تنفس مردم تبریز دربند نیروگاه حرارتی تبریز ، همدلی مسئولان برای برطرف آلایندگی نیروگاه

به گزارش مجله شرقیا، شهر تبریز به عنوان بزرگترین قطب صنعت، جمعیت و اقتصاد شمال غرب کشور با چالش های مختلف محیط زیستی روبرو است. آلودگی هوای و زیست محیطی نگرانی های زیادی را در بین اقشار مختلف مردم به وجود آورد.

تنفس مردم تبریز دربند نیروگاه حرارتی تبریز ، همدلی مسئولان برای برطرف آلایندگی نیروگاه

گروه استان های خبرنگاران، مهدیه حسینی نسب؛ شهر تبریز به عنوان بزرگترین قطب صنعت، جمعیت و اقتصاد شمال غرب کشور و واقع شدن در میان کو ه های شمال و جنوب با چالش های مختلف محیط زیستی روبرو است. آلودگی هوای و زیست محیطی نگرانی های زیادی را در بین اقشار مختلف مردم به وجود آورد.

کارشناسان محیط زیست تردد بیش از 400 هزار دستگاه از انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین موتوری در تبریز و استفاده برخی از صنایع از سوخت های غیر متعارف را از علل اصلی آلودگی هوای این کلان شهر می داند و توسعه ناوگان حمل و نقل درون شهری تبریز را یکی از راه حل های کاهش آلایندگی هوای این شهر عنوان می نمایند.

مهمترین معضل آلودگی مرکز آذربایجان شرقی استفاده برخی از صنایع فراوری انرژی و فراورده های نفتی از سوخت مازوت است که درصد آلایندگی این مواد نفتی بسیار بالاست. در زمستان به دلیل برودت هوا و کوهستانی و برف گیر بودن شهر بزرگ تبریز گاز طبیعی به برخی از واحد های بزرگ فراوریی و صنعتی نمی رسد و این واحد های فراوری انرژی و فراورده های نفتی و صنعتی به استفاده از سوخت های نامناسب از جمله مازوت روی می آوردند.

آلایندگی نیروگاه حرارتی تبریز به عنوان یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای این کلان شهر در فصل سرد مشکلاتی را برای مردم این شهر به وجود آورده است. به عقیده کارشناسان بیش از یک پنجم آلودگی هوای کلان شهر 1.8 میلیون نفری تبریز، ریشه در آلایندگی نیروگاه حرارتی این شهر دارد که در منطقه صنعتی غرب تبریز شده است.

برخی از صنایع و واحد ها برای کاهش آلایندگی نیز هزینه نمی نمایند

در این رابطه جواد رحمتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر شناسایی و برخورد قانونی با واحد های آلاینده هوا، می گوید: مسأله آلودگی هوا به میزان کرونا مهم است و اعمال قانون در این حوزه باید به صورت جدی انجام گردد.

وی با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست وظیفه نظارت بر آلاینده های هوا را بر عهده دارد، می افزاید: برخی از صنایع و واحد ها نه تنها عوارض آلایندگی پرداخت نمی نمایند، بلکه برای کاهش آلایندگی نیز هزینه نمی نمایند که باید با این واحد ها برخورد قانونی گردد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی بعلاوه درخصوص آلایندگی نیروگاه تبریز، خاطرنشان می نماید: برای کاهش استفاده از مازوت در این نیروگاه و افزایش سهمیه گاز آن باید پیگیری های جدی انجام گردد.

رحمتی با انتقاد از مدیریت نیروگاه تبریز به خاطر بی توجهی به موضوع کاهش آلایندگی یا ایجاد امکان استفاده از گازوئیل در این نیروگاه، می افزاید: نیروگاه تبریز کمترین هزینه ای برای کاهش آلایندگی ننموده و با سوءاستفاده از احتیاج استان به برق، در این زمینه سهل انگاری نموده است که باید جوابگو باشد.

وی در عین حال بر استمرار اقدامات گذشته برای کاهش آلودگی هوا از جمله طرح های ترافیکی و محدودیت فعالیت صنایع آلاینده تأکید کرد و گفت: آلودگی هوا یک پدیده دنباله دار است و در طول سال باید از سوی دستگاه های مسئول پیگیری گردد تا شاهد شرایط بحرانی نباشیم.

اختصاص بیشترین حجم آلودگی هوا به خاطر آلایندگی نیروگاه

حسن عباس نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی می گوید: شرایط هوای کلانشهر تبریز تا 25 آبان سال جاری، 65 روز پاک، 170 روز قابل قبول، 5 روز ناسالم برای گروه های حساس و یک روز ناسالم برای همه گروه ها بوده است.

حسن عباس نژاد با اشاره به اینکه نیروگاه تبریز و منابع متحرک بیشترین حجم آلودگی هوا را به خود اختصاص داده اند، اضافه کرد: غلظت اکسید های گوگرد در هوای تبریز در دو ماه گذشته تقریبا دو برابر 6 ماه ابتدایی سال بوده است.

مجوز انتقال گاز از نیروگاه هریس به نیروگاه تبریز صادر شد

عابدین خرّم، استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به پیگیری های اجرا شده برای عدم استفاده از مازوت در نیروگاه تبریز و افزایش سهمیه گاز این نیروگاه، می گوید: با دستور معاون اول رئیس جمهوری، مجوز انتقال گاز از نیروگاه هریس به نیروگاه تبریز صادر شد.

عابدین خرّم با تاکید بر کوشش دستگاه های مسئول برای اجرایی شدن این مجوز، گفت: با توجه به اینکه نیروگاه هریس امکان استفاده از سوخت مایع به جای گاز را دارد، مجوز انتقال سهمیه گاز آن به نیروگاه تبریز صادر شد و این کار هرچه سریع تر باید انجام گردد.

استاندار آذربایجان شرقی تاکید می نماید: وظایف و مأموریت های ابلاغی از سوی کارگروه آلودگی هوا، به وسیله همه سازمان ها و ادارات و نیرو های مسلح به صورت جدی پیگیری و عملیاتی گردد.

وی با تاکید بر برگزاری هفتگی این کارگروه جهت پیگیری مصوبات و ارزیابی عملکرد دستگاه های مختلف، بیان می نماید: اگر شاخص آلودگی هوا افزایش یابد شرایط استان حتی از شرایط کرونایی نیز خطرناک تر می گردد و باید اقدامات جدی انجام گردد.

در این رابطه، محمدحسین فرهنگی رییس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در مورد آلایندگی هوای تبریز مطرح می نماید: در اوایل سال در مورد آلایندگی هوای تبریز به وسیله نیروگاه این کلانشهر با دادستان تبریز مصاحبه شد و به خاطر ترک سه فعل از طرف نیروگاه، درخواست پیگرد انجام شد که علاوه بر آلایندگی، شاهد مصرف بالای آب برای خنک کردن نیروگاه به رغم تنش آبی و کمبود آب در تبریز و عدم بازچرخانی آن و مصرف بیش از حد گاز در این نیروگاه بودیم.

محمدحسین فرهنگی با بیان اینکه نیمه اول سال این مشکل را به دادستان تبریز منتقل کردم، اظهار می نماید: دادستان نیز از شروع پی گیری این مشکل خبر داده است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی بعلاوه یادآور شد: آلودگی هوا و شرایط نیروگاه تبریز یکی از موضوعات روز است که از طرف وزارت خانه های نفت، نیرو و کار و رفاه اجتماعی پیگیری می گردد.

فرهنگی ادامه می دهد: بخشی از این موضوع به وزارت کار و رفاه مربوط است، زیرا مالکیت نیروگاه در اختیار صندوق بازنشستگی و هولدینگ تحت مدیریت این وزارت خانه است.

وی با اشاره به اینکه به پیگیری از وزرا کفایت نمی کنیم، بیان کرد: سوال از وزیر کار را هم درباره نیروگاه تبریز مطرح خواهیم کرد، زیرا دستگاه اصلی در این ماجرا وزارت خانه مذکور است.

نماینده تبریز در مورد عدم مازوت سوزی در سایر نیروگاه ها می گوید: هر نیروگاهی بحث جدایی دارد و در برخی مازوت قابل استفاده نیست و در برخی گاز قابل استفاده نیست و به همین دلیل هیچکدام قابل تطبیق نیست که تصمیم یکسانی گرفته گردد، البته نیروگاه تبریز ظرفیت استفاده از هر 2 را دارد.

نیروگاه حرارتی تبریز در کیلومتر 16 جاده تبریز ـ آذرشهر واقع شده که بخش هایی از آن در سال 1357 شروع به فعالیت کرد و به سال 1365 نیز واحد های دیگر آن وارد مدار فراوری شد. استفاده از مازوت در این نیروگاه برای فراوری برق در فصول سرد سال و آلودگی هوا همیشه مورد انتقاد مردم و مسوولان شهر تبریز بوده است.

اخیرا تصویری از آلودگی این نیروگاه از ارتفاعات شمالی تبریز، موسوم به عینالی، در فضای مجازی منتشر شد که شدت آلایندگی آن را به وضوح نشان می داد. مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام نموده اند که 20 تا 27 درصد آلودگی هوای تبریز ناشی از فعالیت نیروگاه برق این شهر با استفاده از سوخت مازوت است.

در هفته های گذشته مقام های ارشد استان اعلام کردند که با دستور معاون اول رییس جمهوری، مقرر شده برای توقف آلایندگی نیروگاه تبریز در فصل سرد، سوخت گاز نیروگاه حرارتی هریس به آن اختصاص یابد. بروز پدیده وارونگی در فصل سرد همراه با استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه تبریز باعث شده که هوای تبریز در آذر ماه سال جاری چندین روز برای گروه های حساس ناسالم گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 اسفند 1400 بروزرسانی: 19 اسفند 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1992

به "تنفس مردم تبریز دربند نیروگاه حرارتی تبریز ، همدلی مسئولان برای برطرف آلایندگی نیروگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنفس مردم تبریز دربند نیروگاه حرارتی تبریز ، همدلی مسئولان برای برطرف آلایندگی نیروگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید