تور اروپا ارزان: اتحادیه اروپا از توافق سه جانبه انگلیس، استرالیا، آمریکا خبر ندارد

به گزارش مجله شرقیا، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، پیتر استانو سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد که به اتحادیه اروپا در رابطه با اتحاد دفاعی تازه بین استرالیا، انگلیس و آمریکا موسوم به (AUKUS) اطلاع داده نشده است، بنابراین این اتحادیه در حال حاضر برای دستیابی به جزئیات بیشتر با شرکای خود در حال برقراری تماس است.

تور اروپا ارزان: اتحادیه اروپا از توافق سه جانبه انگلیس، استرالیا، آمریکا خبر ندارد

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

استانو بعلاوه ذکر کرد: ما البته باید این موضوع را در اتحادیه اروپا با کشورهای عضو (این سازمان) جهت ارزیابی پیامدهای آن، مورد بحث قرار دهیم.

دانا اسپینانت یکی دیگر از سخنگویان کمیسیون اتحادیه اروپا هم تاکید نمود که اتحاد نو هیچ تأثیری بر روابط این اتحادیه با این سه کشور نخواهد داشت.

پیشتر و در همین زمینه، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، امروز پنجشنبه در پاسخ به سوالی در خصوص توافقنامه همکاری سه جانبه نو با استرالیا و آمریکا موسوم به (AUKUS) که باعث فسخ قرارداد ساخت زیردریایی به وسیله فرانسه برای استرالیا شده است، مدعی شد که روابط انگلیس و فرانسه بسیار محکم است.

جانسون در ادامه و در پاسخ به پرسش کر استارمر رهبر حزب کارگر مبنی بر اینکه که وی چگونه می تواند اطمینان دهد که این اقدام منجر به تیره تر شدن روابط انگلیس را با چین نمی گردد، مدعی شد: من فکر می کنم که برای مجلس مهم است که بفهمد AUKUS قصد مخالفت با هیچ قدرت دیگری را ندارد … این فقط نشان دهنده روابط نزدیک ما با ایالات متحده و استرالیا است.

گفتنی است تصمیم استرالیا برای لغو قراردادی به ارزش 90 میلیارد دلار با یک شرکت فرانسوی جهت ساخت زیردریایی، دولت پاریس را به شدت آشفته نموده بود.

ژان ایو لودریان در اعتراض به این اقدام کانبرا گفت: مثل این بود که از پشت خنجر بزنید. ما بر پایه صداقت با استرالیا رابطه برقرار نموده ایم حال آنکه این اعتماد خدشه دار شده است. من امروز از پایان یافتن این توافق عصبانی هستم.

وی بعلاوه گفت که از استرالیا و آمریکا بابت این اقدام شرح خواهد خواست.

این در حالی است که سران سه کشور آمریکا، انگلیس و استرالیا شامگاه چهارشنبه با امضای یک توافقنامه همکاری سه جانبه (AUKUS)، اعلام کردند که برنامه ساخت زیردریایی با سوخت هسته ای برای استرالیا، نخستین پروژه مهم این ائتلاف نوالتأسیس خواهد بود.

ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین هم به اعلام رسمی پیمان سه جانبه آمریکا-انگلیس- استرالیا در منطقه راهبردی ایندوپاسیفیک که به موجب آن، دولت کانبرا به زیردریایی های هسته ای مجهزمی گردد، واکنش نشان داد.

به گفته ژائو لیجیان، صادرات زیردریایی هسته ای به استرالیا بار دیگر ثابت کرد که آمریکا و انگلیس از صادرات اقلام هسته ای به اسم ابزاری در بازی ژئوپلیتیکی استفاده می نمایند و رویکردی دوگانه اتخاذ نموده اند که به شدت غیرمسئولانه است. این توافق ادعای استرالیا مبنی بر وفاداری به الزامات منع اشاعه هسته ای را به چالش می کشد حال آنکه متحدان غربی دولت کانبرا هم باید ذهنیت منسوخ جنگ سرد را کنار بگذارند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1816

به "تور اروپا ارزان: اتحادیه اروپا از توافق سه جانبه انگلیس، استرالیا، آمریکا خبر ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور اروپا ارزان: اتحادیه اروپا از توافق سه جانبه انگلیس، استرالیا، آمریکا خبر ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید