طولانی ترین پل چوبی کردستان مرمت و بازسازی شد

به گزارش مجله شرقیا، معاون میراث فرهنگی کردستان از مرمت و بازسازی پل روستای دله مرز در منطقه هورامان به عنوان طولانی ترین پل چوبی کردستان، طی سال 98 با اعتبار بالغ بر یک میلیارد و 350 میلیون ریال اطلاع داد.

طولانی ترین پل چوبی کردستان مرمت و بازسازی شد

جهت دریافت خدمات نوسازی خانه های قدیمی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان، محمد رشیدی معاون میراث فرهنگی کردستان گفت: از مصالح مورد استفاده برای بازسازی این بنای تاریخی می توان به سنگ لاشه محلی در مرمت پایه های سنگی، تیر چوبی خشک ازجنس چنار برای تیر ریزی پل، تخته کوبی در دو لایه رابیتیس کوبی، اجرای بتن به ضخامت حداقل 10سانتیمتر، اجرای قیرگونی به شکل دو لایه و اجرای نمای انتهایی کاه گل کف پل اشاره نمود.

او اضافه نمود: از نقاط حائز اهمیت مرمت این بنای تاریخی می توان به تیرهای چوبی استفاده شده با طول 12 متری برای پوشش دهنه های پل اشاره نمود.

رشیدی با بیان اینکه سرپرستی تیم بازسازی این پل برعهده خبات خلیلی کارشناس مرمت حوزه حفظ و احیاء اداره کل بوده است اضافه نمود: این پل دارای شش دهنه بوده که در نوع ابعاد و شکل پایه های سنگی هزار ساله آن، در نوع خود در سطح کشور منحصر به فرد است.

خبات خلیلی سرپرست تیم بازسازی پل نیز در این خصوص اظهار کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته و پس از جذب اعتبار مورد احتیاج، نرده حفاظتی در دو طرف پل با مصالح سنتی برای هم خوانی با بافت محل و همچنین امنیت گردشگران و اهالی محل تهیه و نصب خواهد شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 754

به "طولانی ترین پل چوبی کردستان مرمت و بازسازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طولانی ترین پل چوبی کردستان مرمت و بازسازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید