جزئیات آمار فروش ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در سال 98

به گزارش مجله شرقیا، خبرنگاران: گزارش ارائه شده از سوی سه شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در خاتمه سال گذشته به سازمان بورس، حکایت از رشد فروش این سه خودروساز دارد. به طوری که سه خودروساز یاد شده در مجموع 887 هزار و 630 دستگاه خودرو در سال 98 به فروش رساندند که از این تعداد خودروی تولیدی 36 هزار میلیارد تومان در آمد کسب نموده اند.

جزئیات آمار فروش ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در سال 98

به گزارش خبرنگاران براساس صورت های اقتصادی خودروسازان، این شرکت ها از لحاظ فراوری و میزان درآمد نسبت به سال 97 فرایند صعودی را طی کردند. این فرایند در شرایطی است که سیاست گذار کلان خودرو در پایانی سال 97 پیش بینی نموده بود که خودروسازان حداقل یک میلیون و حداکثر یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو تا سرانجام سال 98 فراوری کند حال آنکه این امر با توجه به تداوم چالش های خودروسازی کشور محقق نشد و دو شرکت خودروساز 863 دستگاه خودرو از خط فراوری خارج کردند. در خصوص اینکه چرا برنامه ریزی سیاست گذار کلان خودرو مبنی بر فراوری یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو محقق نشد دلایل زیادی مطرح است حال آنکه بسیاری از کارشناسان متفق القول معتقدند، سیاست گذاری مربوط به همین سیاست گذاران مانع از رشد فراوری شده است. همزمان با اوج گیری تحریم ها، فراوری خودرو به دلیل شوک وارده به بسیاری از صنایع کشور از جمله صنعت خودرو و همچنین خروج شرکای خارجی و عدم دسترسی به قطعه فرایند نزولی پیدا کرد. اما سیاست گذار کلان خودرو با توجه به انباشت فراوری خودروهای ناقص، نبود قطعه و در ادامه عدم امکان تحویل خودروهای ثبت نامی در سال 97 تمهیداتی در راستای بهبود شرایط خودروسازی کشور در سال 98 اندیشید. به طوری که با کاهش فراوری در ابتدا محصولات ناقص دپو شده در پارکینگ خودروسازان را کامل و تحویل خودروهای ثبت نامی را تسریع بخشید. از سوی دیگر با در نظر دریافت تسهیلات و اعتبارات معینی فراوری قطعه در شرکت های قطعه ساز سرعت بخشید که همین امر منجر به افزایش فراوری در پایانی سال 97 و ابتدای سال 98 شد. اما بهبود موقت فراوری در شرکت های خودروساز مانع از آن شد که سیاست گذار خودرو به طور اصولی به اصلاح ساختار خودروسازی کشور بپردازد. به خصوص اصلاحاتی در قیمت گذاری که مانع عظیمی در راستای بهبود شرایط خودروسازان محسوب می گردد.

در هر صورت آنچه معین است اگر چه خودروساز در میزان فروش و فراوری در سال 98 نسبت به سال 97 با اندکی رشد روبه رو بوده اما این میزان رشد همچنان با نارضایتی سیاست گذار خودرو همراه است. حال آنکه به نظر می رسد اگر دولت قیمت ها را واقعی کند و دست از قیمت گذاری دستوری بردارد در وهله اول فراوری و فروش خودروساز افزایش می یابد و در وهله دوم سودش نصیب مصرف نماینده واقعی می گردد و در پایان نیز سیاست گذار به آنچه خواسته و ایده اش است می رسد. با این حال به نظر می رسد که رفتار پوپولیستی سیاست گذار کلان خودرو مانع از واگذاری قیمت به بازار شده به این ترتیب باید در انتظار سرریز تقاضاهای سال 97 و 98 خودرو به سال 99 باشیم. اما آنالیز گزارش های خودروسازان به سایت کدال سازمان بورس حکایت از رشد فروش سال 98 دارد به طوری که فروش 14 درصد رشد داشته و خودروسازان 109 هزار و 415 دستگاه خودرو بیشتر نسبت به سال 97 فروخته اند.

همچنین رشد درآمد خودروسازان در سال گذشته به نسبت سال پیش از آن 3/ 39 درصد بوده است. در ادامه این آمار همچنین آمده است که تعداد فروش خودروسازان در سرانجام 98 تعداد 887 هزار و 630 دستگاه بوده است. این در شرایطی است که تعداد فروش خودروسازان در سرانجام 97 به میزان 778 هزار و 215 دستگاه برآورد شده بود. اما فروش خودروسازان در سال 98 همچنین 35 هزار و 975 میلیارد و 170 میلیون و 900 هزار تومان گزارش شده حال آنکه فروش این سه شرکت در سال 97 به میزان 25 هزار و 808 میلیارد و 127 میلیون و 800 هزار تومان بوده است.

رشد فروش خودروسازی

به سراغ جزئیات آمار فروش خودروسازان در سال گذشته برویم و ببینیم ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو هر یک، چه عملکردی تا سرانجام اسفندماه سال 98 به نام خود ثبت نموده اند. همان طور که عنوان شد در حالت تجمیعی، 887 هزار و 630 دستگاه محصول توسط سه خودروساز عظیم تا سرانجام سال گذشته به فروش رسیده که نتیجه آن، درآمد 35 هزار و 975 میلیارد و 170 میلیون و 900 هزار تومانی بوده است. در بین خودروهای به فروش رفته تا سرانجام اسفندماه پارسال، بیشترین آمار فروش به خانواده پژو جز مدل 2008 تعلق دارد. کمترین میزان فروش در این بازه زمانی نیز به سوزوکی گرندویتارا تعلق دارد، خودرویی که دیگر مونتاژ نمی گردد. در حالت تفکیکی اما ایران خودرویی ها 403 هزار و 548 دستگاه انواع محصول را تا سرانجام سال گذشته به فروش رسانده اند که ماحصل آن، درآمد حدود 22 هزار میلیارد و 652 میلیون و 900 هزار تومانی بوده است. بیشترین رقم فروش در ایران خودرو طبعا متعلق به گروه پژو بوده و ویتارا نیز کمترین رقم را به خود اختصاص داده است. طبق صورت های اقتصادی ایران خودرو، این شرکت در طول سال گذشته تنها 122 دستگاه ویتارا فروخته است و آمار فروش محصولات خانواده پژو به جز پژو 2008 نیز عدد 290 هزار و 403 دستگاه را نشان می دهد. مبلغ 14 هزار و 977 میلیارد و 266 میلیون و 500 هزار تومان رقمی است که ایران خودرو از محل فروش گروه پژو به دست آورده است. این خودروساز اما در طی سال گذشته 52 هزار و 43 دستگاه سمند نیز فروخته و از این محل، درآمدی بالغ بر دوهزارو 408 میلیارد و 427میلیون و 800 هزار تومان کسب نموده است. فروش 7 هزار و 903 دستگاه رانا نیز درآمدی معادل 404 میلیارد و 250 میلیون و 600 هزار تومانی نصیب ایران خودرو نموده و از ناحیه فروش 34 هزار و 234 دستگاه دنا هم درآمدی بیش از 2 هزار و 333 میلیارد تومان به خزانه ایران خودرو واریز شده است.

در بین دیگر محصولات ایران خودرو، تندر90 درآمدی بالغ بر 93 میلیارد و 257 میلیون تومانی نصیب این شرکت نموده است. ایران خودرویی ها تا سرانجام اسفندماه سال گذشته، 2 هزار و 211 دستگاه از این محصول را به فروش رسانده اند. گفته می گردد فراوری تندر90 در ایران خودرو همچنان و به صورت قطره چکانی در این شرکت ادامه دارد. از تندر90 که بگذریم، ایران خودرو از محل فروش شاسی بلند چینی خود به نام هایما، بیش از 737 میلیارد و 279 میلیون تومان درآمد کسب نموده است. تا سرانجام سال گذشته، 7 هزار و 223 دستگاه از این خودرو به فروش رسیده و مونتاژ آن همچنان ادامه دارد. دیگر محصول چینی ایران خودرو به نام دانگ فنگ نیز آماری سه هزار و 585 دستگاهی در فروش از خود به جا گذاشته که ماحصل آن، درآمدی حدود 151 میلیارد و 581 میلیون تومان بوده است. دیگر محصول ایران خودرو به نام پژو 2008 نیز تا سرانجام سال گذشته فروش پنج هزار و 824 دستگاهی داشته که از ناحیه آن، ایران خودرویی ها درآمد 586 میلیارد و 215 میلیون و 500 هزار تومانی داشته اند.

از ایران خودرو بگذریم و به سایپا برویم، شرکتی که لقب پرفروش ترین محصول آن در سال گذشته به پراید تعلق داشته است. پراید که از چند ماه دیگر فراوری بعضی از مدل های آن متوقف خواهد شد، فروش 208 هزار و 573 دستگاهی تا سرانجام اسفندماه سال گذشته داشته است. بر این اساس، سایپایی ها از ناحیه فروش این تعداد پراید، بالغ بر پنج هزار و 946 میلیارد تومان درآمد کسب نموده اند. در رده بعدی، تیبا واقع شده است، خودرویی که با رفتن پراید، به احتمال فراوان در صدر جدول فروش این خودروسازی کشور قرار خواهد گرفت. طبق صورت های اقتصادی ارائه شده به بورس، سایپایی ها تا سرانجام اسفند ماه سال گذشته 163 هزار و 664 دستگاه تیبا به فروش رسانده اند که نتیجه آن، کسب درآمد بالغ بر پنج هزار و 792 میلیارد تومان بوده است، یعنی رقمی نزدیک به پراید. در بین دیگر محصولات سایپا، سراتو که ظاهرا دیگر مونتاژ نمی گردد، سه هزار و 928 دستگاه فروش در 12 ماهه سال 98 داشته که درآمد حاصل از آن، بالغ بر 831 میلیارد تومان بوده است. سایپایی ها اما ازمحل فروش یک هزار و 157 دستگاه آریو توانسته اند بیش از 69 میلیارد تومان درآمد کسب نمایند. دیگر محصول چینی سایپا به نام چانگان نیز که پنج هزار و 242 دستگاه فروش در سال 98 داشته، درآمدی بالغ بر 614 میلیارد تومان نصیب نارنجی های جاده مخصوص نموده است. در نهایت اما بخش دیگری از درآمد سال گذشته سایپا به قطعات صادراتی اختصاص دارد.آمارها اما نشان می دهند سایپا در مجموع طی سال گذشته، 382 هزار و 564 دستگاه فروش داشته که درآمد حاصل از آن بالغ بر 13هزار و 254 میلیارد تومان بوده است. کمترین تعداد و درآمد فروش در بین محصولات سایپا تا سرانجام سال 98 به آریو تعلق گرفته است، محصولی که بعید است فراوری آن ادامه داشته باشد.

در نهایت اما به پارس خودرو برویم و ببینیم این شرکت چه کارنامه ای در فروش طی 12 ماهه سال 98 از خود به جا گذاشته است. طبق صورت های اقتصادی ارائه شده به بورس، پارس خودرویی ها که طی سال گذشته 101 هزار و 518 دستگاه فروش داشته اند. آمار فروش اندک پارس خودرو ریشه در تحریم و رفتن شرکای خارجی این شرکت دارد که فرایند آن از اواسط سال 97 شروع شد. در واقع حذف تدریجی رنو و برلیانس از خطوط فراوری پارس خودرو، دلیل اصلی افت فروش این شرکت طی سال جاری است. این تعداد فروش اما درآمدی بالغ بر هزار میلیارد تومان نصیب پارس خودرویی ها نموده است. در بین محصولات این شرکت، بیشترین تعداد فروش به پراید تعلق داشته است. پراید به صورت حق العمل کاری در پارس خودرو فراوری می گردد و در سال گذشته 88 هزار و 24 دستگاه فروش داشته است. فروش این خودرو درآمدی بیش از 281 میلیارد تومان نصیب پارس خودرو نموده است. در بین دیگر محصولات پارس خودرو، خانواده رنو با فروشی پنج هزار و 709 دستگاهی تا سرانجام اسفندماه 98، بالغ بر 275 میلیارد تومان درآمد بر ای سومین خودروساز عظیم ایران داشته است. دیگر محصول پارس خودرو به نام برلیانس اما فروشی 789 دستگاهی داشته و از محل آن، بالغ بر 37 میلیارد تومان درآمد نصیب این شرکت شده است. برلیانس جزو آن دسته از خودروهایی است که معین نیست بالاخره مونتاژ آن در خودروسازی کشور ادامه می یابد یا این محصول نیز به جمع رفته ها می پیوندد. پارس خودرویی ها اما دو محصول دیگر یعنی کوئیک و ساینا را سال جاری به خطوط فراوری خود اضافه نموده اند که در این بین تنها آمار فروش کوئیک اعلام شده است. طبق صورت های اقتصادی پارس خودرو، 6 هزار و 996 دستگاه کوئیک تا سرانجام سال گذشته توسط پارس خودرو به فروش رفته که درآمدی بالغ بر 414 میلیارد تومان برای این شرکت داشته است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 17 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 947

به "جزئیات آمار فروش ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در سال 98" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات آمار فروش ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در سال 98"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید