آنچه در رنگ میوه ها و سبزی جات نهفته است

به گزارش مجله شرقیا، گیاهان قرمزی چون گوجه فرنگی، هندوانه و کلم قرمز سرشار از انواع مختلف فیتوکمیکال هایی هستند که می توانند اثر رادیکال های آزاد را از بین ببرند. یکی از انواع خاص فیتوکمیکال ها به نام لیکوپن از اختلالات مربوط به پروستات به شدت جلوگیری می نماید و اثر آسیب هایی را که به وسیله تشعشعات مضر آفتاب روی بدن به وجود می آید، بهبود می بخشد. وجود ماده لیکوپن موجب قرمزی رنگ بعضی میوه ها می گردد.

آنچه در رنگ میوه ها و سبزی جات نهفته است

آنچه در رنگ میوه ها و سبزی جات نهفته است

نویسنده:دکتر محمد دریایی*

رنگ میوه و سبزی جات دارای خواص مختلفی است که ضروری است به آن توجه گردد. در این مطلب به چند مورد مهم در این خصوص می پردازیم.

رنگ سبز

گیاهان دارای این رنگ مانند کلم بروکلی، کلم پیچ، اسفناج، کاهو و جوانه بروکسل به ویژه برای سیستم گردش خون مفیداند. این سبزی جات سرشار از مواد معدنی و انواع مختلف ویتامین های گروه ب هستند. بعضی فیتوکمیکال هایی که در گیاهان سبز یافت می شوند، عبارت اند از ایندول و سولفورافن که به علت داشتن ساختارهای ضد سرطان از اهمیت ویژه ای برخوردارند. هر چند دانشمندان سعی نموده اند که از این مواد به تنهایی در مکمل ها استفاده نمایند، در تحقیقات خود دریافتند که این مواد به صورت طبیعی و در کنار سایر ترکیبات گیاهی اثر بخش تر خواهد بود.

رنگ قرمز

گیاهان قرمزی چون گوجه فرنگی، هندوانه و کلم قرمز سرشار از انواع مختلف فیتوکمیکال هایی هستند که می توانند اثر رادیکال های آزاد را از بین ببرند. یکی از انواع خاص فیتوکمیکال ها به نام لیکوپن از اختلالات مربوط به پروستات به شدت جلوگیری می نماید و اثر آسیب هایی را که به وسیله تشعشعات مضر آفتاب روی بدن به وجود می آید، بهبود می بخشد. وجود ماده لیکوپن موجب قرمزی رنگ بعضی میوه ها می گردد.

رنگ نارنجی

گیاهانی چون هویج، کدو تنبل، کدو مسمایی، سیب زمینی شیرین، هلو و گرمک دارای کاروتنوئید هستند. این رنگدان ها با یاری به بازسازی DNA از ایجاد سرطان جلوگیری می نمایند. این گیاهان هم چنین برای پیشگیری از بیماری های چشمی مفیداند و به دید چشم در شب یاری می نمایند. میوه هایی که دارای رنگ نارنجی پررنگ هستند به جذب ویتامین آ یاری نموده و از انباشته شدن بیش از حد آن که می تواند سبب ایجاد پوکی استخوان گردد هم جلوگیری می نمایند.

زرد مایل به سبز

ذرت، نخود، خربزه و آووکادو که دارای این رنگدانه هستند با ترکیب دو رنگدانه زرد و سبز حاوی کاروتنوئید لوتئین هستند و مانع ایجاد آب مروارید و بروز لکه های سرطانی روی پوست می شوند. این نوع میوه ها و سبزی جات تا حدودی هم می توانند از بروز پوکی استخوان جلوگیری نمایند.

زرد مایل به نارنجی

میوه هایی مانند پرتقال، آناناس، نارنگی، هلو، انبه و شلیل سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها هستند و با ویتامین ث سرشار خود به حفظ سلامت غشاهای مخاطی یاری می نمایند. این مواد هم چنین برای بافت های اتصالی هم مفید هستند و از بیماری های قلبی جلوگیری می نمایند و موجب تسریع گردش خون می شوند.

سفید مایل به سبز

این رنگ که در گیاهانی مانند پیاز، سیر، گلابی، کرفس و پیازچه مشاهده می گردد، مقدار قابل توجهی از فیتوکمیکال ها را در این گیاهان ذخیره می نمایند. سیر و پیاز با داشتن آلیسین از خاصیت ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد باکتریایی برخوردارند و می توانند عملکردی مشابه یک آنتی بیوتیک خفیف داشته باشند. اگر به وعده های غذایی مقداری سیر و پیاز اضافه کنید، خاصیت مسمومیت غذاهای پرچرب را از بین می برد. کرفس هم خواص متعددی دارد و با داشتن مواد معدنی سرشار به ویژه سدیم سبب سلامت مفاصل می گردد.

قرمز، آبی و بنفش

این طیف رنگی که در میوه ها و سبزی جاتی مثل سیب زمینی، چغندر، زغال اخته، توت فرنگی، آلو برقان، انگور و شاه توت موجود است با اسم رنگ تیره شناخته می گردد و غنی از آنتی اکسیدان هایی است که با عملکرد خود، جریان خون را در رگ ها بهبود می بخشند و از لخته شدن آن جلوگیری می نمایند.

پی نوشت ها:

* متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی

منبع: ماهنامه تغذیه و سلامتی شماره 84

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1822

به "آنچه در رنگ میوه ها و سبزی جات نهفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه در رنگ میوه ها و سبزی جات نهفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید