ادامه دار بودن زلزله امروز ریگان تا روزهای آینده، بار دیگر گسل های شرق کرمان فعال گردیده است

به گزارش مجله شرقیا، محقق پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، ضمن اعلام این مطلب که زلزله امروز مسجد حضرت ابوالفضلدر مرز استان های کرمان و سیستان و بلوچستان و در 134 کیلومتری جنوب شرق بم اتفاق افتاده است، از ادامه دار بودن پس لرزه های این زلزله در روزهای آینده اطلاع داد.

ادامه دار بودن زلزله امروز ریگان تا روزهای آینده، بار دیگر گسل های شرق کرمان فعال گردیده است

دکتر مهدی زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به زلزله امروز، 16 شهریور اضافه نمود: این زلزله در ریگان با بزرگای 5.3 در مرز استان های کرمان و سیستان و بلوچستان و در 134 کیلومتری جنوب شرق بم رخ داد.

وی با تاکید بر اینکه این منطقه همان ناحیه ای است که در 39 آذر 1389 زلزله با بزرگای 6.5 در محمدآباد ریگان (درست هم اندازه زلزله 5 دی ماه 1382 بم) رخ داد، اظهار کرد: زلزله 5 دی ماه 1382 به دلیل خالی از سکنه بودن منطقه تلفاتی نداشت، ضمن آنکه در همان منطقه در 7 بهمن1389 زلزله با بزرگای 6 محمدآباد ریگان را به شدت به لرزه درآورد.

زارع سازوکار زلزله امروز، 16 شهریور 1397 را همانند زلزله های 1389 امتداد لغز دانست و خاطر نشان کرد: احتمال می رود که گسلش با ژرفای حدود 10 کیلومتر به صورت امتداد لغز چپگرد عمل نموده باشد. خوشبختانه منطقه مذبور بسیار کم جمعیت است، ولی البته در همین منطقه کم جمعیت در زلزله 29 آذر 1389، 4 نفر تلفات داشتیم که نباید می داشتیم.

به گفته این محقق، در آن موقع بعضی از مسئولان تلفات زلزله ریگان (4 نفر) را با تلفات زلزله 5 دی ماه سال 1382 مقایسه نموده و تلفات حدود 30 هزار نفری زلزله بم را به بی تدبیری و بالا بودن آسیب پذیری در سال 82 و کم بودن تلفات در زلزله 1389 ریگان را به برنامه های موفق مقاوم سازی و مدیریت قوی در آن سال نسبت دادند.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله اضافه نمود: این مقایسه اساسا مقایسه ای غلط و مع الفارق بود؛ چرا که زلزله بم درست در زیر شهر بم اتفاق افتاده بود؛ یعنی تنها نقطه جمعیتی منطقه که در لحظه زلزله حدود 100 نفر در آن ساکن بودند، در حالی که ریگان محدوده ای است شامل مجموعه ای از آبادی های کم جمعیت در حد فاصل استان های سیستان و بلوچستان و کرمان و در جاده بم - زاهدان که در هر روستا حدود 10 تا 20 نفر دور از هم زندگی می نمایند.

وی یادآور شد: بنابراین حتی در زلزله های بزرگتر و جنبش های شدیدتر میزان تلفات همچنان محدود خواهد ماند و تلفات کم در آن ناحیه ربطی به مدیریت قوی یا سوء تدبیر ندارد. از آن موقع تاکنون گسل جوان ریگان همچنان فعالیت نشان داده است.

زارع در عین حال اظهار داشت: هر چند خوشبختانه زمین لرزه های ریگان در مناطق مرتع کوهستانی و خالی از سکنه روی می دهند، اما این زمین لرزه ها می تواند خطر جدی برای ساکنان مردم شهرهای ریگان و فهرج و ده ها روستای این شهرستان های محروم کرمان باشد.

فعال شدن گسل های شرق کرمان

وی ادامه داد: این در حالی است که پس از روزها عدم بروز زمین لرزه در استان کرمان بار دیگر گسل های شرق کرمان فعال گردیده است و طی سه روز، 5 زمین لرزه بالای 3 ریشتر در این منطقه روی داده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله شناسی اظهار کرد: در سال های گذشته استان کرمان با زلزله های مهم 21 خرداد سال 1360 در گلبافت با بزرگای 6.7، زلزله 6 مرداد 1360 در سیرچ با بزرگای 7.1 ، زلزله جنوب گلبافت در اسفند سال 1377 با بزرگای 6.1، زلزله 5 دی سال 82 بم با بزرگای 6.5، زلزله 4 اسفند سال 83 داهوئیه زرند کرمان با بزرگای 6.5 و زلزله 29 آذر 89 ریگان با بزرگای 6.5 و همچنین زمین لرزه 7 بهمن 89 با بزرگای 6 در ریگان به لرزه در آمده است.

وی یادآور شد: در سال گذشته نیز در فاصله 10 تا 21 آذر سال 1396 تعداد 3 زمین لرزه با بزرگای 6 نزدیکی چترود کرمان و جنوب راور را به شدت لرزاند که مجددا به دلیل کم جمعیت بودن منطقه تلفاتی در آن زلزله ها مشاهده نشد.

ادامه دار بودن زلزله 16 شهریور

زارع با اشاره به جزئیات زلزله امروز جمعه، 16 شهریور گفت: در این زلزله یک پس لرزه با بزرگای 4.3 نیز 15 دقیقه بعد از لرزه اصلی در ریگان رخ داد و با توجه به فعال بودن گسل ریگان، پس لرزه ها و زمین لرزه های این منطقه طی روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت.

وی همچنین تاکید نمود: این زمین لرزه ها کاملا مستقل از گسل بم است و منشاء گسلش فعال دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 37

به "ادامه دار بودن زلزله امروز ریگان تا روزهای آینده، بار دیگر گسل های شرق کرمان فعال گردیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه دار بودن زلزله امروز ریگان تا روزهای آینده، بار دیگر گسل های شرق کرمان فعال گردیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید