ضرورت همکاری کشورهای اسلامی در تحقیقات پزشکی

به گزارش مجله شرقیا، تهران- خبرنگاران- دانشمندان و متخصصان حاضر در پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی معتقدند غلبه بر چالش ها در زمینه بیماری های واگیر و غیرواگیر نیازمند همکاری میان کشورها با سازمان های بین المللی و اتخاذ سیاست های حکومتی موثر است.

ضرورت همکاری کشورهای اسلامی در تحقیقات پزشکی

به گزارش خبرنگار علمی خبرنگاران، مرکز بین المللی علوم شیمی و زیستی (ICCBS) دانشگاه کراچی پاکستان از 8 تا 11 اسفند میزبان دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان ساکن کشورهای اسلامی است که برای شرکت در پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی از جمله برنامه های بنیاد مصطفی (ص) و به همت این بنیاد و میزبانی دانشگاه کراچی گرد هم آمده اند.

مراسم افتتاحیه این نشست صبح امروز، چهارشنبه با حضور رسول دیناروند عضو هیات مدیره بنیاد مصطفی (ص)، زینب حمیدزاده مشاور امور بانوان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین شماری از مقامات علمی پاکستانی برگزار گردید.

در اولین پنل از پنجمین دوره نشست استپ با نام اقدامات موثر برای غلبه بر چالش های مرتبط با حوزه سلامت در دنیا اسلام، رسول دیناروند عضو هیات مدیره بنیاد مصطفی (ص) به عنوان رئیس جلسه، خورشید حسنین مشاور هماهنگ نماینده کل کامستک، خدیجه یوسف نماینده آموزشگاه علوم دنیا (TWAS)، هدی عمر سالم بسالم از سازمان بهداشت دنیای و جاکو تومیلهتو محقق مرکز تحقیقات دیابت در کویت حضور داشتند.

دراین پنل خدیجه یوسف نماینده آموزشگاه علوم دنیا گزارشی از فعالیتهای تواس (فرهنگستان علوم کشورهای درحال توسعه TWAS) ارائه کرد و یادآور شد: این نهاد بین المللی توسط دکتر عبدالسلام، سال 1983 تاسیس شد و مقر آن در ایتالیا است.

وی با تاکید بر اینکه کشورها با علم می توانند بر چالش های خود غلبه نمایند، ادامه داد: تواس برنامه های مختلفی دارد که بعضی در حوزه بهداشت و سلامت برگزار می گردد، ارائه گرنت های مختلف برای انجام برنامه های تحقیقاتی یا تجهیزاتی، برنامه های تبادل استاد، دانشجو، محققان و متخصصان، حمایت از شرکت محققان در کنفرانس های علمی و مواد مصرفی و تجهیزات آزمایشگاهی از جمله این برنامه هاست.

نماینده آموزشگاه علوم دنیا به 17 برنامه تحقیقاتی با کشورهای دیگر اشاره نمود و اضافه نمود: با توجه به توانمندسازی دانشمندان جوان، شبکه دانشمندان جوان وابسته به تواس به نام تی وان (T VAN) در سال 2016 تاسیس شد و اکنون 290 عضو دارد که 57 درصد از اعضا در زمینه بهداشت و درمان کار می نمایند.

به گفته یوسف این شبکه در حوزه های مختلف علم، مهندسی و فناوری فعالیت دارد و باعث شکوفایی استعداد و افزایش توانایی دانشمندان جوان در راستا فراوری فناوری و حل مسائل جامعه می گردد.

وی اضافه نمود: این کمیته تاکنون چند کارگاه آموزشی در کشورهای مختلف مانند آرژانتین، مالزی و تونس برگزار نموده است.

در ادامه نشست، دکتر تومیلهتو محقق مرکز تحقیقات دیابت در کویت نیز نتایج یک مطالعه موردی را در خصوص جمعیت کویت ارائه کرد و گفت: در این مطالعه متوجه شدیم 20 درصد از جمعیت این کشور به دیابت مبتلا هستند که آمار بالایی را در برمی گیرد.

وی اضافه نمود: در مطالعه دیگری تاثیر آموزش این بیماران را توسط کارکنان بیمارستانی، برای کنترل قند خون در ایام ماه رمضان آنالیز کردیم و پی بردیم آموزش منجر به بهبود رفتارها به ویژه با توجه به بیماری دیابت می گردد.

دیناروند، عضو هیات مدیره بنیاد مصطفی (ص) نیز در این نشست تخصصی گفت: بسیاری کشورهای اسلامی با مشکل مقابله با بیماری های واگیر و بسیاری دیگر با معضل راهکاری برای درمان و کاستن از میزان ابتلا به بیماری های غیرواگیر رو به رو هستند؛ در بعضی کشورها مانند کویت با بیشترین میزان شیوع بیماری غیرواگیر دیابت و در بعضی کشورهای اسلامی با مشکل بیماری های واگیر روبرو هستیم.

خورشید حسنین مشاور هماهنگ نماینده کل کامستک نیز گفت: چالش هایی در هر دو زمینه بیماری های واگیردار و غیر واگیردار وجود دارد که کشورها باید بر آن غلبه نمایند؛ کشورها در قالب اتخاذ سیاستهای حکومتی باید با آن مقابله نمایند و نهادهای بین المللی نمی توانند در این زمینه غیر از ارائه نظرهای مشورتی و حمایتی اقدامی صورت دهند.

وی اضافه نمود: شبکه سازی و ایجاد ارتباط بین محققان و گروه های تحقیقاتی سازمانها می تواند مهم باشد و نمونه های پیروز برای مبارزه با بیماری ها باید به عنوان الگوی مناسب استفاده شوند.

هدی بسالم از سازمان بهداشت دنیای نیز با بیان اینکه تحقیقات در حوزه بهداشت و درمان با حضور گروه های مختلف به شکل بهتر قابل انجام است، تاکید نمود: بسیاری از بیماری های واگیر را می توان در اولین مرحله تشخیص داد و درمان کرد؛ اما این امر در توان یک کشور به تنهایی نیست و همه باید در این زمینه همکاری کنیم.

پنجمین دوره نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، در زیرشاخه های بیماری های واگیر و غیرواگیر در حوزه سلامت با موضوعات پیشگیری، تشخیص و درمان 8 تا 11 اسفند در دانشگاه کراچی در حال برگزاری است.

یکی از فعالیت های کلیدی پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، تاکید بر نقش دانشمندان زن دنیا اسلام در توسعه علم و فناوری و حضور پررنگ آنان در این دوره از نشست استپ خواهد بود.

این دوره از نشست استپ، به آنالیز چالش های دنیا اسلام درحوزه سلامت می پردازد و تازه ترین روینمودها و دستاوردهای دارویی برای روبرو با این چالش ها در آن آنالیز می گردد.

در حاشیه برگزاری پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، سومین نمایشگاه آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان دنیا اسلام نیز برپا می گردد و شرکت ها و سرمایه گذاران، همراه مهندسان و دانشمندانی که در فراوریات و خدمات جدید، پیروزیت هایی را کسب نموده اند، در این نشست چهار روزه با یکدیگر دیدار خواهند کرد. نشست ایسا هم زمان با نشست استپ در دانشگاه کراچی ادامه خواهد داشت.

نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، فرصتی خواهد بود تا دانشمندان کشورهای اسلامی و محققان دنیا اسلام با یکدیگر دیدار نموده و دستاوردها و تجربیات پیروز خود را برای یکدیگر و همچنین دانشمندان جوان به اشتراک بگذارند.

علمی** 9340**1055

منبع: ایرنا
انتشار: 30 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 172

به "ضرورت همکاری کشورهای اسلامی در تحقیقات پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت همکاری کشورهای اسلامی در تحقیقات پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید