تورم خوراکی ها در مرداد آب رفت ، ترین های تورم ماهانه؛ 13 قلم کالای خوراکی مقرون به صرفه شدند

به گزارش مجله شرقیا، تازه ترین داده های مرکز آمار نشان می دهد در مرداد سال جاری قیمت 13قلم کالای خوراکی نسبت به تیرماه کاهش یافته و به روایتی مقرون به صرفه شده است.

تورم خوراکی ها در مرداد آب رفت ، ترین های تورم ماهانه؛ 13 قلم کالای خوراکی مقرون به صرفه شدند

به گزارش خبرنگاران، تازه ترین داده های مرکز آمار نشان می دهد در مرداد سال جاری قیمت 13قلم کالای خوراکی نسبت به تیرماه کاهش یافته و به روایتی مقرون به صرفه شده است. این کالاها شامل هندوانه، لیموترش، خربزه، کدوسبز، فلفل دلمه ای، بادمجان، هلو، گوشت مرغ، گوجه فرنگی، خیار، شکر، روغن جامد و مایع می گردد. این در حالی است که قیمت پرتقال، هویج فرنگی، سیب درختی و سس مایونز رشد قیمت بالای 10درصدی را در مرداد نسبت به تیرماه سال جاری تجربه نموده است.

براساس اعلام مرکز آمار ارتفاع تورم خوراکی ها در مرداد سال جاری نسبت به ماه های خرداد و تیر پایین تر آمده که بیانگر تخلیه اثر تورمی ناشی از حذف ارز 420تومانی است. با این حال در ماه گذشته از مجموع 53قلم خوراکی در نقاط شهری، تعداد 32قلم کالا رشد قیمت بالای 50درصد را نسبت به مرداد پارسال ثبت نموده اند.

بالاترین نرخ رشد قیمت در مرداد سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال مربوط به روغن خوراکی به اندازه بالای 280درصد و پس از آن سیب زمینی با 194درصد، برنج ایرانی درجه یک با 190درصد، ماکارونی با 162درصد، سس مایونز با 151درصد، پنیر پاستوریزه با 139درصد، رب گوجه فرنگی با 132درصد، ماست پاستوریزه با 124درصد، کره پاستوریزه با 123درصد، رشته آش با 105درصد و شیر پاستوریزه با 101درصد واقع شده است.

مرکز آمار اعلام نموده رشد قیمت کالاهایی چون قند، تخم مرغ، دوغ پاستوریزه، شیرینی خشک در مرداد سال جاری نسبت به مرداد پارسال بالای 90درصد بوده و کالاهایی چون پیاز و گوشت مرغ بیش از 80درصد و سس گوجه فرنگی، سیب، فلفل دلمه ای، کشمش پلویی، عدس و شکر رشد قیمت بالای 70درصد را ثبت نموده است.

از دیگر کالاهایی که با نرخ تورم نقطه ای بالای 50درصد روبرو شده، می توان به نخود، پسته، لوبیا چیتی، خامه، برنج خارجی درجه یک، بادمجان، گوجه فرنگی و کدو سبز اشاره نمود. در مقابل کالاهای دیگر خوراکی شامل گوشت گوساله، ماهی قزل آلا، لوبیا قرمز، پرتقال، لیموترش، لپه، هلو، قارچ، گوشت گوسفند، موز، مغز بادام درختی، شیرخشک، مغز گردو، چای خارجی بسته ای، خیار، کنسرو ماهی تن، خربزه، نوشابه گازدار و هندوانه رشد قیمت پایین تر از 50درصد را ثبت نموده اند و خانواده های ایرانی در مرداد سال جاری هویج فرنگی را 13.7درصد مقرون به صرفه تر از مرداد سال گذشته خریده اند.

ترین های تورم ماهانه

در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده های آنها، بالاترین رشد قیمت مربوط به گوشت گوساله با 3.5درصد بوده درحالی که گوشت مرغ 4.5درصد مقرون به صرفه شده است. در گروه نان و غلات بیشترین تورم ماهانه به رشته آش با 4.2درصد، برنج ایرانی با 4.1درصد و در لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن هم بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به خامه پاستوریزه با 5.9درصد و کره پاستوریزه با 4.8درصد و دوغ پاستوریزه با 4.1درصد و بیشترین کاهش قیمت مربوط به روغن نباتی جامد با 1.7درصد بوده است. بالاترین جهش قیمت ماهانه در گروه میوه و خشکبار به پرتقال با 24.2 و سیب با 13درصد و بیشترین افت قیمت هم به هندوانه با 22.7 و لیموترش با 20.6درصد اختصاص یافته است.

مرکز آمار اعلام نموده بیشترین رشد قیمت ماهانه در گروه سبزیجات و حبوبات در مرداد سال جاری به جهش 21.8درصدی قیمت هویج فرنگی و کمترین هم به افت 11.2درصدی کدو اختصاص داشته و ایرانی ها در ماهی که گذشت سس مایونز را 10.8درصد و سس گوجه فرنگی را 5.6درصد گران تر خریده اند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 شهریور 1401 بروزرسانی: 13 شهریور 1401 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2138

به "تورم خوراکی ها در مرداد آب رفت ، ترین های تورم ماهانه؛ 13 قلم کالای خوراکی مقرون به صرفه شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تورم خوراکی ها در مرداد آب رفت ، ترین های تورم ماهانه؛ 13 قلم کالای خوراکی مقرون به صرفه شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید