تاثیر کرم ضد آفتاب رنگی بیشتر است یا بی رنگ؟

به گزارش مجله شرقیا، در بازار محصولات بهداشتی مدل های مختلفی از کرم های ضد آفتاب وجود دارد که از جمله آن ها می توان به ضد آفتاب های رنگی و بی رنگ اشاره نمود. اما تفاوت آنها چیست و کدام یک مناسب تر هستند؟ در این مطلب با شما از تفاوت ضد آفتاب رنگی و بدون رنگ صحبت می کنیم.

تاثیر کرم ضد آفتاب رنگی بیشتر است یا بی رنگ؟

چرا باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

اشعه ماوراء بنفش بخشی از طیف نوری خورشید شناخته می گردد. این اشعه از سه طول موج مختلف تشکیل شده است: UVA ، UVB و UVC لایه اوزون بیشتر اشعه های فرابنفش را جذب می نماید، با این حال اشعه های UVA و UVB طول موج های اولیه ای هستند که با وجود لایه اوزون، به سطح پوست نفوذ می نمایند.

UVA در درجه اول باعث پیری زودرس پوست می گردد و UVB در آفتاب سوختگی و سرطان پوست نقش دارد. استفاده از کرم ضد آفتاب مهم ترین کار برای محافظت از پوست در برابر سرطان، ایجاد لک، چین و چروک و پیری زودرس است. اما کدام ضد آفتاب فواید بیشتری برای پوست دارد؟

خواص ضد آفتاب بی رنگ

در ضد آفتاب های بی رنگ، فیلترهایی وجود دارند که باعث مسدود شدن پوست در برابر اشعه های UVA و UVB خواهند شد؛ و این امر یکی از مهم ترین خواص ضد آفتاب بی رنگ است. بعلاوه این ضد آفتاب ها حاوی مواد معدنی فراوانی هستند که به سلامت پوست یاری خواهند کرد.

بعضی دیگر از فواید کرم های ضد آفتاب بی رنگ عبارتند از:

  • حتی اگر روی آرایش استفاده شوند، به همان مقدار در برابر اشعه خورشید از پوست محافظت می نمایند.
  • بلافاصله پس از استفاده روی صورت یا بدن، مانع از ورود نور خورشید به پوست می شوند.
  • خواص ضد آفتاب بی رنگ روی پوست لطیف بچه ها نیز قابل مشاهده است.
  • برای افراد با پوست حساس یک گزینه ایده ال به حساب می آیند.
  • در برابر نور مستقیم UV ماندگاری بیشتری دارند.

ضد آفتاب رنگی چیست؟

ضدآفتاب های رنگی حاوی مواد فعال مانند اکسید روی، دی اکسید تیتانیوم و رنگدانه های تیره یا روشن هستند. این عناصر با ایجاد سدی قابل مشاهده بر روی پوست، از آن در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می نمایند.

کرم های ضد آفتاب رنگی در مدل های مختلف و متناسب با رنگ پوست شما فراوری می شوند. بسته به اندازه تیرگی در هنگام استفاده، ضد آفتاب رنگی پوست را تیره میکند . با این حال این تیرگی از نفوذ آفتاب و اشعه های مختلف آن بر پوست جلوگیری خواهد نمود.

تفاوت ضد آفتاب رنگی و بدون رنگ

با وجود مزایای فراوان ضد آفتاب های بی رنگ، این کرم ها برای جلوگیری از تابش تمام طیف های نوری خورشید طراحی نشده اند. در حقیقت ذرات تشکیل دهنده این کرم ها، نمی توانند از ورود تمام اشعه های آفتاب به پوست جلوگیری نمایند. تفاوت ضد آفتاب رنگی و بدون رنگ در همین موضوع مهم است.

همانطور که گفتیم در کرم های ضد آفتاب رنگی، اکسیدهای آهن مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم وجود دارد. این ذرات نه تنها نور UV، بلکه نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش کامپیوتر و تلفن همراه را نیز مسدود می نمایند. به لطف توانایی این کرم ها در جلوگیری از نور مرئی، بعضی از بیماری های پوستی نیز به یاری آنها قابل پیشگیری و درمان است.

مزایای استفاده از کرم ضد آفتاب رنگی

اگر هنوز برای انتخاب بین ضد آفتاب رنگی یا بدون رنگ مردد مانده اید، بد نیست تا کمی هم درباره مزایای ضد آفتاب های رنگی بدانید.

پیش از همه نباید فراموش کنید که نور مرئی بسیار عمیق تر از اشعه ماوراء بنفش به پوست نفوذ می نماید و می تواند اثرات منفی بر روی آن داشته باشد. تحقیقات اخیر نشان داده اند که نور مرئی می تواند اختلالات پوستی از جمله ملاسما و لکه های تیره را تشدید کند. ضد آفتاب های رنگی در کنار مقاومت در برابر نور مرئی خورشید، باعث افزایش رنگدانه در سطح پوست می شوند.

البته این تمام کاری نیست که این ضد آفتاب ها قادر به انجام آن هستند! ضد آفتاب های رنگی لک ها را می پوشانند و پوشش کاملی برای صورت فراهم می نمایند. از آنجایی که ضد آفتاب رنگی پوست را تیره میکند ، می توانید از آن به جای یک کرم پودر معمولی بهره ببرید تا بدون احتیاج به آرایش سنگین، پوستتان به طور طبیعی یکدست گردد.

چطور یک ضد آفتاب مناسب انتخاب کنیم؟

متخصصان پوست توصیه می نمایند که پیش از خرید ضد آفتاب رنگی یا بدون رنگ ، به طیف پوشانندگی یا همان SPF این کرم ها دقت کنید. پس حتماً یک ضد آفتاب با طیف SPF 30 یا بالاتر انتخاب نمایید. هر چقدر که SPF ضد آفتاب بالاتر باشد، قدرت محافظت آن در برابر اشعه های UVA و UVB بیشتر خواهد بود.

اگر پوست چرب یا مستعد آکنه دارید، ضدآفتاب های سبک وزن و غیر کومدوژن برترین گزینه برای شما هستند. در میان ضد آفتاب های موجود در بازار، ضد آفتاب ویتالیر رنگی از جمله گزینه های ارزان و مناسب برای محافظت از پوست به شمار میرود.

در کنار ضد آفتاب های رنگی، نمونه های مناسبی نیز از کرم های ضد آفتاب بدون رنگ نیز وجود دارند. کرم ضد آفتاب بی رنگ لافارر یکی از این گزینه هاست که از پوست شما در برابر آفتاب و آسیب های آن محافظت می نماید. نباید فراموش کنید که این ضد آفتاب ها باید هر دو ساعت یکبار و بعد از شنا یا تعریق تجدید شوند.

سخن آخر

ممکن است که انتخاب و خرید کرم ضد آفتاب رنگی یا بدون رنگ کمی سخت و سخت باشد. با این حال نباید فراموش کنید که ضد آفتاب ها، چه رنگی و چه بدون رنگ به شیوه های مختلف از پوست شما در برابر اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش محافظت می نمایند. پس حتماً به صورت روزانه از ضد آفتاب های SPF بالا بهره ببرید.

از آنجا که بسته به اندازه رنگدانه ها ضد آفتاب رنگی پوست را تیره میکند ، می توانید برای پایه آرایش و یا حتی برنزه کردن به سراغ این دسته از ضد آفتاب ها بروید. در صورت داشتن پوست بسیار حساس و یا استفاده برای بچه ها، کرم های ضد آفتاب بدون رنگ نیز گزینه خوبی خواهند بود.

منبع: فوت و فن
انتشار: 29 اسفند 1401 بروزرسانی: 29 اسفند 1401 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2230

به "تاثیر کرم ضد آفتاب رنگی بیشتر است یا بی رنگ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر کرم ضد آفتاب رنگی بیشتر است یا بی رنگ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید