از برهوت سلخ تا سدهای آب شیرین

به گزارش مجله شرقیا، کاسه سلخ در ساحل جنوبی جزیره قشم، برهوتى است به طول تقریبى 7 کیلومتر و عرض تقریبى 5 کیلومتر که هیچ پوشش گیاهى در آن وجود ندارد. اینجا عرصه اى است که گویى از حیات و عناصر حیاتى بویى نبرده است.

از برهوت سلخ تا سدهای آب شیرین

هزاران تپه کوچک و بزرگ مخروطى شکل و اشکال فرسایشى در این عرصه به چشم مى خورد که در اعصار گذشته از زمین جوشیده و در همان حال سفت و بسته شده و تشکیل تپه ماهورهاى متداخل و گسترده اى را داده اند. در عمق این برهوت یک چشمه شفابخش گوگرد از زمین مى جوشد. مجموعه این عوامل نشان مى دهد که در لایه هاى زیرین در منطقه برهوت سلخ، مخازن بزرگ نفت و گاز وجود دارد.

این نقطه از قشم گرچه کمتر از سایر جاهاى جزیره بازدیدکننده دارد، اما جذابیت شگرف آن مى تواند تفکرى عمیق را براى انسان به ارمغان آورد و پناهگاه عاشقان سکوت و آرامش باشد. سکوت و آرامشى که گه گاه صداى بال زدن عقاب بزرگ و معروف قشم در آسمان آبى، آن را مى شکند.

بیابان لم یزرع و برهوت کاسه سلخ، یکی از زیباترین و خارق العاده ترین منطقه ها جزیره قشم است. در این بیابان هیچ نشانه ای از حیات دیده نمی شود.

گفتنی است این منطقه هنوز برای گردشگران خیلی کشف نشده است و بازدید کننده بسیاری ندارد. همین امر موجب بکر و دست نخورده ماندن زیبایی های منطقه شده است.

اگر می خواهید غرق در زیبایی های خلقت شوید و از پدیده نادر زمین شناسی تماشا فرمایید حتما سری به این منطقه بزنید.

سدهای ساسانی و هخامنشی

در قشم آب شیرین برای انسان، حیوان و گل و گیاه ارزش حیاتی دارد. از روزگاران قدیم با ساخت سد در تنگه ها، راه ها و دره ها، آب های شیرین فصل بارانی را جمع آوری می کردند و به تدریج به مصرف شرب و کشت می رساندند.

سد پی پشت

در نزدیکی روستای پی پشت و در 37 کیلومتری شهر قشم و 28 کیلومتری فرودگاه بین المللی قشم در شمال جزیره قرار گرفته است. تاسیسات تقسیم آب این سد تاریخی از دوره ساسانی در مدخل تنگه، به چشم می خورد.

سد گوران

در 78 کیلومتری شهر قشم و در کنار روستای گوران، در نزدیکی جاده طبل- باسعیدو قرار گرفته است. تاریخ سنگ بنای اولیه سد به دوران گوران (گبران یا زرتشتیان) و هخامنشیان برمی شود. در 78 کیلومتری قشم، سد تاریخی گوران قرار گرفته است که کارشناسان، پی نخستین این سد را از آنِ دوره هخامنشیان و تاج آن را از آنِ دوره ساسانیان می دانند.

گفته می شود نام گوران از گبران گرفته شده است که گویا محل سکونت زرتشتیان بوده است.

گردآوری و تنظیم: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 20 شهریور 1401 بروزرسانی: 20 شهریور 1401 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2143

به "از برهوت سلخ تا سدهای آب شیرین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از برهوت سلخ تا سدهای آب شیرین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید