تخصیص 400 میلیارد تومان با هدف جبران خسارات خشکسالی در بخش عشایری

به گزارش مجله شرقیا، به گزارش خبرنگاران، کرمعلی قندالی پیش از ظهر سه شنبه در حاشیه گردهمایی مدیران امور عشایر استان های کشور در یاسوج، اضافه کرد: با پیگیری های انجام گردیده و مصوبات هیات دولت، طی سه سال گذشته حدود 400 میلیارد تومان اعتبار برای جبران بخشی از خسارات وارد گردیده ناشی از خشکسالی به عشایر تخصیص یافت که سعی کردیم این مبلغ بیشتر در زمینه بهره وری در منابع فراوری هزینه گردد.

تخصیص 400 میلیارد تومان با هدف جبران خسارات خشکسالی در بخش عشایری

قندالی گفت: طی سال جدید نیز 40 میلیارد تومان برای تامین منابع آب مصوب شد که تاکنون 70 درصد تخصیص یافته است.

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: علاوه بر این، در آینده نزدیک 50 میلیارد تومان برای تامین علوفه یارانه دار در دولت تصویب می گردد که یک ظرفیت جدید است تا علوفه تامین و در اختیار عشایر قرار بگیرد.

قندالی با اشاره به دوره های برگزار گردیده برای مدیران، ابراز داشت: این دوره ها در قالب همایش های کاری و آموزشی برگرار می گردد که این دوره نیز در کهگیلویه و بویراحمد برگزار گردید.

قندالی توضیح داد: یکی از مباحثی که در راستای توانمند سازی عشایر پیگیری می کنیم، استفاده از ظرفیت های قانونی برای برخورداری عشایر از منابع و امکانات پیش بینی گردیده در قانون است.

قندالی گفت: خوشبختانه در برنامه ششم در 17 نقطه عشایر از احکام موجود در برنامه برخوردار شدند که مهمترین جزء 1، 2 و 3 بند ب ماده ششم قانون برنامه ششم، (برخورداری عشایر از مالیات بر ارزش اضافه نموده است). شروع اجرای این مهم از سال 96 بوده که طی سال گذشته با کوشش های انجام گردیده حدود 74 میلیارد تومان از این محل برای ساماندهی عشایر در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تخصیص پیدا کرد و هزینه شد.

وی اضافه نمود: امید است در سال جدید تا 150 میلیارد تومان از این محل برای توسعه و عمران مناطق عشایری جذب و پروژه ها اجرایی گردد.

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: علاوه بر این در مبحث برخورداری از تسهیلات ارزان قیمت که بخشی مستند به بند ب ماده 52 قانون برنامه است یک درصد از ورودی صندوق توسعه ملی به شکل سالانه برای زنجیره گوشت قرمز به عشایر تخصیص پیدا می نماید که ما در سال 96، 207 میلیارد تومان از این محل تخصیص داشتیم که تا امروز 185 میلیارد تومان آن جذب شد.

وی اضافه نمود: امید است در سال جدید نیز همین میزان تخصیص را برای اجرای زنجیره گوشت قرمز داشته باشیم.

قندالی با اشاره به تسهیلات 1.5 میلیارد دلاری ایجاد و توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری، ابراز داشت: علیرغم بعضی از سختگیری ها، تاکنون 150 میلیارد تومان در کارگروه ها مصوب گردیده است و حدود 55 میلیارد تومان از این بخش تخصیص یافته است.

وی اضافه نمود: امید است بتوانیم 400 میلیارد تومان از این محل برای ایجاد و توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری جذب کنیم.

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: هدف ما توانمند سازی عشایر در حوزه های مختلف بوده که بخشی از آن در حوزه دام است.

وی اضافه نمود: همچنین بخش گیاهان دارویی، گردشگری و صنایع دستی از محورهای این توانمند سازی است.

قندالی با بیان سهم عشایر از فراوری، گفت: بر اساس آخرین آمار حدود 200 هزار تن فراوری گوشت قرمز که 25 درصد گوشت مورد احتیاج کشور است متعلق به عشایر بوده و 35 درصد صنایع دستی کشور و حدود 28 درصد دام سبک کشور نیز در بخش عشایر است.

وی اضافه نمود: همچنین 38 میلیون هکتار مراتع نیز در اختیار عشایر است.

قندالی از تصویب دو طرح ارتقای سطح سواد، دانش، مهارت و طرح ارتقای فرهنگی مذهبی در هیات دولت اطلاع داد و گفت: این طرح ها مصوب و ابلاغ گردیده و در راستای اجرای طرح ها توسط دستگاه های مرتبط در حوزه ارائه خدمات آموزشی در آموزش رسمی، ترویجی، آموزش فنی و فرهنگی به معنای عام هدفگذاری هایی انجام شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 33

به "تخصیص 400 میلیارد تومان با هدف جبران خسارات خشکسالی در بخش عشایری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخصیص 400 میلیارد تومان با هدف جبران خسارات خشکسالی در بخش عشایری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید