

10 باید و نباید در تمیز کردن کفپوش لمینت

در صورتی که با نحوه تمیز کردن کفپوش لمینت آشنا نیستید، نگران نباشید زیرا در این مطلب به بررسی این موضوع پرداخته ایم و فرقی نمی کند که به تازگی کفپوش لمینت نصب کرده باشید یا بخواهید کفپوش لمینت قدیمی منزل خود را مانند روز اول برق بیندازید، در هر دو صورت مطالعه این مطلب برایتان مفید و کاربردی خواهد بود و انجام حرفه ای این کار را یاد خواهید گرفت.

ممکن است پس از تی کشیدن کفپوش لمینت متوجه شوید که دچار لکه، آلودگی و رد شده است و فکر کنید اگر آن را همانطور رها کرده بودید بهتر بود. اما در صورتی که روش صحیح تمیز کردن آن را یاد بگیرید می توانید لمینت های تمیز و درخشانی داشته باشید.

هر چند مدت یک بار کفپوش لمینت را تمیز کنیم؟

برای پاک کردن گرد و غبار و زباله هایی که می توانند باعث خراشیدگی و از بین رفتن رویه لمینت شوند باید هرروز کفپوش های لمینت را تی یا جاروبرقی بکشید. در این فرایند حتما سطوح زیر فرش ها و گلیم ها را هم تمیز کنید زیرا ممکن است ذراتی مانند شن و ماسه که باعث سایش کف می شوند در زیر آن ها پنهان شده باشند. نشتی آب و گل باید به سرعت پاک شوند. بسته به مقدار آلودگی ای که روی کف وجود دارد باید کفپوش لمینت را به صورت کلی حداقل هفته ای یک بار تمیز کنید.

وسایل مورد نیاز

  • تی یا جارو برقی
  • بطری اسپری
  • تی مرطوب
  • دستمال نظافت یا سر تی میکروفایبر
  • سرکه سفید

نحوه تمیز کردن کفپوش لمینت

1. کف را جاروبرقی بکشید یا گرد و غبار آن را پاک کنید

به جای تی خیس از یک تی یا جاروبرقی برای پاک کردن گرد و غبار کف استفاده کنید. تی خیس شن و ماسه ها را جمع کرده و در قسمت های دیگر کف پخش می کند. در بهترین حالت این کار به از بین بردن ذرات باقیمانده و ردهای به جا مانده کمک می کند و در بدترین حالت شن و ماسه ها منجر به خراشیدگی سطح می شود. در صورتی که از جاروبرقی استفاده می کنید ابزار مخصوص سطوح سخت آن را به کار بگیرید. جاروبرقی ها برس گردی دارند که می تواند به مرور زمان به لمینت آسیب زده و منجر به خراشیدگی آن شود.

نکته قابل توجه در این قسمت این است که جاروهای قدیمی گزینه مناسبی برای پاک کردن لمینت نیستند زیرا ذرات پنهانی دارند که از خود به جای می گذارند بنابراین بهتر است از جاروبرقی استفاده کنید.

2. از یک محلول پاک کننده استفاده کنید

محلول های گران قیمت پاک کننده لمینت همیشه بهترین و تنها انتخاب نیستند. پاک کننده ای که مناسب بودجه و نوع کفپوشتان باشد را انتخاب کنید. علاوه براین می توانید خودتان با استفاده از سرکه سفید محلول پاک کننده تهیه کنید. به هر حال هر روشی که برای پاک کردن انتخاب می کنید نباید بیش از حد از آن استفاده کنید.

با وجود اینکه استفاده مقدار زیادی از ماده تمیزکننده روی کف پوش کثیف وسوسه کننده است اما حقیقت این است که اثری که به جای می گذارد می تواند رویه لمینت را از بین ببرد. به جای مانده ماده تمیز کننده روی لمینت دلیل اصلی کمرنگ شدن آن در طول زمان است.

3. کفپوش لمینت را با تی مرطوب تی بکشید

آب و سایر مایعات می توانند بین درزهای لمینت نفوذ کرده و باعث ورم کردن و در نتیجه آسیب به کفپوش شوند. از کمترین مقدار آب استفاده کنید و تنها برای قسمتی که پاک کننده نیاز دارید و به مقدار کافی محلول را روی آن اسپری کنید. در صورتی که از تی های قدیمی استفاده می کنید تا حد امکان رطوبت آن را بگیرید.

در صورتی که مقدار زیادی آب روی لمینت ها به جا بماند و خشک شدن آن طول بکشد یعنی از آب زیادی استفاده کرده اید. در حالت مناسب باید آب به جا مانده یک یا دو دقیقه پس از تی کشیدن کفپوش ها خشک شود. قبل از استفاده از تی مرطوب پاک کننده کف را اسپری کنید.

4. کفپوش لمینت را پس از تی کشیدن به صورت کامل خشک کنید

برای درخشش کفپوش لمینت پس از تی کشیدن آن را خشک کنید. وصل کردن یک پارچه نظافت به تی یا استفاده از سر مایکروفایبر خشک تی انتخاب های مناسبی هستند. پس از تی کشیدن به صورت دایره ای و به آرامی کفپوش را خشک کنید تا لمینت های درخشان تری داشته باشید.

نکات افزایش طول عمر کفپوش لمینت

  • زمانی که کفپوش لمینت تمیز و درخشان به نظر می رسد زمان محافظت از آن فرا رسیده است. حتما از پادری در بیرون و داخل ورودی منزل استفاده کنید.
  • به محض خیس شدن لمینت ها آن ها را خشک و تمیز کنید.
  • تابش مستقیم نور آفتاب می تواند در طول زمان منجر به آسیب به لمینت شود بنابراین هنگام تابش مستقیم نور شدید آفتاب و زمانی که منزل نیستید از سایه بان استفاده کنید.
  • برای اینکه لمینت ها کمتر در معرض تابش آفتاب باشند هر چند مدت یکبار وسایل منزل را جابه جا کنید یا برای قسمت های بدون فرش از فرش و گلیم استفاده کنید.

بایدها و نبایدهای تمیز کردن کفپوش لمینت

1. دستورالعمل های تمیز کردن مربوط به کفپوش لمینتی که نصب کرده اید را مطالعه کنید

قبل از تمیز کردن لمینت دستورالعمل های شرکت سازنده در رابطه با این موضوع را مطالعه کنید زیرا ممکن است توصیه های خاصی را بر اساس جنس لمینت ارائه کرده باشد. بسکمک از شرکت ها راهنمای کامل محصول همراه با جزئیات را در رابطه با چگونگی تمیز کردن کفپوش لمینت در وبسایت خود شرح داده اند.

2. اجازه ندهید لکه های آب روی کفپوش لمینت ماندگار شوند

به محض لکه دار شدن لمینت آن را پاک کنید. بهترین راه برای جلوگیری از لکه دار شدن لمینت این است که فوری آن ها را پاک کنید. مایعات می توانند باعث آسیب به کفپوش های لمینت شوند بنابراین تا حد امکان آن ها را در معرض مایعات قرار ندهید.

3. از ابزار ساینده استفاده نکنید

کفپوش های لمینت به سادگی می توانند دچار خراشیدگی شوند بنابراین از استفاده از هزگونه ابزار ساینده اجتناب کنید. برای پاک کردن زباله ها می توان از جاروی دارای برس نرم یا تی استفاده کرد. در صورت استفاده از جاروبرقی مراقب باشید از برس چرخان آن که می تواند باعث سایش کف شود استفاده نکنید.

4. هر دو ماه یک بار کفپوش لمینت را با دقت تی بکشید

برای تمیز و تازه نگه داشتن کفپوش لمینت هر دو ماه یک بار آن را تی بکشید. تی های مرطوب مانند تی میکروفایبر برای استفاده روی سطوح لمینت به مقدار کافی نرم هستند. در صورتی که می خواهید به صورت منظم کفپوش لمینت را تی بکشید پس از اطمینان از اینکه تی به صورت کامل خشک است آن را روی لمینت استفاده کنید.

5. از آب زیاد استفاده نکنید

تی کشیدن سنتی برای کفپوش لیمنت کارایی ندارد زیرا آب می تواند به درزهای آن نفوذ کرده و منجر به آسیب هایی مانند ورم کردن، لکه دار شدن و رنگ پریدگی لمینت شود.

6. از مواد پاک کننده ای که روی آن ها برچسب مخصوص پاک کردن لمینت وجود ندارد اجتناب کنید

محصولات پاک کننده بر پایه روغن ممکن است روی لمینت رد بر جای بگذارند و به قسمت محافط درزگیر لمینت آسیب برسانند. در صورتی که از پاک کننده لمینت استفاده می کنید سعی کنید استفاده از آن را به کمترین مقدار ممکن رسانده و به جای استعمال مستقیم آن روی لمینت، ابتدا روی دستمال مایکروفایبر یا تی بریزید. هیچگاه از موم یا جلا دهنده روی کفپوش های لمینت استفاده نکنید.

7. خودتان پاک کننده لمینت تهیه کنید

خودتان به راحتی می توانید در منزل پاک کننده لمینت تهیه کنید. برای نظافت منظم، کافی است یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی شفاف و بدون رایحه را با یک گالن آب گرم ترکیب کنید.

در صورتی که روی لمینت ها یک لایه موم مانند تشکیل شده باشد (به مرور زمان بر اثر استفاده از محصولات پاک کننده اشتباه اتفاق می افتد)، می توانید به جای استفاده از ترکیب یک گالن آب گرم از یک فنجان سرکه استفاده کنید.

سرکه یک پاک کننده طبیعی است که بدون آسیب رساندن به لمینت لایه کثیف روی آن را از بین می برد. توجه داشته باشید که قوانین قبلی درباره محصولات پاک کننده ای که در منزل تهیه می کنید هم صادق هستند. مطمئن شوید که تا حد ممکن رطوبت تی را گرفته باشید و هیچگاه اجازه ندهید آب روی زمین جمع شود.

8. از لوازم منزل هم برای پاک کردن کفپوش های لمینت استفاده کنید

بهترین روش پاک کردن لکه های سخت مانند موم شمع یا لکه جوهر این است که یک کیسه پلاستیکی از یخ را روی آدامس یا موم شمع بگذارید و پس از سخت شدن با استفاده از یک کارد پلاستیکی، کاردک یا کارت اعتباری بانک آن را پاک کنید. لکه های جوهر، رنگ، لاک ناخن و مداد رنگی را با الکل پاک کنید.

9. از کفپوش در برابر آسیب های احتمالی آینده محافظت کنید

برای جلوگیری از خراشیدگی و آسیب های آینده زیر پایه های میز، جایگاه و مبل ها پد قرار دهید به ویژه اگر آن ها را زیاد جا به جا می کنید. پدهای کف و فرش به ویژه در قسمت ورودی هم به جلوگیری از ساییدگی و پارگی کمک می کنند.

10. حتما از یک پادری در قسمت ورودی منزل استفاده کنید

گرد و غباری که از بیرون وارد می شودنه تنها باعث کثیف شدن لمینت می شود بلکه به آن آسیب هم می زند. به عنوان مثال سنگریزه هایی که از کفش های کثیف وارد می شوند یکی از بزرگترین دشمن های کفپوش لمینت هستند زیرا می توانند باعث کثیف شدن، کدر شدن و خراشیدگی آن شوند. با به کارگیری پادری در قسمت ورودی منزل امکان تمیز کردن کفش افراد و محافظت از لمینت را فراهم می کنید.

منابع: Architectural Digest، The Spruce

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 مرداد 1401 بروزرسانی: 4 مرداد 1401 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2109

به "10 باید و نباید در تمیز کردن کفپوش لمینت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 باید و نباید در تمیز کردن کفپوش لمینت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید