دوستان چین و شرکای راهبردی

به گزارش مجله شرقیا، ایرنا نوشت: آسیا تایمز از رسانه های منطقه شرق آسیا در واکنش به برنامه همکاری های ایران و چین گزارش کرد که کشورهایی نظیر ایران و روسیه جزو کشورهای دوست چین محسوب می شوند و در چارچوب این برنامه نیز همکاری میان آنها افزایش خواهد یافت.

دوستان چین و شرکای راهبردی

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

آسیا تایمز روز چهارشنبه در گزارشی با اشاره به نزدیکتر شدن روابط چین و ایران در قالب این برنامه خاطر نشان کرد: آنچه با اهمیت است اینکه هرچقدر روابط آمریکا و چین پر تنش تر شده به همان میزان مناسبات چین با کشورهای دوست تقویت شده است.

بنا به این گزارش چین کوشش بیشتری برای گسترش روابط با کشورهایی مانند ایران که روابط محبت آمیز ای با پکن دارند، نموده است.

آسیا تایمز با یادآوری اینکه سیاست ها و برنامه های ایران و چین به یکدیگر نزدیکتر است نوشت: تشکیل یک ائتلاف ضد چینی از سوی دولت آمریکا هم بسادگی ای که واشنگتن تصور می نماید امکان پذیر نخواهد بود.

رسانه هنگ کنگی ادامه داد: تخریب و تیرگی روابط چین و آمریکا، پکن را به این سمت که با شرکا و همکاران دیگر ارتباطات نزدیکتر برقرار کند، سوق داده است بخصوص در این گروه کشورهایی که در اردوگاه غرب نیستند از جمله ایران و روسیه نیروهای دوست برای چین محسوب می شوند.

این رسانه نوشت: ایران همیشه یک نیروی قوی برای مقابله با نفوذ آمریکا در خاورمیانه بوده و با جاه طلبی های واشنگتن در این منطقه مخالفت نموده و این برای چین مهم است.

در ادامه این گزارش آمده است بخصوص در امسال میلادی و پس از همه گیری کرونا که مناسبات پکن - واشنگتن بسیار تیره شد، ارزش و مقبولیت ایران برای تبدیل به یک متحد چین افزایش یافته است.

گزارش این تارنما حاکی است که اردوگاه غرب دربرابر چین قرار گرفته است و همین باعث می گردد تا چین به دنبال نیروهای همسو باشد که به تقویت صندلی بین المللی این کشور مساعدت کند حتی پیش از این رویارویی و شیوع کرونا نیز چین، روسیه و ایران حول یک محور راهبردی قرار داشتند.

آسیا تایمز با اشاره به رزمایش مشترک دو کشور در دسامبر گذشته در آبهای خلیج عمان که نخستین مورد در نوع خود بود نوشته است: بسیاری بر این باورند که چنین رزمایشی اقدامی در راستای به چالش کشیدن حضور ارتش آمریکا در این منطقه است.

این گزارش تاکید نموده است که خروج آمریکا از برجام نیز دستمایه دیگری برای ناخرسندی چین از واشنگتن بود بویژه اینکه پس از این واقعه آمریکا خرید نفت ایران از سوی کشورهای دیگر از جمله چین را تحریم کرد و شرکت های چینی را به دلیل ارتباط تجاری و مالی با ایران مجازات کرد این اقدامات اعتراض پکن را به دنبال داشت و بشدت چین را ناراحت کرد.

آسیا تایمز با یاداوری اینکه اصولا نیازهای راهبردی، کشورها را به یکدیگر نزدیکتر می نماید، نوشت: بر اساس برنامه 25 ساله همکاری ها، ایران از سرمایه گذاری چین در زیرساخت ها بهره مند می گردد و همکاری دو کشور در عرصه انرژی قابل توجه تر خواهد بود چین نیز می خواهد که شرکا، متحدان و حامیان بیشتری داشته باشد و برای ایران بهره مندی های مالی و سرمایه گذاری اهمیت دارد.

این شبکه از قول یون سون تحلیلگر و از مسئولان برنامه چین در مرکز استیمسون واشنگتن نوشت: رقابت برای تبدیل شدن به قدرت عظیم، باعث افزایش شکاف در جهان و دو قطبی شدن فزاینده شده است رقابتی که چین و ایران در کنار روسیه محور مقابل اردوگاه غرب خواهند بود.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1154

به "دوستان چین و شرکای راهبردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوستان چین و شرکای راهبردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید