نبرد میان رده ها: مقایسه پردازنده های Ryzen 5 3600، Ryzen 5 3600X و اینتل Core i5 9600K

به گزارش مجله شرقیا، مدت زمان زیادی از عرضه پردازنده های نسل سوم رایزن به بازار نمی گذرد و در همین مدت کوتاه، AMD پیروز شد در بعضی از کشورها از لحاظ فروش، رقیب سنتی و قدرتمند خود یعنی اینتل را پشت سر بگذارد.

نبرد میان رده ها: مقایسه پردازنده های Ryzen 5 3600، Ryzen 5 3600X و اینتل Core i5 9600K

سال های زیادی بود که شرکت AMD، هم در فراوری پردازنده های گرافیکی و هم پردازنده های مرکزی، سایه سنگین انویدیا و اینتل را روی سر خود حس می کرد. اما با گذشت زمان، این شرکت جهش بزرگی را تجربه کرد و توانست خود را به عنوان یکی از قدرت های بزرگ فراوری کننده پردازنده در سراسر دنیا مطرح کند.

اگرچه AMD در بخش گرافیک همچنان پشت سر انویدیا قرار می گیرد، اما در بخش پردازنده به خوبی توانست اینتل را کنار بزند. زیرا علی رغم اینکه پردازنده های جدید این شرکت از تعداد هسته های زیاد با سرعت بالا برخوردارند، از لحاظ قیمت نیز در محدوده بسیار معقولی قرار می گیرند که خرید آن ها را حتی در مواردی که از رقبای خود عملکرد ضعیف تری نیز دارند توجیه می نماید.

اینتل در عرضه پردازنده های نسل جدید خود کمی تأخیر داشته که دلیل آن هم شکست در طراحی پردازنده های 10 نانومتری بود! اما AMD پا را فراتر از لیتوگرافی 10 نانومتری گذاشت و در این ماه پردازنده های 7 نانومتری خود را روانه بازار کرد. بنابراین تصمیم گرفتیم نگاهی بیاندازیم به 3 تا از میان رده های این دو غول بزرگ، تا ببینیم کدام یک از پردازنده های این شرکت، پیروز بازار میان رده ها خواهد بود.

آنالیز پردازنده های Ryzen 9 3900X و Ryzen 7 3700X شرکت AMD

اما پردازنده هایی که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت، 3 پردازنده Ryzen 5 3600، Ryzen 5 3600X و اینتل Core i5 9600K هستند که از قدرت پردازشی بسیار بالایی برخوردارند و هریک جز جدیدترین محصولات شرکت های فراوری کننده خود به حساب می آیند. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که پردازنده های AMD جدیدترین محصولات این شرکت هستند که از لیتوگرافی 7 نانومتری برخوردارند و بهتر بود پردازنده ای با لیتوگرافی مشابه و یا حداقل 10 نانومتری از اینتل را با آن ها مقایسه می کردیم. اما از آن جایی که این سه پردازنده در محدوده قیمتی 200 تا 300 دلار قرار دارند و اینتل Core i5 9600K نیز در حال حاضر قوی ترین i5 موجود بین پردازنده های اینتل است، تصمیم گرفتیم بهترین گزینه را برای خرید از بین آن ها انتخاب کنیم.

در این تست، عملکرد این پردازنده ها را در بعضی بازی ها و نرم افزارها با یکدیگر مقایسه نموده ایم تا بهترین گزینه ممکن را با توجه به قیمت آن انتخاب کنیم.

مشخصات فنی

قبل از پرداختن به مقایسه اصلی، بهتر است نگاهی بیاندازیم به مشخصات روی کاغذ این پردازنده ها که تا حدودی مارا با قدرت، سرعت و کیفیت واقعی آن ها آشنا می نماید.

Ryzen 5 3600X Ryzen 5 3600 Intel Core i5 9600K
6 6 6 تعداد هسته
12 12 12 تعداد رشته
3.8 گیگاهرتز 3.6 گیگاهرتز 3.7 گیگاهرتز فرکانس پایه
4.4 گیگاهرتز 4.2 گیگاهرتز 4.6 گیگاهرتز فرکانس بوست
32 مگابایت 32 مگابایت 9 مگابایت کش سطح سه
7 نانومتری 7 نانومتری 14 نانومتری فناوری ساخت
DDR4-3200 DDR4-3200 DDR4-2666 مشخصات رم
95 وات 65 وات 95 وات توان مصرفی
250 دلار 200 دلار 260 دلار قیمت

با نگاهی به مشخصات کلی این پردازنده ها، به راحتی می توان دریافت که پردازنده Ryzen 5 3600 با اختلاف بهترین انتخاب ما خواهد بود. چراکه هم از لحاظ قدرت و سرعت پردازشی، بالاتر از پردازنده اینتل و با کمی اختلاف پایین تر از برادر بزرگ تر خود قرار می گیرد و هم با مادربردهای نیمه حرفه ای نیز به خوبی کار می نماید. قدرت بیشتر Ryzen 5 3600X انکار ناپذیر است اما آنقدرها زیاد نیست که اختلاف قیمت 50 دلاری را توجیه کند. از طرفی پردازنده اینتل Core i5 9600K نیز نه تنها ضعیف تر از محصول AMD است، بلکه از قیمت بیشتری نیز برخوردار است!

اینتل به ناتوانی خود در ساخت پردازنده 7 نانومتری اعتراف کرد

بنچمارک های نرم افزار

(این پردازنده ها در شرایطی کاملا مشابه، به همراه 16 گیگابایت رم و یک گرافیک RTX 2080 Ti تست شده اند.)

در این تست عملکرد چند هسته ای این سه پردازنده را مشاهده می کنید. طبق انتظار، پردازنده اینتل با اختلاف فاحشی پایین تر از دو پردازنده AMD نهاده شد. اما بین دو محصول AMD تنها 2 درصد اختلاف است. به عبارتی دیگر، در عملکرد چند هسته ای فرق چندانی بین دو پردازنده Ryzen 5 3600X و Ryzen 5 3600 وجود ندارد.

در عملکرد تک هسته ای اما هر سه پردازنده با امتیازهای بسیار نزدیک در تعقیب یکدیگر هستند. پردازنده Ryzen 5 3600X در این تست با امتیاز 497، 5 درصد بهتر از اینتل Core i5 9600K و 3 درصد بهتر از برادر کوچکتر خود عمل نموده است. با این اوصاف هر سه پردازنده در این بخش بسیار خوب ظاهر شدند.

در تست برنامه ادوبی پرمیر نیز باز هم هر سه پردازنده به همان ترتیب قبل پشت سرهم نهاده شده اند، با این تفاوت که اینبار نیز همانند تست اول، اختلاف نسبتا زیادی بین پردازنده های میان رده AMD و اینتل وجود دارد. اما همچنان بین دو پردازنده Ryzen 5 3600X و Ryzen 5 3600 اختلاف فاحشی وجود ندارد که این مسئله ارزش خرید نمونه استاندارد را دوچندان می نماید.

این بنچمارک به زمان رندر یک صحنه مربوط می گردد. در تعریف زمان رندر باید گفت به مدت زمانی که طول می کشد یک صحنه سه بعدی از نرم افزار مورد نظر خروجی گرفته گردد، زمان رندر می گویند که هرچه این زمان کمتر باشد، نشان از قدرت بیشتر محصول مورد نظر دارد که در این تست نیز میان رده های AMD پردازنده اینتل را با اختلاف بسیار زیادی پشت سر خود می بینند.

بنچمارک های بازی

در این بخش، عملکرد این سه پردازنده را در چهار مورد از جدیدترین و سنگین ترین بازی های روز مشاهده خواهید کرد. توجه داشته باشید که همه این بازی ها با بالاترین جزئیات ممکن و با کیفیت فول اچ دی اجرا شده اند.

هر سه پردازنده به خوبی از پس اجرای بازی Assassins Creed: Odyssey برآمده اند. اما با مقایسه این سه پردازنده بازهم نتیجه ای مطابق انتظار را دریافت می کنیم. یعنی پیشروی Ryzen 5 3600X و قعر نشینی اینتل Core i5 9600K.

در بازی Battlefield 5 اما شرایط نسبتا مشابهی را برای هر سه پردازنده در بالاترین نرخ فریم شاهد هستیم. تفاوت جایی حس می گردد که نرخ فریم به پایین ترین حد خود می رسد! جایی که پردازنده اینتل حدودا 20 فریم از پردازنده های AMD کمتر بوده و به 84 رسیده است.

نکته قابل توجه اما اینجاست که وقتی دایرکت ایکس بازی ها از 11 به 12 تغییر می نماید، عملکرد هر سه پردازنده به طرز چشمگیری به یکدیگر نزدیک می گردد. برای مثال تصویر بالا از بازی The Division 2 به ثبت رسیده که با همان کیفیت ولی با دایرکت ایکس 12 اجرا شده. در نتیجه می بینیم که پردازنده اینتل هرچند پایین تر از دو پردازنده دیگر، اما پا به پای آن ها حرکت می نماید.

همانطور که گفته شد، هنگامی که دایرکت ایکس 12 در بازی فعال می گردد، عملکرد پردازنده ها کاملا نزدیک بهم قرار می گیرد که در این تصویر نیز می توانید این آمار را مشاهده کنید. جایی که اختلاف پردازنده اینتل Core i5 9600K و Ryzen 5 3600X تنها 3 فریم است!

همچنین آنالیز هایی در رابطه با گرمای فراوری شده این سه پردازنده اجرا شده که آن ها را تقریبا در یک رده قرار می دهد و تفاوت ها آنقدری محسوس نیست که برای پردازنده دیگر نقطه ضعف محسوب گردد. طبیعتا با خرید هرکدام از این پردازنده ها به یک خنک کننده با کیفیت نیز احتیاج خواهید داشت که پیشنهاد می گردد از خنک کننده های آبی که از کیفیت بهتری برخوردارند بهره ببرید. بنابراین تفاوت دمای این سه پردازنده با خنک کننده های حرفه ای در حد معقول پایین خواهد آمد.

جمع بندی

اگرچه پردازنده های شرکت AMD از قدرت و سرعت بیشتری در اجرای بازی ها و نرم افزارها برخوردار بودند، اما پردازنده اینتل نیز عملکرد قابل قبولی را از خود نشان داد. این را هم نباید فراموش کنیم که در حال حاضر، اینتل Core i5 9600K به هیچ عنوان رقیبی برای دو پردازنده AMD محسوب نمی گردد! چراکه اینتل پردازنده خود را در نیمه چهارم 2018 و AMD پردازنده های خود را در نیمه دوم امسال و با فناوری های پیشرفته تری روانه بازار کرد. جالب اینجاست که اینتل حتی امسال نیز برنامه ای برای عرضه پردازنده هایی با لیتوگرافی 7 نانومتری ندارد! به عبارتی می توان گفت در حال حاضر اینتل نبرد بین پردازنده ها را به AMD باخته است. اما با این حال شاهد این هستیم که پردازنده ضعیف تر این شرکت، قیمتی بیشتر از پردازنده های قدرتمند AMD دارد!

مسلما اینتل احتیاج دارد سیاست خود را حداقل در بخش قیمت گذاری تغییر دهد. در غیر این صورت AMD با فاصله زیادی از این شرکت در صدر قرار خواهد گرفت. اخیرا نیز اعلام شده که اکثر سیستم های خانگی در ژاپن به پردازنده های AMD مجهز شده اند و اینتل به تدریج در حال از دست دادن بازار آسیا است! مگر اینکه پردازنده های 10 نانومتری این شرکت، حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند !

گفتنی است که پردازنده های نسل جدید AMD، تیر ماه امسال به صورت رسمی عرضه شده و هنوز در بازار ایران فراگیر نشده اند. اما در صورت موجود شدن این پردازنده ها در ایران، انتخاب شما کدام خواهد بود؟ آیا منتظر پردازنده های 10 نانومتری اینتل خواهید بود یا ترجیح می دهید از پردازنده های 7 نانومتری و جدید AMD بهره ببرید؟

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 269

به "نبرد میان رده ها: مقایسه پردازنده های Ryzen 5 3600، Ryzen 5 3600X و اینتل Core i5 9600K" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبرد میان رده ها: مقایسه پردازنده های Ryzen 5 3600، Ryzen 5 3600X و اینتل Core i5 9600K"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید