حداقل هزینه ساخت مسکن متری 10 میلیون تومان!

به گزارش مجله شرقیا، در امسال قیمت مسکن افزایش بی سابقه ای را تجربه نموده و اکنون بر قله تاریخی خود به ویژه در شهر تهران ایستاده است. اما تورم مصالح ساختمانی در جایگاه یکی از عوامل معین کننده قیمت در این بازار، چه سهمی در گرانی مسکن داشته است؟

حداقل هزینه ساخت مسکن متری 10 میلیون تومان!

به گزارش تجارت نیوز، تورم مصالح ساختمانی در سال های گذشته عاملی اصلی در افزایش قیمت مسکن بوده است. طبق آخرین گزارش های مرکز آمار ایران میانه قیمت مسکن در شهر تهران اکنون به حدود 55 میلیون تومان رسیده که در تاریخ اقتصاد ایران بی سابقه بوده است.

بعلاوه دیگر داده های مرکز آمار ایران نشان می دهد شاخص قیمت نهاده های ساختمانی مسکن در پاییز 1401 و در شهر تهران هزار و 561 ثبت شده است. این مقدار نسبت به فصل گذشته یعنی تابستان 1401 به مقدار 4/6 درصد، نسبت به پاییز سال گذشته 31/6 درصد و نسبت به 12 ماه منتهی به پاییز امسال (سالانه) 34/7 درصد افزایش داشته است.

اما در مجموع تورم نهاه های ساختمانی چه سهمی در افزایش قیمت مسکن در سال های اخیر داشته است؟

تاثیر افزایش تورم مصالح ساختمانی بر قیمت مسکن

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه سازان تهران در این خصوص گفت: مصالح ساختمانی به طور کلی 70 درصد در هزینه های آپارتمان موثر هستند. به هر نسبتی که مصالح گران می شوند به همان نسبت نیز هزینه واحد ها هم بالا می روند؛ بنابراین مصالح تاثیر زیادی بر قیمت تمام شده واحد های مسکونی دارند.

وی اضافه کرد: البته بعضی مصالح ساختمانی عمده هستند که مصرف بالاتری در ساخت دارند، مثل فولاد و سیمان که تورم این ها قاعدتا تاثیر بیشتری بر قیمت آپارتمان دارد.

رهبر بعلاوه در خصوص تاثیر تورم مصالح ساختمانی بر قیمت تمام شده مسکن شرح داد: حدود 10 تا 12 سال پیش مسکن مهر با متری 300 هزار تومان نیز ساخته می شد، اما حالا کمتر از 10 میلیون تومان نمی توان برای آن در نظر گرفت.

تورم مصالح ساختمانی اساسی چقدر است؟

به طور کلی شرایط نابسامان بازار مسکن در سال های اخیر دلایل زیادی داشته و از ابعاد گوناگونی تاثیر گرفته و همان طور که گفته شد تورم مصالح ساختمانی نیز سهم زیادی در آن داشته است.

در این بین بیشترین تورم در پاییز 1401 متعلق به گروه اجرایی شیشه بوده است.

گروه اجرایی سیمان، بتن و شن و ماسه به عنوان نهاده های مشخص کننده در قیمت ساخت در شهر تهران و در پاییز امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل 27/2 درصد رشد را تجربه نموده اند؛ بنابراین کنترل تورم مصالح ساختمانی نیز از سری عوامل مشخص کننده ای است که می تواند قیمت تمام شده مسکن را تا حد زیادی کنترل کند و شرایط بحرانی بازار مسکن را بهبود ببخشد.

هر چند طبق گفته کارشناسان مرهم اصلی شرایط بحرانی مسکن را باید در جایی بیرون از این حوزه جستجو کرد. تا زمانی که رشد تورم و انتظارات ناشی از آن ادامه داشته باشد بازار های مالی نیز هر روز با زیان بیشتری روبرو خواهند شد.

منبع: فرارو
انتشار: 30 بهمن 1401 بروزرسانی: 30 بهمن 1401 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2219

به "حداقل هزینه ساخت مسکن متری 10 میلیون تومان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حداقل هزینه ساخت مسکن متری 10 میلیون تومان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید