ماکرون حامل پیغام سران جی 7 به ایران است

به گزارش مجله شرقیا، به گزارش خبرنگاران، خبرگزاری فرانسه در مطلبی فوری خاطرنشان کرد که رهبران جی 7 توافق نموده اند که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه پیامی را از جانب این گروه به ایران برساند.

ماکرون حامل پیغام سران جی 7 به ایران است

صبح امروز نیز آسوشیتدپرس به نقل از یک دیپلمات فرانسوی گزارش داده که امانوئل ماکرون در دیدار دو ساعته اش با دونالد ترامپ، جزئیات طرح خود برای تنش زدایی بین ایران و آمریکا به اطلاع او رسانده است.

بنابر همین گزارش، این دیپلمات با تأکید بر اینکه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جزو منافع مشترک فرانسه و آمریکا محسوب می شود، گفته است پاریس چندین هفته بر روی این طرح کار نموده است.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یک مقام کاخ الیزه گزارش داده است رهبران آمریکا و فرانسه در دیدار روز شنبه خود بر سر مسائلی از جمله برنامه هسته ای ایران نقاط مشترکی یافته اند.

این مقام دفتر ریاست جمهوری فرانسه گفته است امانوئل ماکرون پس از دیدارش با دونالد ترامپ، شرایطی ایجاد نموده است که اعضای گروه 7 به حد خوبی از همگرایی دست یابند.

لازم به ذکر است رسانه های فرانسوی چون لو پوان و فرانس پرس به نقل از الیزه می گویند ترامپ در دیدار با ماکرون مدعی شده خواستار جنگ با ایران نیست بلکه توافق می خواهد.

این رسانه ها همچنین می گویند ماکرون به طرف آمریکایی پیشنهاد داده برای مدتی محدود با صادرات بخشی از نفت ایران موافقت کند تا در مقابل، تهران نیز به تعهدات خود مبنی بر غنی سازی اورانیوم طبق محدودیت اعمال شده در برجام بازشود.

در ماه های اخیر گزارش هایی درباره کوشش های فرانسه برای نجات برجام، میانجی گری بین ایران و آمریکا، و کاستن از تنش ها در خاورمیانه منتشر شده بود.

با این حال این گزارش ها ناخرسندی دونالد ترامپ را به دنبال داشت و او در اواسط مرداد در پیامی توئیتری نوشت هیچ کسی نمی تواند به نمایندگی از آمریکا با ایران حرف بزند.

یک روز پیش از شروع نشست گروه 7 نیز محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، به پاریس رفته و با امانوئل مکرون مصاحبه نموده بود.

از سوی دیگر دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا، در آستانه نشست گروه 7 از اعضای این گروه خواست که برای رسیدن به زبانی مشترک در قبال ایران کوشش نمایند زیرا به گفته او، اختلافات دنیا غرب در این موضوع، بازی کردن در زمین ایران و همچنین روسیه و چین است.

پیش از این شماری از رسانه ها طرح پیشنهادی فرانسه را طرح انجماد در برابر انجماد نام داده و در شرح آن گفته بودند که بر اساس این طرح، لازم نیست آمریکا به برجام باز شود همچنان که ایران نیز لازم نیست از کاهش تعهداتش دست بکشد، بلکه هر دو کشور برای دوره ای کوتاه اقدامات خود را متوقف می نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 298

به "ماکرون حامل پیغام سران جی 7 به ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماکرون حامل پیغام سران جی 7 به ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید