ثبت 9 هزار نمونه در مرکز پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز محک

به گزارش مجله شرقیا، رئیس مرکز پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز محک، از ثبت 9 هزار نمونه در این مرکز طی 4 سال گذشته اطلاع داد.

ثبت 9 هزار نمونه در مرکز پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز محک

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، پیوند سلول های بنیادی خون ساز یکی از مهم ترین راه های درمان مبتلایان به بیماری های خونی و بچه ها مبتلا به سرطان به شمار می رود.

در این روش پیدا کردن نمونه سازگار با فرد بیمار بسیار سخت است چرا که در برترین شرایط تنها 25 درصد افراد می توانند از والدین یا خویشاوندان نزدیک خود، سلول های بنیادی دریافت نمایند. همین موضوع باعث می گردد تا مراکز پذیره نویسی به دریافت نمونه از مراکز خارج از کشور روی بیاورند. این موضوع علاوه بر هزینه های بالا، ریسک عدم قطعیت در تطابق نمونه ها را در پی دارد؛ بنابراین محک در مرداد ماه 1396 مرکز پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز را راه اندازی کرد. این مرکز اولین مرکز پذیره نویسی غیردولتی در ایران و در حال حاضر سومین مرکز بین المللی پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز کشور است.

منصوره حقیقی رئیس این مرکز در مورد فعالیت مرکز پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز محک از زمان راه اندازی تا کنون، می گوید: پیوند سلول های بنیادی خون ساز (سلول های پیش ساز خونی که می توانند به سلول های بالغ خون تبدیل شوند) یکی از راه هایی است که برای درمان بیماری های مختلف از جمله بیماری سرطان به کار می رود. در این فرایند درمانی نوع ژن های سازگاری بافتی که در اصطلاح HLA نامیده می گردد، برای فرد داوطلب تعیین شده و اطلاعات آن در بانک HLA مرکز پذیره نویسی ذخیره می گردد. زمانی که یک فرد بیمار احتیاج به پیوند مغز استخوان پیدا می نماید، سازگاری ژن های ثبت شده موجود در این مرکز با بیمار احتیاجمند پیوند مورد آنالیز قرار می گیرد و در صورت انطباق، انتقال سلول های بنیادی خون ساز از فرد اهدانماینده به بیمار، طی مراحلی که امروزه با روش های کمتر تهاجمی انجام می گردد، صورت خواهد گرفت.

وی می افزاید: امروز می توانیم اطلاع رسانی کنیم که پس از گذشت 4 سال از راه اندازی مرکز پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز محک بیش از 9 هزار نمونه در آن به ثبت رسیده که بیش از 545 نمونه اهدا شده با بیماران احتیاجمند پیوند در سراسر کشور و حتی در سایر کشورها، منطبق شده است؛ بنابراین می توان گفت محک در حال حاضر جزو فعال ترین واحد های متصل به شبکه ملی پیوند سلول های بنیادی خون ساز محسوب می گردد و سومین بانک بزرگ HLA کشور است.

حقیقی در مورد تأثیر شرایط کرونا بر فعالیت این مرکز می گوید: محک جزو مراکزی بود که به وسیله بزاق دهان نمونه دریافت می کرد، اما با شیوع ویروس کرونا دریافت نمونه خون در دستور کار نهاده شد. چرا که خطر انتقال ویروس کرونا به وسیله بزاق بسیار زیاد است و این کار ممکن است سلامتی اهدانمایندگان و کارکنان مرکز را به خطر بیندازد. بعلاوه پیش از شیوع ویروس کرونا مراجعه حضوری به مرکز پذیره نویسی محک به منظور اهدای نمونه اولیه و ثبت اطلاعات اشخاص ضروری بود، اما این روز ها محک به محل اعلام شده از سوی داوطلبان اهدانماینده برای دریافت نمونه مراجعه می نماید. داوطلبان اهدانماینده می توانند با همکاران مان در مرکز پذیره نویسی محک تماس گرفته و درخواست نوبت نمایند. در این صورت ما با رعایت پروتکل های بهداشتی به محل مورد نظرشان برای دریافت نمونه خون مراجعه خواهیم کرد. با این اوصاف باید بگوییم در دوران کرونا فعالیت این مرکز متوقف نشد، اما تا حدودی در اوایل شیوع این بیماری به علت شرایط، اندازه ثبت نمونه کاهش یافت. به همین علت با تمهیدات اندیشیده شده، اهدانمایندگان می توانند بدون ترس از ابتلا به بیماری، اطلاعات ژنتیکی خود در بانک HLA محک ثبت نمایند.

رئیس مرکز پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز محک در پاسخ به سؤالی درخصوص امکان اهدای نمونه سلول بنیادی خون ساز به وسیله افراد منطبق شده با بیماران در سایر شهر ها می گوید: داوطلبان در هر کجای ایران که باشند با مراجعه به مراکز انتقال خون استان محل سکونت شان می توانند برای انجام مراحل آنالیز های اولیه جهت اهدای سلول های بنیادی خون ساز اقدام نمایند.

وی در سرانجام با قدردانی از تمامی افراد حقیقی و حقوقی که در جهت راه اندازی و فعالیت این مرکز با محک همراهی داشتند، می افزاید: اهدانمایندگان سلول های بنیادی خون ساز از زمان تأسیس مرکز پذیره نویسی محک، با ثبت نمونه HLA و مبادرت به تأمین احتیاج های اقتصادی برای ثبت این نمونه ها و عمل به مسئولیت اجتماعی شان، همراهی خود را با بچه ها مبتلا به سرطان و بیماران احتیاجمند به پیوند نشان داده اند. امیدواریم با ادامه این حمایت ها دیگر هیچ کودک مبتلا به سرطان و هیچ بیمار احتیاجمند به پیوند سلول های بنیادی خون سازی در ایران و دنیا، در انتظار پیوند باقی نماند و بتواند با دغدغه کمتری درمان خود را ادامه دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 آذر 1400 بروزرسانی: 14 آذر 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1892

به "ثبت 9 هزار نمونه در مرکز پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز محک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت 9 هزار نمونه در مرکز پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز محک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید