رهاساز پلیمری محلول در آب به فراوری رسید، خودکفایی در افزودنی ها و جلوگیری از خروج ارز

به گزارش مجله شرقیا، یک شرکت دانش بنیان پیروز به توسعه دانش فنی و فراوری رهاسازهای پلیمری با ساختار غیر سیلیکونی شده که عمده استفاده آن در صنعت قطعات لاستیک و تایرسازی است.

رهاساز پلیمری محلول در آب به فراوری رسید، خودکفایی در افزودنی ها و جلوگیری از خروج ارز

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معصومه نوجوان مدیرعامل شرکت دانش بنیان اندیشه کاوان نصیر ایرانیان با بیان اینکه رهاساز پلیمری با ساختار غیر سیلیکونی برای اولین بار است که در ایران فراوری شده، گفت: این محصول کاربردی به عنوان جداکننده در صنعت تایر و قطعات لاستیک به عنوان جداکننده عمل می نماید و در سه سطح با فرمولاسیون متفاوت عرضه می گردد.

جداکننده صنعت لاستیک

رهاساز یا واکس های جداکننده، ترکیبات شیمیایی هستند که یک لایه مسطح، خنثی، نازک و همگن روی سطح قالب ایجاد و مسائل ناشی از چسبیدن قطعه به قالب را قبل و بعد از ولکانیزاسیون برطرف می نماید.

رهاسازهای با ساختار غیر سیلیکونی برخلاف رهاسازهای سیلیکونی، به علت ساختار شیمیایی خود قادر به فرآیند رهاسازی هستند و سطح چربی روی قطعه و قالب به جا نمی گذارند.

این موضوع سبب می گردد که قطعات فراوریی بتوانند پس از فراوری، مستقیماً به فرآیندهای بعدی نظیر رنگ کاری، چسب کاری و عملیات تکمیلی دیگر که روی قطعه ضروری است انجام گردد، وارد شوند و احتیاج به مرحله شستشو با آب و مواد شوینده از بین برود؛ به این ترتیب چرخه فراوری کوتاه شده و قیمت نهایی قطعه نیز کاهش می یابد.

رهاسازهای پلیمری دارای ساختار غیر سیلیکونی قابل حل در آب در فراوری شیلنگ های شکل دار لاستیکی بر پایه پلیمرهای استاندارد و بعلاوه برای پلیمرهای سیلیکونی و فلوروکربنی به کار می رود و با قدرت بالای رهاسازی مانع از هرگونه صدمه و خوردگی در سطح داخلی شیلنگ های هیدرولیک می گردد.

مزیت های رهاسازهای با ساختار غیر سیلیکونی

رهاسازهای غیر سیلیکونی به راحتی به وسیله آب از سطح قالب شسته می شوند و بدین ترتیب عمر قالب افزایش می یابد. قطعات فراوریی به وسیله رهاسازهای غیر سیلیکونی، سطح یکنواخت و براقی دارند.

از مزایای رهاسازهای غیر سیلیکونی می توان به پایداری حرارتی و شیمیایی بالا، عدم اثر سوء روی قطعه لاستیکی و عدم ایجاد ضایعات یا حالت چسبناک رزینی روی قالب اشاره نمود.

قابلیت شستشو با آب به وسیله یک دستمال نمدار و یا آب 20 درجه تا 40 درجه سانتی گراد، به خوبی از روی قالب شسته و حل می گردد که مصرف آن از نظر انرژی ارزان خواهد بود.

بعلاوه قابلیت استفاده به عنوان روان ساز خارجی از دیگر مزیت های این محصول دانش بنیان به شمار می رود.

خودکفایی اضافه کردنی ها

نمونه خارجی به واسطه افزایش قیمت دلار در حال حاضر وارد نمی گردد و آنیکو تنها محصول موجود در بازار است. این محصول قیمت پایین تری نسبت به نمونه های خارجی خود دارد و از لحاظ کیفیت با محصول خارجی قابل رقابت است؛ بعلاوه توانسته صرفه جویی ارزی خوبی به همراه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان اندیشه کاوان نصیر ایرانیان با اشاره به اینکه دو اضافه کردنی دیگر در این شرکت در فاز تحقیق و توسعه واقع شده است، اضافه کرد: این محصول اولین قدم برای آن است که در صنعت اضافه کردنی های لاستیک و تایر خودکفا شویم، با توجه به اینکه فراوری قطعات لاستیک و تایر در ایران زیاد انجام می گردد اما تمام اضافه کردنی های این حوزه وارداتی است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 11 اسفند 1400 بروزرسانی: 11 اسفند 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1984

به "رهاساز پلیمری محلول در آب به فراوری رسید، خودکفایی در افزودنی ها و جلوگیری از خروج ارز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رهاساز پلیمری محلول در آب به فراوری رسید، خودکفایی در افزودنی ها و جلوگیری از خروج ارز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید