رقابت 20 ایده در حوزه تحریک غیرتهاجمی نواحی عمیق مغز

به گزارش مجله شرقیا، به گزارش خبرنگاران به نقل از ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی، در اولین مرحله داوری طرح های رقابت کننده درچالش تحریک غیرتهاجمی نواحی عمیق مغز که با هدف توسعه پژوهش و به منظور ایجاد رقابت جهت ساخت ابزارهای نوین درحوزه دانش علوم شناختی و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز و معاونت علمی و فناوری برگزار گشت، بیست ایده پژوهشی محققان مورد قضاوت و داوری قرار گرفت.

رقابت 20 ایده در حوزه تحریک غیرتهاجمی نواحی عمیق مغز

این چالش رقابتی برای ارائه روشی کارآمد به منظور تحریک غیرتهاجمی نواحی عمیق مغز جهت طراحی و ساخت یک سیستم است که ضمن حذف خطرات ناشی از فرایند جراحی و کاهش صدمات و عوارض جانبی، بتوان نواحی مورد نظر را به صورت غیرتهاجمی تحریک کرد.

تحریک غیرتهاجمی نواحی عمیق مغز، به عنوان اولین فعالیت ستاد در حوزه برگزاری این گونه چالش ها است که با توجه به منابع نیروی انسانی، مراکز تخصصی، مراکز فناوری و زیرساخت های مناسب موجود در کشور هدف گذاری شده است.

در مرحله اول داوری چالش، ده تن از داوران متخصص در این حوزه، بیست ایده پژوهشی پژوهشگران از چندین مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان از شهرهای تهران، تبریز، مشهد، اصفهان، بیرجند، و قزوین برای طراحی و ساخت یک سیستم تحریک غیر تهاجمی نواحی عمیق مغز در مدالیته های نوری، فراصوت، الکتریکی، مغناطیسی، الکترومغناطیسی را به مدت دو روز مورد بررسی و قضاوت قرار دادند.

دکتر محمد حسین مقامی کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم شناختی گفت: نتایج داوری تخصصی طرح ها در روزهای آینده اعلام خواهد شد و تیم های برتر در مدالیته الکتریکی که با شایستگی بیشتر از سایر طرح ها نتایج خود به همراه پیشنهاد پیاده سازی فیزیکی طرح مدنظر را ارائه و از آن دفاع کرده باشند، مجوز ورود به مرحله دوم داده می شود تا با استفاده از حمایت اقتصادی ستاد برای پیاده سازی عملی ایده خود و دریافت جایزه نقدی ویژه به رقابت بپردازند.

وی افزود: همچنین به تیم های برتر در سایر مدالیته ها که با شایستگی بیشتر از سایر طرح ها نتایج شبیه سازی رایانه ای خود در مرحله اول ارائه و از آن دفاع کرده اند، نیز جایزه نقدی اعطاء می شود.

کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم شناختی خاطر نشان کرد: براساس مطالعات اجرا شده، تحریک سلول های عصبی مغز با روش های مختلف غیرتهاجمی شامل تحریک الکتریکی، الکترومغناطیسی، نوری، و فراصوتی به عنوان راه حل هایی با ارزش برای بهبود اختلالات حرکتی ناشی از سکته، اعتیاد، میگرن، افسردگی، وزوز گوش، دردهای مزمن پیشنهاد شده است که با توجه به میزان شیوع این اختلالات، فعالیت در حوزه ساخت ابزارهای تحریک غیرتهاجمی مغز، می تواند اقدامی نوید بخش برای افزایش کیفیت زندگی بیماران باشد.

وی یادآور شد: مرحله دوم این چالش به ساخت دستگاه در مدالیته الکتریکی و آزمایش آن اختصاص دارد و برگزیدگان داوری تخصصی مرحله اول، تا تاریخ 15 اردیبهشت 99 فرصت دارند تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی طرح خود، یک نمونه آزمایشگاهی برای پیاده سازی ایده پیشنهادی را ارائه کنند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 748

به "رقابت 20 ایده در حوزه تحریک غیرتهاجمی نواحی عمیق مغز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت 20 ایده در حوزه تحریک غیرتهاجمی نواحی عمیق مغز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید