تکلیف شهرداری تهران به ایجاد مکان هایی برای حضور افراد معلول در سطح شهر

به گزارش مجله شرقیا، تهران (پانا) - به گفته رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران حفظ حقوق افراد دارای معلولیت محدود به کالبد شهری نیست. هدف و دلیل پرداختن ما به این موضوع پرداخت به مواردی از جنس نرم افزاری و اجرای مقررارت و قوانین ادارای و اجرایی است.

تکلیف شهرداری تهران به ایجاد مکان هایی برای حضور افراد معلول در سطح شهر

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران طرح حمایت از افراد دارای معلولیت که به پیشنهاد الهام فخاری رئیس کمیته اجتماعی و با همکاری مشترک با کمیته های شهرسازی و حقوق شهروندی شورای شهر تهران به صحن شورای اسلامی شهر تهران ارائه شده بود در دویست و هشتاد و یکمین جلسه صحن شورا پس از 3 سال به تصویب رسید.

الهام فخاری در دفاع از این طرح گفت: این طرح مجموعه اقداماتی است که با هدف ایجاد و تضمین محیطی بدون مانع و قابل دسترس برای زیست مستقل افراد دارای معلولیت جهت مشارکت و حضور در اجتماع و فرصت برابر برای آن ها در برخورداری از امکانات، خدمات و سایر تسهیلات ارائه شده در زندگی اجتماعی و فضای شهری بر مبنای برابری با سایر افراد جامعه صورت پذیرد.

الهام فخاری سوالی را عنوان نمود. به گفته او اگر مناسب سازی ستاد محدود به شهرسازی گردد در حد تغییرات کالبدی باقی خواهد ماند. هدف و دلیل پرداختن ما به این موضوع پرداخت به مواردی از جنس نرم افزاری و اجرای مقررارت و قوانین ادارای و اجرایی است.این موضوع نباید ماهیت کالبدی غلبه پیدا کند.چه تدبیری اندیشیده شده است که مناسب سازی فقط محدود به کالبد نگردد؟

بر اساس این طرح شهرداری مکلف شده است تا مکان های ویژه ای را جهت بهبود امکان حضور افراد دارای معلولیت در سطح شهر از جمله آماده سازی و مناسب سازی معابر عمومی، بوستان ها و غیره پیش بینی کند. همچنین صدور پروانه احداث و بازسازی خاتمه کار برای تمامی ساختمان ها و اماکن با کاربری عمومی در جهت حمایت از حقوق معلولان برای دسترس پذیری آسان تر آن ها لازم الاجرا شده است.

لازم به ذکر است از مهم ترین مفادی که در این طرح آمده است می توان به تهیه نقشه راهنمای مکان های مناسب سازی شده، پیش بینی صندلی ویژه افراد دارای معلولیت در سالن های سینما، تئاتر و ...، ساخت سالن ورزشی ویژه مناسب افراد دارای معلولیت، تجهیز پارک های عمومی در سطح شهر، تجهیز سامانه های حمل و نقل به سیستم اطلاع رسانی صوتی، تصویری و نوشتاری بر پایه خط بریل، رایگان شدن استفاده از حمل و نقل عمومی برای معلولان حرکتی، نابینایان و کم بینایان و غیره اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 فروردین 1400 بروزرسانی: 20 فروردین 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1558

به "تکلیف شهرداری تهران به ایجاد مکان هایی برای حضور افراد معلول در سطح شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکلیف شهرداری تهران به ایجاد مکان هایی برای حضور افراد معلول در سطح شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید