سطوح نرمال قند خون ناشتا

به گزارش مجله شرقیا، در این مقاله در رابطه با سطوح نرمال قند خون ناشا در افراد بزرگسال و بچه ها بحث می کنیم.

سطوح نرمال قند خون ناشتا

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

در این مقاله در رابطه با سطوح نرمال قند خون ناشا در افراد بزرگسال و بچه ها بحث می کنیم.

قند خون یک شاخص مهم سلامت بوده که سطح قند موجود در جریان خون را مقدار گیری کرده و این شاخص به تعیین عملکرد بسکمک از آنزیم هایی مانند انسولین و حتی اندام هایی مانند پانکراس و کلیه ها کمک می کند. مهم تر از همه این که، سطوح قند خون مقدار گیری شده به تشخیص بیماری دیابت کمک می کند. دو نوع مقدار گیری قند خون یعنی قند خون ناشتا و قند خون بعد از غذا وجود دارد. قند خون ناشتا 6 یا 8 ساعت بعد از وعده غذایی مقدار گیری شده و نشانه ای از مقدار گلوکز موجود در جریان خون هنگام خالی بوده معده فرد می باشد.

سطح نرمال قند خون ناشتا چیست؟

سطح نرمال قند خون ناشتا حدود 70 تا 100 میلی گرم بر دسی لیتر می باشد. مهم است که سطوح نرمال قند خون ناشتا را بدانید تا به این وسیله احتمال بروز دیابت را در خود کاهش دهید.

سطوح قند خون (میلی گرم بر دسی لیتر)

دسته بندی

کمتر از 70

سطوح پایین

70 تا 100

سطح نرمال

100 تا 125

پیش دیابت یا مقاومت به گلوکز معیوب

بیشتر از 125

سطوح قند خون دیابتی

تغییرات در قند خون ناشتا چیست؟

در صورتی که قند خون تنها به مقدار جزئی از محدوده نرمال خود تجاوز کند، دلیل عمده ای برای نگرانی وجود ندارد، چون این امر احتمالا به دلیل تغییرات ساده در سبک زندگی مانند کاهش مصرف غذاهای چرب و انجام تمرینات منظم ورزشی می باشد که به تنظیم سطح قند خون کمک می کند. با این حال، در صورتی که قند خون ناشتا از 120 میلی گرم بر دسی لیتر تجاوز کند، توصیه می گردد که فرد سطح قند خون بعد از غذای را هم مورد بررسی قرار دهد. این کار به تایید تشخیص دیابت کمک می کند. علاوه بر کمک گرفتن از آزمایش، فرد ممکن است از طریق بروز علائم احتمالی دیگر دیابت مانند افزایش گرسنگی و تشنگی و افزایش ادرار هم متوجه بیماری خود گردد. در صورتی که فرد این علائم و نشانه ها را در خود مشاهده کند، پس احتمال مبتلا شدن به دیابت در آن فرد بالا می باشد. در چنین مواردی، ضروری است که فرد به پزشک مراجعه کرده و روش های درمانی مناسب و دقیق همراه با تغییر در سبک زندگی و مصرف داروهای مناسب در این مرحله به گیرد.

سطح قند خون ناشتا یک شاخص مهم برای دیابت بوده و به تشخیص دیابت در اوایل بروز بیماری کمک می کند. از این رو، قرائت این تست نباید نادیده گرفته گردد، چون تشخیص زودهنگام آن به کنترل بیماری و در نتیجه بروز عواقب جدی بعد از آن کمک می کند.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 1846

به "سطوح نرمال قند خون ناشتا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سطوح نرمال قند خون ناشتا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید