G، Sync انویدیا چیست و چرا برای گیمرها اهمیت زیادی دارد؟

به گزارش مجله شرقیا، خرید سخت افزار مربوط به گیمینگ روز به روز پیچیده تر و سخت تر می گردد زیرا اولا تنوع گزینه ها بسیار زیاد شده و از سوی دیگر باید با اصطلاحات زیادی هم آشنا باشید. زمانی که می خواهید یک مانیتور گیمینگ خریداری کنید، طبیعتا باید مشخصه های زیادی را در نظر بگیرید و اگر نمی خواهید با مشکل پارگی تصویر (screen tearing) روبرو شوید، مانیتور گیمینگ شما باید از رفرش ریت متغیر پشتیبانی کند. یکی از فناوری های مشهوری که این کار را انجام می دهد، فناوری G-Sync شرکت انویدیا است که در این مطلب به ویژگی ها و اهمیت آن می پردازیم.

G، Sync انویدیا چیست و چرا برای گیمرها اهمیت زیادی دارد؟

G-Sync انویدیا چیست و چه تاثیری روی اجرای بازی ها دارد؟

تکنولوژی G-Sync شرکت انویدیا که در سال 2013 معرفی گردید، با پدیده پارگی تصویر (screen tearing) و لرزش هایی که ممکن است در اثر آن به وجود بیاید، مبارزه می نماید. این امر باعث ایجاد یک تجربه بصری روان تر در بازی ها و کاهش تأخیر ورودی (input lag) می گردد.

پارگی تصویر زمانی رخ می دهد که فریم ریت بازی با رفرش ریت مانیتور شما مطابقت نداشته باشد. این حالت معمولا زمانی پیش می آید که بازی با نرخ تازه سازی بالاتری نسبت به مانیتور اجرا گردد. در این حالت، مجموعه ای از فریم ها در صف انتظار برای نمایش روی مانیتور قرار می گیرند که موجب پارگی تصویر، پرش و تأخیر ورودی بیشتر می گردد.

G-Sync با استفاده از یک تراشه مختص رفرش ریت متغیر و به لطف هماهنگی بین کارت گرافیک انویدیا و مانیتورهای سازگار، با این مشکل مقابله می نماید. این هماهنگی به این صورت است که مانیتورهای سازگار، حداقل و حداکثر نرخ تازه سازی خود را با خروجی کارت گرافیک انویدیا تنظیم می نمایند.

بنابراین، کارت گرافیک تنها تعداد فریم مورد احتیاج مانیتور را فراوری می نماید و اطمینان حاصل می نماید که این فریم ها دقیقا در زمان مناسب به نمایشگر می رسند. از آنجایی که فریم های تازه احتیاجی به انتظار برای نمایش روی مانیتور ندارند، تأخیر در ورودی نیز کاهش پیدا می نماید. مزایای G-Sync انویدیا بسته به نوع پشتیبانی مانیتور شما، علاوه بر برطرف مشکل اصلی پارگی صفحه، موارد زیر را نیز شامل می گردد:

  • کاهش تأخیر در ورودی
  • بهبود وضوح حرکت تصویر
  • بازفراوری رنگ واقع گرایانه تر با گرادیان های نرم تر
  • روشنایی واقع گرایانه تر و گستره رنگ وسیع تر

با این حال، این نکته را به خاطر داشته باشید که صرف داشتن برچسب G-Sync روی مانیتور، به معنای بهره مندی از تمامی مزایای ذکر شده به وسیله شرکت انویدیا نیست. بسته به ترکیب مانیتور و کارت گرافیک شما، ممکن است تنها به تعدادی از این ویژگی ها دسترسی داشته باشید. بنابراین، اهمیت دارد بدانید که مانیتور و کارت گرافیک شما از کدام نوع G-Sync پشتیبانی می نمایند.

انواع G-Sync انویدیا

از زمان عرضه، G-Sync انویدیا به روزرسانی ها و بهبود های زیادی را به خود دیده است. این فناوری به سه دسته اصلی تقسیم می گردد:

  • G-Sync Compatible: این مانیتورها از پردازنده های انویدیا برای رفرش ریت متغیر استفاده نمی نمایند، اما به وسیله انویدیا تأیید شده اند تا عملکرد خوبی را در زمینه رفرش ریت متغیر ارائه دهند.
  • G-Sync: این سطح استاندارد G-Sync است. این مانیتورها از پردازنده G-Sync انویدیا استفاده می نمایند و با گذراندن بیش از 300 تست، گواهینامه دریافت نموده اند. بعلاوه از این سطح تحت عنوان native G-Sync یا true G-Sync هم یاد می گردد.
  • G-Sync Ultimate: این مانیتورها علاوه بر استفاده از پردازنده های انویدیا و دریافت گواهینامه، دارای ویژگی های بهتر در زمینه HDR، کنتراست، بازفراوری رنگ و تأخیر ورودی پایین تر هستند. این فناوری پیش از این با نام G-Sync HDR شناخته می شد.

همانطور که احتمالا حدس زدید، مانیتورهای دارای نشان G-Sync Compatible در پایین ترین سطح قرار می گیرند و نسبت به همتایان G-Sync و G-Sync Ultimate خود قیمت پایین تری دارند، زیرا فراورینمایندگان ملزم به استفاده از سخت افزار اختصاصی انویدیا نیستند. با این حال، پردازنده انویدیا به مانیتورها اجازه می دهد تا از کل محدوده نرخ تازه سازی خود، از 1 هرتز تا 360 هرتز، استفاده نمایند. این امر عملکرد بسیار بهتری را نسبت به مانیتورهای G-Sync Compatible ارائه می دهد که معمولاً بین 30، 60، 90 و 144 هرتز جابجا می شوند.

ایت، مانیتورهای G-Sync اصلی و G-Sync Ultimate بعلاوه می توانند با پردازنده های گرافیکی AMD کار نمایند. این امر به شما گزینه های بیشتری برای انتخاب پردازنده گرافیکی می دهد، به ویژه اگر در پی تغییر یا ارتقاء آن در آینده باشید. بعلاوه، می توانید G-Sync انویدیا را برای مانیتورهای FreeSync که فناوری ضد پارگی تصویر AMD هستند، فعال کنید.

سخت افزار مورداحتیاج برای G-Sync و G-Sync Ultimate

برای استفاده از این نوع مانیتورها، الزامات سخت افزاری مشخصی وجود دارد که باید به آن ها توجه داشته باشید.

برای استفاده از مانیتور G-Sync با کامپیوتر رومیزی:

  • به یک کارت گرافیک GTX 650 Ti یا بالاتر احتیاج دارید که به وسیله DisplayPort 1.2 یا بالاتر به مانیتور متصل شده باشد.

برای استفاده از مانیتور G-Sync با لپ تاپ:

  • به یک کارت گرافیک GTX 980M، 970M، 965M یا بالاتر احتیاج دارید که به وسیله همان اتصال DisplayPort 1.2 به مانیتور متصل شده باشد.
  • مانیتورهای G-Sync Compatible بعلاوه به درایور 52 یا بالاتر Nvidia که بر روی ویندوز 10 یا 11 اجرا می گردد احتیاج دارند.

الزامات G-Sync Ultimate کمی بیشتر است:

  • کامپیوترهای دسکتاپ و لپ تاپ ها: به یک کارت گرافیک GTX 1050 یا بالاتر احتیاج دارند که به وسیله DisplayPort 1.4 به طور مستقیم از GPU به مانیتور متصل شده باشد.
  • به درایور R396 GA2 یا بالاتر Nvidia که بر روی ویندوز 10 یا 11 اجرا می گردد نیز احتیاج دارید.

احتمالاً کامپیوتر شما از قبل این الزامات را برآورده می نماید، بنابراین بیشتر باید روی خود مانیتور تمرکز کنید.

G-Sync در برابر FreeSync؛ تفاوت ها و شباهت ها

همچون رقابت های همیشگی در زمینه کارت های گرافیک و پردازنده ها، شرکت های انویدیا و ای ام دی نیز فناوری های G-Sync و FreeSync را برای تجربه بازی بدون پارگی تصویر و لگ ارائه می دهند. هرچند هر دو فناوری G-Sync و FreeSync به یک هدف واحد دست پیدا می نمایند، اما از روینمودهای متفاوتی بهره می برند.

انویدیا از پردازنده های G-Sync تعبیه شده در نمایشگر برای همگام سازی نرخ فریم استفاده می نماید. در مقابل، FreeSync با استفاده از قابلیت مدیریت نرخ تازه سازی مانیتور به وسیله پردازنده گرافیکی و فناوری Adaptive Sync که درون استاندارد Display Port قرار گرفته است، عمل می نماید.

به همین علت، شما نمایشگرهای FreeSync بیشتری را در بازار مشاهده خواهید کرد که قیمتی پایین تر نسبت به نمایشگرهای سازگار با انویدیا دارند. با این حال، نمایشگرهای FreeSync بعلاوه بیشتر در معرض سایه تصویر (ghosting) قرار دارند.

آیا باید مانیتور سازگار با این فناوری را خریداری کنید؟

بله، قطعا ارزشش را دارد (به شرطی که توان مالی آن را داشته باشید). یک کامپیوتر قدرتمند به راحتی می تواند فریم ریت بالایی را در بازی برای شما به ارمغان بیاورد. این امر به ویژه برای بازی های رقابتی اول شخص شوتر (FPS) یا بازی های مسابقه ای صادق است، جایی که نرخ فریم بازی و توانایی مانیتور در نمایش آن ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

فناوری G-Sync انویدیا تنها جنبه ظاهری را تحت تاثیر قرار نمی دهد. همانطور که قبلا ذکر شد، از آنجایی که فریم ها دیگر احتیاجی به انتظار برای نمایش روی مانیتور ندارند، کاهش تأخیر ورودی (Input Lag) می تواند باعث گردد بازی ها برای شما پاسخگوتر احساس شوند و به طور بالقوه بر عملکرد شما تأثیر مثبت بگذارد.

با این حال، انتظار نداشته باشید که صرفا با خرید یک مانیتور G-Sync، عملکرد بازی شما به طور چشمگیری افزایش یابد. مطمئنا بازی از نظر بصری زیباتر و از نظر عملکرد سریع تر به نظر می رسد، اما این فناوری جایگزینی برای مهارت شما در بازی نخواهد بود. اگر در پی خرید مانیتور گیمینگ هستید، می توانید به فروشگاه خبرنگاران سر بزنید و از بین گزینه های زیادی مدل موردنظر خود را انتخاب کنید.

منبع: MakeUseOf

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1403 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2315

به "G، Sync انویدیا چیست و چرا برای گیمرها اهمیت زیادی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "G، Sync انویدیا چیست و چرا برای گیمرها اهمیت زیادی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید