استعلام سن ساختمان چه کاربردی دارد؟

به گزارش مجله شرقیا، سن ساختمان در واقع اولین رکنی است که در خرید، رهن یا اجاره خانه باید آنالیز گردد.زیرا این مورد روی همه معاملات ملکی تاثیرات مستقیمی دارد.

استعلام سن ساختمان چه کاربردی دارد؟

جهت دریافت خدمات شرکت بازسازی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

طول عمر مفید هر ساختمانی مدت معین و محدودی دارد و پس از گذر این بازه زمانی، ملک مورد نظر در گروه ساختمان های قدیمی و کلنگی قرار خواهد گرفت و نمی توان به عنوان یک ساختمان نوساز یا ملکی با امکان سکونت مطلوب به آن نگاه کرد. این موضوع در بازار املاک اهمیت بسیاری دارد. زیرا سن بنا علاوه بر تاثیرگذاری روی قیمت آن، برای دریافت تسهیلات بانکی ویژه مسکن و برنامه ریزی مالک برای سکونت در خانه هم مهم است. به عبارت دیگر، این موضوع که پیش از معامله ملک، سن بنا معین باشد برای خریداران اهمیت بالایی دارد و در صورتی که خریداران ملک پیش از امضای مبایعه نامه و عقد قرارداد به این مساله مهم توجه نکنند، تبعات آن و خسارات احتاقتصادی ناشی از این بی توجهی گریبان گیر آن ها خواهد شد. به همین دلیل در خبرنگاران موضوع اهمیت استعلام سن ساختمان و نحوه تشخیص سن بنا به طور مفصل آنالیز شده است.

عمر مفید آپارتمان چند سال است؟

یکی از بحث های بین خریدار و فروشنده در بازار مسکن، مشکل بر سر محاسبه سن ساختمان است. زیرا عمر مفید یک ساختمان در ایران حدود 30 سال است و طبیعی است که محاسبه سن دقیق ملک در تصمیم گیری به خرید آن تاثیر خواهد داشت. علاوه براین برای دریافت بسیاری از تسهیلات ویژه مسکن روی سن ساختمان مورد نظر محدودیت های وجود دارد. به همین دلیل سن ساختمان یکی از مباحث مهم در معاملات ملکی محسوب می گردد.

چرا استعلام سن ساختمان اهمیت دارد؟

سن ساختمان در واقع اولین رکنی است که در خرید، رهن یا اجاره خانه باید آنالیز گردد. زیرا این مورد روی همه معاملات ملکی تاثیرات مستقیمی دارد. عمر مفید یک ساختمان در ایران، حداکثر 30 سال است و پس از گذر این مدت خانه در گروه ساختمان های کلنگی قرار خواهد گرفت. حتی در صورتی که ملک مورد نظر قابل سکونت بوده و به خوبی از آن محافظت شده باشد. بعضی از مهم ترین مواردی که سن بنا در آن ها اهمیت پیدا می نماید، به توضیح زیر است.

تاثیر سن آپارتمان بر قیمت آن

یکی از عواملی که به طور مستقیم روی قیمت بنا تاثیر دارد، سن ساختمان است. طبیعی است که هر فردی ترجیح می دهد در ساختمانی نوساز سکونت کند. اما افرادی که توان اقتصادی محدود و بودجه کمتری برای خرید خانه دارند، به دنبال ساختمان هایی هستند که سن آن کمتر از ده سال باشد. زیرا این موضوع باعث کاهش قیمت خانه خواهد شد.

اهمیت سن بنا برای دریافت تسهیلات بانکی

هنگامی که فرد خریدار ملک قصد بهره مندی از تسهیلات بانکی برای مسکن را داشته باشد، باید بیش از هر زمان دیگر درباره سن بنا حساسیت نشان دهد. در این شرایط اگر سن ساختمان نادیده گرفته گردد، خریدار و فروشنده هر دو خسارات اقتصادی قابل توجهی خواهند دید. به منظور پیشگیری از هر مسئله ای باید تاریخ صدور پروانه ساخت آنالیز گردد. چراکه در دریافت تسهیلات بانکی تاریخ صدور پروانه ملاک سن ساختمان است. تاریخ صدور پروانه در گواهی انتها کار درج شده است. برای برخورداری از بعضی تسهیلات بانکی سن بنای مورد نظر باید زیر 15 سال، بعضی دیگر زیر 20 سال و در بعضی هم زیر 35 سال باشد. بنابراین خریدار ملک پیش از امضای مبایعه نامه یا هر سند تعهدآور باید این گواهی را به دقت آنالیز کند.

تصمیم گیری برای سکونت یا ساخت و ساز

در صورتی که خریدار به دنبال خرید خانه برای سکونت باشد، طبیعی است که خانه ای سالم و با سن پایین بخواهد. زیرا در صورت خریداری خانه ای قدیمی مجبور است فقط با گذشت چند سال خانه را تعویض کند. همچنین اگر فرد به دنبال ساخت وساز خانه موردنظر باشد، مطابق با سن خانه می تواند از تسهیلات مسکن برای بازسازی خانه استفاده کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با قوانین مربوط به عقب نشینی ملک مطلب قانون عقب نشینی ساختمان را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 26 اسفند 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 778

به "استعلام سن ساختمان چه کاربردی دارد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "استعلام سن ساختمان چه کاربردی دارد؟" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استعلام سن ساختمان چه کاربردی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید