10 واقعیت جذاب درباره موزه لوور پاریس، تصاویر

به گزارش مجله شرقیا، موزه لوور (Louvre) یکی از پر بازدیدترین جاذبه های پاریس به شمار می رود. این موزه سالیانه حدود 10 میلیون نفر بازدیدکننده دارد. دلیل این محبوبیت مجموعه ای از 35000 شاهکار هنری و آثار کهن پر ارزش، از جمله آثار باستانی ایران در لوور است. این موزه آثاری از 11000 سال قبل تا قرن نوزدهم میلادی را در معرض دید بازدیدکنندگان گذاشته است.

10 واقعیت جذاب درباره موزه لوور پاریس، تصاویر

در ادامه برای معرفی بهتر این مجموعه، حقایق جالبی درباره موزه لوور را برایتان بازگو می کنیم تا اگر مسافر تور فرانسه بودید، از بازدیدتان بیشتر لذت ببرید.

عظیم ترین موزه دنیا

لوور عظیم ترین موزه دنیا است، وسعت آن به اندازه ای است که نمی توانید در یک بازدید تمام آثارش را ببینید. پس با این حساب چقدر زمان لازم دارید؟ اگر برای هر اثر 30 ثانیه زمان بگذارید، می توانید در 100 روز تمام آنها را ببینید. برای رسیدن به این هدف باید تمام ساعات روز را در موزه سپری کنید. این موزه در کل از 380,000 اثر نگهداری می نماید که تمام آنها به نمایش عموم در نمی آیند.

موزه لوور به قدری محبوبیت دارد که روزانه از 15000 بازدیدنماینده که 70 درصد آنها خارجی هستند، میزبانی می نماید. بالاترین میزان بازدید از لوور در سال 2018 بود. در این سال 10/2 میلیون نفر برای دیدن آثار شگفت انگیز لوور به این موزه آمده بودند.

ساختمان موزه لوور

ساختمان موزه لوور در اصل یک موزه نبود. این بنا یک قلعه متعلق به سال 1190 میلادی بود که در قرن شانزدهم آن را به یک کاخ سلطنتی تبدیل کردند. 4 سال بعد از انقلاب فرانسه و در سال 1793 بود که کاخ لوور تبدیل به موزه شد و عموم مردم امکان بازدید از آن را پیدا کردند. در ابتدا این موزه تنها 537 نقاشی را به نمایش عموم گذاشت.

ناپلئون و لوور

ناپلئون نام موزه لوور را به موزه ناپلئون تغییر و مجموعه اش را با 5000 اثر دیگر گسترش داد. این آثار پس از شکست نهایی ناپلئون ، به صاحبان اصلی شان بازگردانده شدند. ناپلئون تابلوی مونالیزا را در اتاق شخصی خود بر دیوار آویخته بود. این اولین باری بود که این تابلو به دیواری آویخته می شد. دومین بار زمانی بود که ژاکلین کندی طی قراردادی این تابلو را برای نمایش در موزه های واشنگتن و نیویورک امانت گرفت.

مونالیزا

مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی بدون شک یکی از معروف ترین آثار هنری لوور و دنیا است. مردم از سراسر دنیا با فرهنگ ها و زبان های مختلف به لوور می آیند تا نگاهی به این تابلوی جاودانه بیندازند. شاید ندانید که این تابلو به اندازه ای که همه فکر می نمایند، عظیم نیست و تنها 53 در 77 سانتی متر یا اندکی عظیم تر از یک کاغذ A2 است. در سال 1911 یکی از کارمندان موزه این تابلو را سارقید و برای دو سال از نظرها پنهان شد. پس از دو سال سارق و نقاش را که اصالتی ایتالیایی داشت، در ایتالیا پیدا کردند. امروزه مونالیزا بادیگاردهای مخصوص خود را دارد و توسط شیشه ضدگلوله محافظت می شود.

هویت مونالیزا هنوز هم مرموز و نامعلوم باقی مانده و کسی به درستی نمی داند؛ چرا او به این شیوه لبخند می زند. بسیاری اعتقاد دارند او همسر فرانچِسکو دِل جُکُندو و نام ایتالیایی واقعی او لیزا جُکُندو بوده است. بعضی دیگر باور دارند که مونالیزا یک خود نگاره از داوینچی است.

گالری های لوور

گالری های لوور در مساحتی بیش از 6 هکتار، حدود 7500 نقاشی را به نمایش گذاشته اند. 66 درصد از این نقاشی ها آثار هنرمندان فرانسوی است. این گالری ها به 8 بخش تقسیم می شوند؛ آثار کهن شرق نزدیک، آثار کهن مصر، آثار یونان، روم و تمدن اِتروسکی، هنر اسلامی، مجسمه ها، هنر تزئینی، نقاشی، چاپ دستی و طراحی.

یکی از معروف ترین نقاشی های موزه لوور تابلوی آزادی هدایتگر مردم اثر اوژن دولاکروا است. این نقاشی جشن پس از انقلاب سال 1830 را به تصویر می کشد. این تابلو به عنوان یک پوستر سیاسی طراحی شده است. دلاکروا چهره خود را نیز در این اثر کشیده است. او همان مرد کلاه داری است که در سمت چپ تصویر قرار گرفته است.

لوور و نازی ها

همان طور که قبلاً هم گفتیم، لوور همواره به عنوان یک موزه مورد استفاده قرار نگرفته است. نازی ها از این یادمان تاریخی به عنوان انبار آثار هنری سارقیده شده در جنگ دنیای دوم استفاده می کردند.

بلفگور، شبح لوور

قدمت لوور به سال 1190 بازمی شود. چنین ساختمان قدیمی ای حتما خانه اشباح هم هست. بعضی باور دارند که این موزه توسط شبح یک مومیایی به نام بِلفِگور (Belphegor) تسخیر شده است. گفته می شود؛ باغ های تویلری هم توسط یک مرد قرمز پوش تسخیر شده اند.

هرم شیشه ای لوور

هرم شیشه ای لوور در سال 1989 ساخته شد و 21 متر ارتفاع دارد. این هرم تنها از شیشه و فلز ساخته شده است. اگرچه ساخت هرم لوور منجر به بحث های پرتنشی شده بود اما امروزه این هرم یکی از معروف ترین عناصر شهر به شمار می رود. میستر پِی معمار هرم، اولین معمار غیرفرانسوی بود که روی موزه لوور کار نموده است. بسیاری از مردم نمی دانند که این هرم شیشه ای یکی از چهار هرمی است که در موزه وجود دارد. سه هرم کوچک تر حیاط ناپلئون را احاطه نموده اند.

خط تاریخی

در پاریس یک خط 5 کیلومتری از یادمان های تاریخی وجود دارد که از مرکز به سمت غرب پاریس امتداد پیدا می نماید. لوور نقطه شروع و هسته مرکزی خط تاریخی یا همان اَکس ایستوریک پاریس است. در ادامه این خط؛ باغ های تویلری، ستون اُبِلیسک میدان کنکورد ، طاق پیروزی ، و گراند آرک منطقه لَدفانس قرار گرفته است.

دو موزه لوور

در دنیا دو موزه لوور وجود دارد؛ اولی در پاریس و دومی در ابوظبی امارات. لوور ابوظبی از سال 2017 کار خود را شروع نموده است. این موزه در همکاری نزدیک با موزه لوور پاریس و وزارت فرهنگ دولت فرانسه کار می نماید.

منبع: گردشبان
انتشار: 14 تیر 1400 بروزرسانی: 14 تیر 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1701

به "10 واقعیت جذاب درباره موزه لوور پاریس، تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 واقعیت جذاب درباره موزه لوور پاریس، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید