الحلبوسی: هیچ اتهامی در تبعیض علیه زنان متوجه اسلام نیست، نماینده زنان ایزدی: هنوز بیش از 2 هزار زن یا کودک اسیر داعش اند

به گزارش مجله شرقیا، در همایش روزاسلامی مبارزه با خشونت علیه زنان که امروز در بغداد برگزار گردید الحلبوسی رئیس مجلس عراق، معاون رئیس دفتر نمایندگی سازمان ملل در امور عراق و نمایندگان زنان ترکمان و ایزدی هم به سخرانی پرداختند.

الحلبوسی: هیچ اتهامی در تبعیض علیه زنان متوجه اسلام نیست، نماینده زنان ایزدی: هنوز بیش از 2 هزار زن یا کودک اسیر داعش اند

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرنگاران، در همایش روزاسلامی مشاخصه با خشونت علیه زنان که امروز در بغداد برگزار گردید الحلبوسی رئیس مجلس عراق که از سخنرانان این همایش بود.

وی گفت: از نگاه متکامل جریان حکمت درباره اصلاح امور و یاری به عملکرد مجلس در بهبود وضعیت زنان تقدیر می کنم. اسلام نقشی تمدنی در نقش زنان در وارد کردن زنان در فعالیت فرهنگی و انسانی و اجتماعی و سیاسی و حتی نظامی داشته که تاریخ آن را ثابت می نماید و در تبعیض علیه زنان نمی توان هیچ اتهامی را متوجه اسلام دانست و هرکه این نگاه را داشته می خواهد واقعیت درخشان تاریخی را منکر شود و تسامح و تعادل در نقش زنان در اسلام را نادیده بگیرد.

الحلبوسی گفت: باید همه انواع خشونت علیه زنان را از جسمی و روانی محکوم کرد و تازه ترین نوع این خشونت به نام دین از نوع داعش است که از هیچ توحشی در این جهت کوتاهی نکرد و برای همین هرکوششی برای مشروع نشان دادن تعرض به زنان تروریسم نقابدار است. کوتاهی نهاد های حکومتی از مجلس و همه نهاد های مدنی و حتی سازمان ملل در این زمینه ازجمله در مشاخصه با خشونت عیه زنان در اردوگاه های پناهندگی و ادامه وجود اردوگاه ها و نبود راهکار واقعی برای این مسئله مایه شرمندگی است و دولت برای نشان دادن حضور و تأثیر خود باید هرچه سریع تر وارد عمل شود.

رئیس مجلس عراق در ادامه اضافه کرد: باید خسارت های خانواده های شهدای دفاع از عراق را جبران و برای تأمین احتیاج های آنان کوشش کرد. هنوز به نقش زنان در اداره نهاد های حکومتی چنانکه باید و شاید عملی نشده، هرچند نسبت فعالیت زنان در مجلس بیشتر از مردان است و این لازم می آورد که در نهاد های اجرایی نقش مهم تری داشته باشند.

سخنران بعدی این مراسم معاون رئیس دفتر نمایندگی سازمان ملل در امور عراق بود.

وی گفت:خشونت علیه زنان پدیده ای دنیای است که در همه عرصه های انسانی از خانواده و جامعه و محل کار و مدرسه و ادارات دیده می شود و از بعضی نهاد های دیگر برای توجیه آن استفاده می شود. در عراق این وضعیت با دهه های طولانی خشونت ها و جنگ ها با تاریخ طولانی خشونت علیه زنان ترکیب شده است و نمونه شاخص آن وضعیت زنان در اردوگاه هاست.

معاون رئیس دفتر نمایندگی سازمان ملل گفت: عوامل فرهنگی و ایدئولوژیک و سیاسی و دینی و اجتماعی که باعث می شود زن نقشی ثانوی داشته باشد و نتواند پا به پای مردان در عرصه ها باشد که این مایه ننگ در تاریخ بشر است.

وی اضافه کرد: خشونت اجتماعی حالتی شدید از تبعیض است که خلاف منشور سازمان ملل متحد است و در این راستا از همکاری سازنده عراق با سازمان ملل برای از میان بردن همه انواع تبعیض علیه زنان تقدیر می کنیم و به زودی گزارش سازمان ملل در این باره منتشر خواهد شد.

نماینده زنان ترکمان: شروع خشونت علیه زنان ترکمان به دیکتاتوری صدام بر می شود

نماینده زنان ترکمان نیز از دیگر سخنرانان مراسم مشاخصه با خشونت علیه زنان بود. وی اعلام نمود: خشونت و تبعیض علیه ترکمانان از زمان دیکتاتوری شروع شد و با تروریسم داعش به اوج توحش رسید. آنچه زن ترکمان به دست تروریست ها دید کمتر از دیگر زنان این سرزمین نبود و زنان ترکمان در معرض خشونت و شکنجه و بردگی قرار گرفتند. امروز زنان نجات یافته از داعش احتیاجمند فعالیت های دینی و آکادمیک و سیاسی و اجتماعی برای یاری به زنان داعشی و کوشش برای دنیای کردن مسائل آنان و احقاق حقوق آنان و نیز ثبت و ضبط آنچه بر سر آن ها گذشته و نیز کوشش برای پیدا کردن زنان ترکمان ناپدیدشده هستند.

نمایندگان ایزدی:موضوع خطرناک تداوم اندیشه داعش است

همچنین نماینده ایزدی ها نیز در مراسم مشاخصه با خشونت عیه زنان یاد آور شد: داعش وحشیانه ترین جنایات را در سرزمین ما مرتکب شد و هر چیز زیبا در زندگی ما را نابود کرد و برای این کار دین را دستاویز قرار داد. در عین استقبال از پیروزی نظامی باید تأکید کنیم که اندیشه داعش ادامه دار است و این خطر بزرگ برای اقلیت های عراق است. اگر دولت درحق این مجرمان دست به اقدامات قانونی نزند احتمال تکرار این جنایت ها موجود است. بیش از 2 هزار زن یا کودک ایزدی در اسارت است و هنوز ده ها گور دسته جمعی کشف ناشده مانده است.

وی اضافه کرد: مناطق ما هنوز ویران است و هنوز عدالت در حق ما اجرا نشده است. دولت تاکنون به وظیفه خود عمل نکرده و این جنایت را جدی نگرفته، گویی که ایزدی ها بخشی از این ملت نیستند و توجه کشور های دنیا به مسئله ما از دولت عراق بیشتر بود. ما هنوز احساس امنیت نمی کنیم و در این باره از سازمان ملل یاری می خواهیم. ما خواهان تشکیل کمیته مشترک میان سازمان ملل و دولت اقلیم کردستان و دولت عراق و سوریه برای شناسایی ناپدیدشدگان هستیم. همچنین خواهان به رسمیت شناختن قتل عام دسته جمعی زنان ایزدی هستیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 429

به "الحلبوسی: هیچ اتهامی در تبعیض علیه زنان متوجه اسلام نیست، نماینده زنان ایزدی: هنوز بیش از 2 هزار زن یا کودک اسیر داعش اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الحلبوسی: هیچ اتهامی در تبعیض علیه زنان متوجه اسلام نیست، نماینده زنان ایزدی: هنوز بیش از 2 هزار زن یا کودک اسیر داعش اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید