خواص شیر الاغ برای انسان

به گزارش مجله شرقیا، آیا حاضرید شیر الاغ را به نوشیدنی هایی که روزانه مصرف می کنید اضافه کنید؟ در ابتدا ممکن است پاسختان منفی باشد، زیرا این شیر و فواید آن تا حدودی ناشناخته است. اما اگر بدانید کلئوپاترای زیبا و افسانه ای برای حفظ سلامت و شادابی پوستش در وانی مملو از شیر تازه الاغ حمام می کرده است چطور؟ بازهم نظرتان عوض نمی شود؟

خواص شیر الاغ برای انسان

اگر کلئوپاترا هم نتوانست نظرتان را عوض کند تا انتهای این مقاله با ما باشید، شاید ما بتوانیم نظرتان را عوض کنیم.

برخلاف آن چه که به نظر می رسد، مصرف شیر الاغ اتفاق جدیدی در جهان نیست و قدمتی چندین هزارساله دارد. اما اخیرا مصرف آن در قسمت هایی از جهان به ویژه اروپا ترویج یافته است. این شیر برای کسانی که مایل اند نوشیدنی های جدیدی امتحان کنند و کسانی که به سالم بودن تغذیه خود اهمیت زیادی می دهند، بسیار مجذوب کننده است.

در این مقاله سعی داریم به بررسی فواید شیر الاغ، کاربردها و مضرات آن بپردازیم.

از حمام تا درمان سرفه با شیر الاغ!

الاغ های اهلی از خانواده اکوئیدها هستند که شامل اسب و گورخر هم می شود. الاغ های اهلی ماده، از هزاران سال پیش برای شیر خود پرورش داده می شدند.

این شیر علاوه بر مصرف خوراکی، در مصارف آرایشی و دارویی هم سابقه ای طولانی دارد. جالب است بدانید بقراط از این شیر برای درمان سرفه، زخم، مسائل کبد و درد مفاصل استفاده می کرده است. همچنین همان طور که در مقدمه گفتیم معروف است که کلئوپاترا برای نرمی و لطافت پوست خود، در شیر الاغ حمام می کرده است.

این شیر دارای خواص ضدمیکروبی ست. به همین دلیل از آن در درمان عفونت ها ازجمله سیاه سرفه و همچنین درمان ویروس ها در بخش هایی از هند و آفریقا استفاده می شود. این شیر نسبت به شیرهای دیگر حیوانات، بیشترین شباهت را به شیر مادر دارد. به همین دلیل برای اولین بار در قرن نوزدهم به تغذیه بچه ها بی سرپرست تبدیل شد. حتی ایتالیایی ها در مواد اولیه برخی از شیر خشک ها، از این شیر استفاده می کنند.

شیر الاغ، یک نوشیدنی پر ارزش

ازنظر ارزش غذایی، شیر الاغ به شیر مادر شباهت دارد. این شیر دارای مواد معدنی، ویتامین و پروتئین است که در ادامه درباره فواید این مواد توضیحات بیشتری می دهیم. این شیر نسبت به سایر شیرها ویتامین D بیشتری دارد و چربی و کالری آن کمتر است. بیشتر کالری این شیر از کربوهیدرات هایی تامین می شود که به شکل لاکتوز هستند.

شیر الاغ حاوی چه موادی است؟

  • این شیر سرشار از ویتامین هاست. این ویتامین ها شامل موارد زیر هستند:

ویتامین A که بازسازی کننده مولکول های پوست است و فرایند پیری را کند می کند.

ویتامین B1، B2 و B12 که به سلامت پوست کمک فراوانی می کنند و در درمان کم خونی موثرند.

ویتامین C که آنتی اکسیدان است. خاصیت ارتجاعی به پوست می دهد و سبب استحکام پوست می شود.

ویتامین E که از پوست در برابر اشعه خورشید محافظت می کند و خواص بیشماری دارد.

  • اسیدهای چرب اشباع نشده:

امگا 3 و 6 که در این شیر یافت می شوند، از پوست در برابر عوامل خارجی محافظت می کنند و خاصیت ضدالتهابی دارند.

  • نمک های معدنی و عناصر کمیاب:

این شیر دارای منیزیم، کلسیم، فسفر و روی است.

همچنین دارای پروتئین ها و اسیدهای آمینه است که در تجدید سلول نقشی اساسی دارند. این ها تنها بخشی از مواد مفید موجود در این شیر هستند.

فواید شیر الاغ؛ یک نوشیدنی جادویی

طرفداران شیر الاغ اغلب آن را به دلیل فوایدی که برای سلامتی دارد می نوشند. در ادامه فهرستی از فواید این شیر را برای شما به طور خلاصه بازگو می کنیم تا شما هم به جادویی بودن این نوشیدنی پی ببرید.

· فواید شیر الاغ در تقویت سیستم ایمنی بدن

شیر الاغ در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است و همین امر باعث شده است که این شیر به یکی از بهترین انواع شیر تبدیل شود.

· خاصیت شیر الاغ: عدم بروز آلرژی

این شیر واکنش آلرژیک ایجاد نمی کند و کسانی که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند، می توانند با خیالی راحت از این شیر مصرف کنند.

· خاصیت شیر الاغ: تقویت استخوان ها

یکی دیگر از فواید این شیر، وجود لاکتوز در آن است. لاکتوز در جذب کلسیم به بدن کمک می کند و این اتفاق به تقویت استخوان های شما کمک فراوانی می کند.

· خاصیت شیر الاغ: کاهش فشارخون

مطالعات نشان داده است که شیر الاغ باعث می شود سلول ها اکسید نیتریک تولید کنند. اکسید نیتریک می تواند جریان خون را در رگ های خونی شما بهبود بخشد و این امر سبب کاهش فشارخون می شود.

· خواص شیر الاغ برای بچه ها

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، این شیر بیشترین شباهت را به شیر مادر دارد و دارای کالری و ویتامین های مشابه با آن است. این ماده یکی از منابع خوب پروبیوتیک برای نوزادان و بچه ها است. همچنین برای مسائل تنفسی و آسم در بچه ها هم داروی خوبی ست. این شیر یک غذای کامل و مقوی برای نوزادان است و به دلیل وجود امگا 3 در این شیر، مصرف آن برای رشد بچه ها بسیار مفید است.

· خواص شیر الاغ برای سرفه

این شیر دارای مقادیر زیادی پروتئین لیزوزیوم و لاکتوفرین است؛ این مواد خاصیت ضد میکروب و ضد باکتری دارند و همین امر سبب می شود که این شیر در درمان سرفه موثر باشد.

· خواص شیر الاغ در بهبود متابولیسم

ایمونوگلوبولین های موجود در این شیر به تقویت مکانیسم های ایمنی بدن و آنزیم های آن به بازسازی فلور روده کمک می کنند.

· خاصیت شیر الاغ: تقویت کننده انرژی

هنگامی که فرانسوا اول، پادشاه فرانسه از جنگ خسته شده بود، به توصیه یکی از پزشکان قسطنطنیه، شروع به بازیابی انرژی خود با استفاده از شیر الاغ کرد. یک نقل قول معروف از او برای ما به جامانده است: شیر الاغ سلامتی را به من بازگرداند و من سلامتی خود را بیشتر مدیون خرها هستم تا دانشمندان!. البته ما در این جا از این بزرگوار نقل قول کرده ایم و واضح است که اهمیت درمان های علمی و دارویی بر هیچ کس پوشیده نیست.

اما ازنظر علمی ثابت شده است که این شیر تقویت کننده خوبی برای انرژی ازدست رفته انسان است.

  • منبع امگا 3: این شیر منبع خوبی از امگا 3 است و خاصیت ضدالتهابی دارد. بر بیماری های قلبی و عروقی هم تاثیرگذار است.
  • جبران کم خونی بدن: این شیر دارای ویتامین B12 است. این ویتامین می تواند کم خونی بدن را جبران کند. همچنین وجود این ویتامین برای افراد سالخورده هم بسیار مفید است.
  • نرمی و لطافت مو: مصرف این شیر به نرمی و لطافت موهای شما هم کمک فراوانی می کند. اگر از خشکی و وزی مو رنج می برید، به شما توصیه می کنیم از شامپویی استفاده کنید که در مواد تشکیل دهنده آن از این شیر استفاده شده باشد.

معایب شیر الاغ؛ شیر لاکچری مخصوص ملکه مصر و درباریان

از خواص شیر الاغ زیاد گفتیم اما این شیر معایبی هم دارد.

بزرگ ترین عیب شیر الاغ قیمت بالا و در دسترس نبودن آن است. ازآنجاکه تعداد مزارع برای تولید این شیر محدود بوده، تولید و فروش آن گران است و به سختی به دست می آید. بیخود نیست که این شیر به شیر مخصوص کلئوپاترا ملکه مصر تبدیل شده بود. البته اروپا تولیدکنندگان بزرگی دارد که شیر را به صورت پودر می فروشند اما حمل ونقل جهانی آن بسیار گران است.

شیر الاغ، ماده معجزه گر لوازم آرایش

مصرف شیر الاغ تنها به نوشیدن آن محدود نمی شود.

از این شیر در تولید لوازم آرایش هم استفاده می شود. پروتئین های موجود در این شیر قابلیت جذب و نگهداری آب را دارند و این امر باعث شده است از این شیر در صابون ها و کرم ها به عنوان یک مرطوب کننده قوی استفاده شود. برخی دیگر از پروتئین های موجود در این شیر هم به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. این پروتئین ها از پوست در برابر نور خورشید محافظت می کنند و خواص ضد چروک و ضد پیری دارند.

با استفاده از لوازم آرایشی که در آن ها از این شیر بهره گرفته شده است می توانید پوستی شفاف و لطیف داشته باشید؛ بنابراین اگر از آینه اتاقتان بپرسید چه کسی از همه زیباتر است، قطعا نام خودتان را می شنوید!

شیر الاغ و کووید 19

جالب است بدانید در زمان شیوع بیماری کرونا، مصرف شیر الاغ بسیار بیشتر شده است.

این شیر به دلیل مزایایی که در مورد آن ذکرشده، ازجمله تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سیستم تنفسی، در دوره شیوع کرونا مورد توجه کشورهای زیادی مانند آلبانی قرارگرفته است. شیر الاغ از دوران یونان و روم باستان همواره به عنوان یک نوشیدنی سالم و درمانی و همچنین یک مرطوب کننده قوی پوست مورد استفاده قرار می گرفته است.

این شیر حاوی ترکیباتی ست که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت و همچنین از رشد باکتری ها، ویروس ها و عفونت ها جلوگیری می کند. دسترسی به این شیر آن هم به صورت پاستوریزه کمی سخت است، اما یافتن لوازم آرایشی که این ماده را درون خود دارند می تواند آسان تر باشد.

فقط 3 نکته را از قلم نیاندازید؛

  • حتما از شیر پاستوریزه الاغ استفاده کنید.
  • شکل خام این شیر ممکن است دارای مواد مضر برای بدن شما باشد.
  • به یاد داشته باشید که مصرف شیر الاغ به کسانی که مزاج سردی دارند توصیه نمی شود.

همچنین اگر دارای بیماری خاصی هستید برای مصرف این شیر حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اکنون که تا انتهای این مقاله با ما بودید وقت آن رسیده است که به سوال ابتدای مقاله پاسخ دهید. آیا هنوز هم از نوشیدن شیر الاغ سرباز می زنید یا شما هم مشتاق استفاده از این شیر هستید و به جمع ما و بقراط و کلئوپاترا پیوسته اید؟

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 19 خرداد 1401 بروزرسانی: 19 خرداد 1401 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2068

به "خواص شیر الاغ برای انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص شیر الاغ برای انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید