ایران میزبان خودروهای مدل جدید شرکت های خودروسازی مطرح خواهد بود

به گزارش مجله شرقیا، علی رغم شرایط سیاسی و مالی حاکم بر کشورمان در سال پیش رو، و با وجود انواع و اقسام تحریم ها، باز هم کم نیستند شرکت های خودرو سازی ای که در کوشش برای عرضه محصولات جدید خود به بازار جذاب ایران هستند. سال جاری هم خیابان های ایران میزبان خودرو های مدل جدید شرکت های خودروسازی مطرح خواهد بود.

ایران میزبان خودروهای مدل جدید شرکت های خودروسازی مطرح خواهد بود

خبرنگاران | سرویس اخبار - در این چند سالی که برند مزدا با دو مدل مزدا 3 (در دو نسل) و مزدا 23 به بازار ایران بازگشته، در مقاطع زمانی متعدد خبرهایی از ورود سدان سایز متوسط این خودروساز یعنی مزدا 6 در فضای مجازی منتشر می شد اما متاسفانه با توجه به بعضی از مسائل و محدودیت ها، این موضوع هیچ وقت رنگ و بوی واقعیت به خود نگرفت.

با این حال نمونه جدید این خودرو که به تازگی معرفی شده است و با پیشرانه های 2، 2.5 و 2.2 لیتری اسکای اکتیو (مشابه CX-5) به بازار دنیای عرضه می گردد نیز شرایط لازم و کافی را برای ورود به کشورمان داشته است.

و با توجه به ظاهر فوق العاده جذاب این خودرو و همچنین ذهنیت مثبت مردم نسبت به محصولات مزدا، به نظر می رسد که مزدا 6 یک پیروزیت تضمین شده را در ایران تجربه کند. البته با توجه به قیمت دنیای نسبتا بالای مزدا 6، موضوع نحوه قیمت گذاری این خودرو مطمئنا در سرنوشت آن تاثیر بسزایی دارد و این که با شرایط به وجود آمده پیرامون برجام، بهمن موتور به دنبال همکاری گسترده با مزدا خواهد بود یا خیر.

استینگر را می توان جنجالی ترین محصول کیاموتورز در یکی دو سال اخیر دانست. این سدان سایز متوسط اسپرت که ظاهری متفاوت نسبت به دیگر محصولات کیاموتورز دارد، از پلتفرمی مشترک با جنسیس G70 بهره می برد و به همین خاطر با آرایش فنی دیفرانسیل عقب طراحی شده است. همچنین سه نوع پیشرانه 2 لیتری توربو GDI سری تتا، 3.3 لیتری توئین توربو GDI سری لامبدا و در نهایت 2.2 لیتری دیزل برای این خودرو در نظر گرفته شده که نمونه 2 لیتری توربو با 255 ساب بخار قدرت و گیربکس 8 سرعته اتوماتیک می تواند گزینه مناسبی برای ورود به بازار ایران باشد.

همچنین گفتنی است که تمامی تریم های این خودرو از سیستم ترمز برمبو به همراه 5 حالت مختلف رانندگی بهره می برند تا خلق و خوی اسپرت آن بیش از پیش تامین گردد. قیمت استنگیر در بازار دنیای از حدود 32 هزار دلار شروع می گردد و بدین ترتیب مانعی برای ورود به بازار ایران ندارد و حتی پیش از تشدید مسائل ارزی و مطرح شدن بحث خروج آمریکا از برجام، زمزمه هایی از تصمیم اطلس خودرو برای عرضه آن در کشور به گوش می رسید اما فعلا این تصمیم رسمی نشده و اطلاعات تکمیلی از آن در دست نیست.

ذکر این موضوع نیز شاید خالی از لطف نباشد که کیا، رقیب مستقیم استینگر را خودروهای پریمیوم اسپرتی همچون ب ام و سری 4 می داند.

قشقایی یکی از تجارب نه چندان پیروز پارس خودرو بود؛ خودرویی که در سال 2009 به صورت وارداتی به بازار کشور عرضه شد و با توجه به مسائلی مثل عرضه نسخه پیش از فیس لیفت که ظاهری نه چندان مدرن داشت، قیمت نسبتا بالا در برابر رقبا و ... نتوانست به صندلی صحیحی برسد.

اما نسل تازه این خودرو که از سال 2013 تا به امروز روی خط فراوری نیسان نهاده شده است، به لطف بهره گیری از ظاهری جذاب (شبیه به ایکس تریل و دیگر محصولات مدرن این خودروساز)، ابعاد و گستره پیشرانه های مناسب می تواند یک گزینه بسیار خوب برای بازار کشورمان باشد.

حتی زمزمه های عرضه قریب الوقوع این نیسان در ایران به تازگی قوت گرفته بود اما با تشدید مسائل ارزی و مسائل مرتبط با برجام، باید دید این اتفاق بالاخره عملی خواهد شد یا خیر. جدای از این بحث ها، قشقایی در نسخه پایه قیمتی در حدود 26 هزار دلار دارد و با توجه به این که جوک با موتور 1.6 لیتری توربو در بازار ایران حضور دارد، همین موتور می تواند گزینه خوبی برای قشقایی در صورت عرضه به کشور باشد.

اما کیاموتورز در عرضه محصولات هایبریدش کمی هوشمندانه تر و ساختارشکنانه عمل نموده و برعکس هیوندای که به سراغ ارائه رقیبی برای تویوتا پریوس و هوندا اینسایت رفته، یک کراس اوور ساب کامپکت را با این ساختار فنی به بازار ارائه نموده که نیرو نام دارد. نیرو از سال 2017 به بازار دنیای عرضه شده و طراحی تهاجمی و خوبی دارد.

همچنین این خودرو از نظر فنی شباهت کاملی به هیوندای آیونیک داشته و بدین ترتیب مجموعه قوای محرکه هایبرید این خودرو قادر به ارائه 139 اسب بخار قدرت خواهد بود که با توجه به باتری و گیربکس مشابه آیونیک، مصرف سوختی معادل 4.7 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی دارد.

جالب است بدانید که نیرو در سال 2016 با ثبت مصرف سوخت حدودا 3 لیتر در 100 کیلومتر در جهت لس آنجلس تا نیویورک، نام خود را به عنوان کم مصرف ترین خودروی هایبرید دنیا در کتاب گینس درج کرد.

یکی از محتمل ترین گزینه ها برای ورود به بازار ایران که عرضه آن توسط بهمن خودرو تقریبا قطعی شده است، کراس اوور کامپکت مزدا با نام CX-5 است. این محصول برای نخستین بار در سال 2012 روی خط فراوری این خودروساز ژاپنی نهاده شد و حال نسخه فیس لیفت آن در بازار دنیای حضور دارد. این خودرو از نظر کلاس و جثه، ابعادی مشابه اسپورتیج و توسان دارد که با توجه به محبوبیت این کلاس در بین خریداران ایرانی و تجربه شیرین مزدا 3 در ایران، احتمال پیروزیتش در بازار کشور بسیار بالا خواهد بود.

CX-5 با موتورهای 4 سیلندر به بازار دنیای عرضه می گردد که احتمالا نسخه 2 لیتری آن برای عرضه به ایران انتخاب گردد. همچنین دو نسخه تک و دو دیفرانسیل با گیربکس های 6 سرعته اتوماتیک و دنده ای برای CX-5 قابل سفارش است که بدون شک نسخه اتوماتیک آن وارد بازار خواهد شد. اما این که مدل تک دیفرانسیل آن به ایران عرضه گردد یا دو دیفرانسیل، به موارد بسیار زیادی بستگی دارد. در خصوص قیمت گذاری نیز رقم نهایی، بی شک به محصولاتی همچون تویوتا RAV4 نزدیک خواهد بود تا اسپورتیج و توسان.

این روزها شرکت ایکاپ به عنوان یک جوینت ونچر بین ایران خودرو و پژو فرانسه، سه محصول 2008 (کراس اوور ساب کامپکت)، 508 (سدان سایز متوسط) و 301 (سدان کامپکت) را با بازار ایران عرضه می نماید اما شواهد از این قرار است که احتمالا به زودی محصولات بیشتری به شوروم های این شرکت در سراسر ایران راه پیدا خواهند کرد.

یکی از این محصولات پژو 3008 است که کمی بزرگتر از 2008 بوده و در کلاس کراس اوورهای کامپیکت (همچون اسپورتیج، توسان و ...) قرار می گیرد. نسل تازه این خودرو که از سال 2017 تا به امروز در بازار دنیای حضور دارد، بر پایه پلت فرمی مشترک با DS7 (محصول لوکس برند پریمیوم فرانسوی) طراحی و فراوری شده و با توجه به گستره مناسب پیشرانه های قابل سفارش، ظاهر بسیار خوب و امکانات ایده آل، پیروزیت خوبی را در بازارهای هدف از آن خود نموده است.

اما در صورت عرضه این خودرو به ایران احتمالا نسخه 1.6 لیتری توربو که موتوری مشترک با 508 و 2008 دارد توسط ایکاپ انتخاب گردد. ضمناً، قرار به مونتاژ این خودرو در ایران نیست و به صورت کاملا وارداتی توسط ایکاپ عرضه خواهد شد.

نگین خودرو در نیم دهه اخیر توانسته گستره بسیار قابل قبولی از محصولات روز رنو را به ایران عرضه کند و در کنار این شرکت، ایران خودرو نیز با عرضه کپچر، رنج مذکور را تکمیل کرد. اما اگر نیم نگاهی به محصولات حال حاضر رنو داشته باشیم، خواهیم دید که هنوز هم بعضی از محصولات این برند در بازار ایران حضور ندارند که یکی از آنها رنو کاجار است، این محصول که در بطن خود برادر دو قلوی نیسان قشقایی به حساب می آید.

از پلت فرمی مشترک با این خودرو بهره برده و باز هم همچون قشقایی در دو نوع تک یا دو دیفرانسیل قابل سفارش است. کاجار از حیث ابعاد و جثه، رقیبی برای کیا اسپورتیج و هیوندای توسان محسوب می گردد و به همین خاطر با توجه به محبوبیت دو کره ای مذکور در بازار ایران، در صورت عرضه به کشور راه چندان ساده ای پیش رو نخواهد داشت.

یکی دیگر از کراس اوورهایی که جای خالی آن در بازار داخلی به شدت حس می گردد، هوندا HR-V است که در واقع حکم برادر کوچکتر CR-V را دارد. البته خبر ورود HR-V به بازار ایران نیز چند ماهی است که گاهی مطرح می گردد اما تا این لحظه تاریخ و شرایط دقیقی برای نحوه عرضه این محصول اعلام نشده.

یکی از دلایل اصلی آن نیز ضعف نماینده هوندا در ایران در پروموت و عرضه محصولات این برند بوده است. با این حال اگر قرار بر شروع فروش HR-V درر ایران باشد، بهتر است این فرایند با برنامه تبلیغاتی گسترده تر و خدماتی فراگیرتر صورت پذیرد تا به سرنوشت CR-V دچار نگردد.

این محصول با پیشرانه های کم حجم و متفاوتی به بازار عرضه می گردد که تماما حجمی بین 1.5 الی 1.8 لیتر دارند و با این شرایط به نظر می رسد نمونه 1.8 لیتری با حدود 140 اسب بخار قدرت، گزینه خوبی برای عرضه به بازار ایران باشد، اما باید دید که در صورت ورود HR-V به خاک وطن، این محصول چه حرف هایی در برابر نیسان جوک، تویوتا CH-R و ... خواهد داشت.

XC40 که یکی از تازه ترین محصولات ولوو در بازار دنیای است، سال جاری با کسب 325 امتیاز از 60 داور بین المللی توانست عنوان خودرو سال 2018 اروپا را از آن خود کند. این محصول که در واقع یک کراس اوور کامپکت لوکس محسوب می گردد، با توجه به این که تماما با پیشرانه های کم حجم و مالی فراوری می گردد و قیمت پایه آن نیز کمتر از 40 هزار دلار است، ظاهرا شرایط عرضه به بازار ایران را دارد و بدین ترتیب این خودرو را می توان یکی از گزینه های احتمالی ورود به خیابان های کشور در آینده نه چندان دور دانست.

البته اگر اقداماتی که برای پاگُشای دوباره ولوو در ایران در حال اجرا است، بالاخره به ثمر بنشیند. در این صورت، پیشرانه ای که می تواند برای ورود به بازار ایران مناسب باشد، نمونه 4 سیلندر 2 لیتری توربو 187 اسب بخاری است که قدرت و گشتاور کافی را برای این کراس اوور فراهم می نماید.

همچنین با توجه به این که XC40 خودرویی پریمیوم با کیفیت ساخت بسیار بالاست و رقیب مستقیم خودروهایی همچون BMW X1 به حساب می آید، در صورت ورود به بازار کشورمان احتمالا مورد توجه بسیاری از افراد قرار خواهد گرفت.

حال که بعد از مدت ها انتظار، دو محصول مدرن از فولکس واگن به بازار ایران راه پیدا نموده، باید منتظر عرضه فراوریات جدیدتر این خودروساز به کشور باشیم. در واقع پاسات و تیگوان و به زودی گلف GTI خودروهای نسبتا گران قیمتی هستند که بسیاری از افراد از پس خرید آنها بر نمی آیند؛ اما برای افرادی که به دنبال یک خودروی آلمانی با کیفیت با قیمتی معقول تر هستند، پولو می تواند یک گزینه بسیار عالی باشد.

این خودرو که در کلاس هاچ بک های ساب کامپکت دسته بندی می گردد، با پیشرانه های کم حجم و بسیار بهینه 3 و 4 سیلندر در بازار دنیای حضور دارد و همچنین در گستره نمونه های این خودرو نسخه GTI با حدود 200 اسب بخار قدرت نیز وجود دارد! البته گفتنی است که فولکس واگن به تازگی نسل جدید پولو را روانه بازار دنیای نموده که این نسل از نظر طراحی، امکانات و فضای داخلی، فزونی کاملا محسوسی به نسل قبل از خود دارد.

منبع: هفته نامه خودرو

منبع: setare.com
انتشار: 7 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اسفند 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1471

به "ایران میزبان خودروهای مدل جدید شرکت های خودروسازی مطرح خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران میزبان خودروهای مدل جدید شرکت های خودروسازی مطرح خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید