عبدالهی: حرکت دانشجویی دانشگاه خوارزمی به سمت برطرف نیازهای کشور

به گزارش مجله شرقیا، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی گفت: انتها نامه های این دانشگاه در راستای برطرف نیازهای کشور تهیه می گردد، همچنین در حوزه صنعت نیز تاکنون توانسته ایم انتها نامه های خوبی را از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دریافت کنیم.

عبدالهی: حرکت دانشجویی دانشگاه خوارزمی به سمت برطرف نیازهای کشور

گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، حجت عابدی اصل- هر یک از مراکز آموزشی و علمی و دانشگاه های مختلف سراسر کشور با توجه به مأموریت، رسالت و اهدافی که برای خودشان تعریف نموده اند فعالیت های مختلفی را در حوزه های آموزشی، علمی و پژوهشی انجام می دهند و از این طریق به طور نسبی هر سال میزان درصد موفقیت و عملکردشان را در اختیار جامعه قرار می دهند، از این رو هدف و مأموریت هر دانشگاه جهت حرکتش را تعیین می نماید.

در میان تمام مراکز علمی و دانشگاهی در کشور، دانشگاه خوارزمی از اهداف و راهبردهای متفاوت تری نسبت به دیگر مراکز علمی برخوردار است به طوری که مقوله های تقویت و گسترش تحصیلات تکمیلی، فراوری علم، مهارت افزایی و کارآفرینی و در نهایت تربیت دانش آموختگان صاحبان مشاغل از مواردی بوده که جهت حرکت و فعالیت های این دانشگاه را تعیین نموده است.

برای آشنایی بیشتر با امکانات و ظرفیت های بالقوه و همچنین مأموریت های دانشگاه خوارزمی در حوزه پژوهش و تحقیقات و فعالیت های علمی و آموزشی، ساعتی را با حضور در این دانشگاه مهمان محمد حسین عبدالهی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی بودیم تا وی به پرسش های ما پاسخ دهد، حاصل این نشست صمیمی، گفت وگوی یک ساعته ما با عبدالهی است.

آنچه در گفت وگوی ما با معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی می خوانید:

45 درصددانشجویان کارشناسی و 55 درصد تحصیلات تکمیلی هستند

5 دوره آموزشی در طول سال تحصیلی اجرا می گردد

10 درصد از دانشجویان نخبگان و استعداد درخشان هستند

60 درصد از فارغ التحصیلان در رشته تحصیلی خود مشغول به کار شده اند

افزایش 200 درصدی جذب اعضای هیات علمی

جذب اساتید در 2 سال اخیر روند کندی دارد

کسب مجوز آ موزش زبان فارسی برای دانشجویان خارجی

تحقیقات در دانشگاه خوارزمی روند صعودی خوبی دارد

سالانه بیش از 1300 پا یان نامه در این دانشگاه فراوری می گردد

مهمترین شاخص دانشگاه هدفمندسازی کارهای پژوهش است

هر 5 سال یکبار برنامه های آموزشی بازنگری می گردد

علوم شناختی مبنای رفتار انسان را آنالیز می نماید

45 درصد دانشجویان کارشناسی و 55 درصد تحصیلات تکمیلی هستند

فارس: درباره ظرفیت دانشگاه و فعالیت معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی بگویید؟

عبدالهی: دانشگاه خوارزمی دارای 12 هزار دانشجو است که 45 درصد از دانشجویان در مقطع کارشناسی بوده و 55 درصد دیگر در تحصیلات تکمیلی تحصیل می نمایند که در واقع از بیشترین دانشجویان مربوط به کارشناسی ارشد هستند البته تبدیل وضعیت اساتید و ارتقا اعضای هیات علمی از جمله دیگر برنامه های این معاونت است.

در دوره های مجازی 5 دوره آموزشی در طول سال تحصیلی اجرا می گردد که این آموزش ها برای مقطع کارشناسی ارشد بوده و به عنوان یک دوره رسمی در کشور مورد تایید وزارت علوم است

5 دوره آموزشی در طول سال تحصیلی اجرا می گردد

فارس: شما در معاونت آموزشی چه بخش هایی از دانشگاه را تحت پوشش خود دارید؟

عبدالهی: معاونت آ موزش تحصیلات تکمیلی این دانشگاه دارای یک دفتر نظارت برنامه ریزی و آموزشی است که در آنجا بازنگری برنامه ها و مقوله بالندگی اساتید از وظایفشان بوده و به مسائلی مانند پیشگیری از تقلب و تخلف، برگزاری کارآگاه آموزشی و افزایش دانش معلمی از جمله آ ن است توجه به آیین نامه ها و شیوه نامه های مربوط به برنامه ریزی آموزشی توسط دفتر نظارت و برنامه ریزی انجام می گردد.

این در حالی است که بخش دیگری از فعالیت های معاونت برعهده دفتر آموزش آزاد و مجازی است که در این دفتر دوره های مهندسی و آموزشی و بازآموزی کارکنان انجام می گردد به طوری که در دوره های مجازی 5 دوره آموزشی در طول سال تحصیلی اجرا می گردد که این آموزش ها برای مقطع کارشناسی ارشد است و به عنوان یک دوره رسمی در کشور مورد تایید وزارت علوم است، درواقع در این دوره مجازی حمایت از آموزش های مجازی انجام می گردد.

10 درصد از دانشجویان نخبگان و استعداد درخشان هستند

فارس: سال جاری فرصت های مطالعاتی برای دانشجویان و اساتید دارید؟

عبدالهی: بله، یکی دیگر از بحث های معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی این دانشگاه مربوط به دفتر استعدادهای درخشان است که در آنجا از افراد نخبه و کسانی که دارای رتبه های خوب در آزمون های علمی هستند و همچنین از افرادی که دارای دستاوردهای علمی در مسابقات بین المللی هستند حمایت می شوند و البته در صورت در خواست برای فرصت های مطالعاتی به آنها تسهیلات می دهیم. در حال حاضر 10 درصد از دانشجویان این دانشگاه را نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان تشکیل می دهند.

البته باید به این نکته اشاره کنم که براساس مصوبه وزارت علوم اگر گروه های متقاضی از دانشجویان نخبه و دارای رتبه برتر متقاضی تحصیل در این دانشگاه باشند ما می توانیم تا 40 درصد ظرفیت خود را افزایش دهیم. از طرفی باید بگویم فرصت های مطالعاتی برای اساتید و دانشجویان برای سفر به کشورهای خارجی محدودیت وجود دارد. به طوری که با توجه به وضعیت تورم و نوسانات ارزی در کشور تعداد محدودی را این دانشگاه می تواند حمایت کند. البته برای فرصت های مطالعاتی این دانشگاه در مصوبه هیات امنای خود توانسته است تسهیلات اقتصادی را فراهم کند.

این در حالی است که فرصت های مطالعاتی برای داخل کشور با استقبال زیادی همراه است. از طرفی نیز باید بگویم براساس اعلام وزارت علوم اساتیدی که از سال گذشته به عنوان مدرس و استاد در دانشگاه فعالیت می نمایند به صورت اجباری باید در فرصت مطالعاتی داخل کشور شرکت نموده و این دوره را بگذرانند.

در حال حاضر 10 درصد از دانشجویان این دانشگاه را نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان تشکیل می دهند، البته ما می توانیم تا 40 درصد ظرفیت خود را افزایش دهیم

60 درصد از فارغ التحصیلان در رشته تحصیلی خود مشغول به کار شده اند

فارس:کیفیت آموزشی دانشگاه چگونه است؟

عبدالهی: یکی از برنامه های سال جاری دانشگاه خوارزمی برنامه ریزی آموزشی و بازنگری برنامه های درسی با هدف بالندگی اساتید است که می تواند در رشد علمی و بالا بردن کیفیت آموزشی نقش محوری ایفا نماید از طرفی برگزاری دوره مهندسی و آموزشی در راستای بازآموزی کارکنان از اولویت های کاری این دانشگاه است.

از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که دانشگاه خوارزمی با توجه به صدسال قدمتی که دارد خوشبختانه در برخی از حوزه های علمی و آموزشی مانند علوم پایه، روانشناسی و علوم تربیتی صندلی بالاتری نسبت به دیگر دانشگاه ها دارد. به طور مثال سال جاری از فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی این دانشگاه چهار نفر رتبه یک را در رشته عمران کسب نموده اند. درواقع باید به این نکته اشاره کنم که در طی آنالیز دو سال اخیر که انجام داده ایم خوشبختانه دانشجویان این دانشگاه در حوزه اشتغال از وضعیت مناسبی برخوردار هستند. به طوری که 60 درصد از فارغ التحصیلان این دانشگاه در رشته تحصیلی خود مشغول به کار شده اند.

افزایش 200 درصدی جذب اعضای هیات علمی

فارس:آیا اساتید دانشگاه ارزیابی می شوند؟

عبدالهی: بله، یکی از راه هایی که برای ارزیابی اساتید در نظر گرفته ایم به حوزه دانشجویی مربوط می گردد. به طوری که یکی از شروط اصلی برای ثبت نام دانشجویان در هر نیم سال تحصیلی تکمیل کردن فرم های ارزشیابی اساتید است از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که سیر تحول جذب اساتید بین 8 تا 11 سال گذشته 200 درصد افزایش یافته است. به طوری که میانگین سنی اساتید در گذشته 55 سال بوده است. اما در حال حاضر اساتید و اعضای علمی این دانشگاه میانگین سنی شان بین 30 تا 40 سال است. از طرفی افزایش 200 درصدی جذب اعضای هیات علمی توانسته این دانشگاه را در رشد علمی و ارتقاء سطح کیفی آموزشی یاری کند.

دانشگاه خوارزمی دارای 510 اعضای هیات علمی است که 250 تا 300 نفر از آنها طی سال های اخیر اضافه شده اند

جذب اساتید در 2 سال اخیر روند کندی دارد

فارس:برنامه ای برای جذب اساتید دارید؟

عبدالهی: باید شرح دهم که دانشگاه خوارزمی دارای 510 اعضای هیات علمی است که 250 تا 300 نفر از آنها طی سال های اخیر اضافه شده اند که این افراد با توجه به خروجی پژوهشی که از خود نشان داده اند دارای سطح علمی بالایی هستند. به طوری که در فراوری مقالات، فراوری کتاب و فراوریات علمی از وضعیت خوبی برخوردارند، از طرفی باید بگویم جذب اساتید در 2 سال اخیر روند کندی دارد.

کسب مجوز آ موزش زبان فارسی برای دانشجویان خارجی

فارس: وضعیت جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه چگونه است؟

عبدالهی: دانشگاه خوارزمی تفاهم نامه ای را با دانشگاه عراق منعقد نموده است به طوری که در سال گذشته 50 دانشجوی خارجی را از این کشور جذب کردیم که سال جاری نیز این تعداد افزایش خواهد یافت. البته یکی از فعالیت های این دانشگاه جذب دانشجوی خارجی از ملیت های مختلف است. در حال حاضر کشورهای افغانستان، عراق، آذربایجان، فرانسه و آسیای میانه نیز با این دانشگاه همکاری دوسویه دارند.

از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که یکی از گام های خوبی که این دانشگاه در سال جدید برداشته است کسب مجوز آ موزش زبان فارسی برای دانشجویان خارجی از وزارت علوم است. به طوری که اکثر اعضای گروه زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه دارای تجربه های تدریس در کشورهای امریکای جنوبی و اروپا هستند.

تحقیقات در دانشگاه خوارزمی روند صعودی خوبی دارد

فارس: در حوزه پژوهش دانشگاه چگونه عمل می نماید؟

عبدالهی: پژوهش و تحقیقات در دانشگاه خوارزمی روند صعودی خوبی دارد به طوری که این دانشگاه از رتبه 21 به رتبه 13 صعود نموده است. درواقع براساس شاخص های کمی و کیفی ظرفیت های این دانشگاه افزایش یافته است که البته باید مورد حمایت و تقویت و همچنین جهت دهی مناسبی قرار گیرد.

انتها نامه های این دانشگاه در راستای برطرف نیازهای کشور تهیه می گردد همچنین در حوزه صنعت نیز تاکنون توانسته ایم انتها نامه های خوبی را از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دریافت کنیم

سالانه بیش از 1300 پا یان نامه در این دانشگاه فراوری می گردد

فارس: درباره فراوریات انتها نامه های دانشجویان بگویید؟

عبدالهی: انتها نامه های این دانشگاه در راستای برطرف نیازهای کشور تهیه می گردد همچنین در حوزه صنعت نیز تاکنون توانسته ایم انتها نامه های خوبی را از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دریافت کنیم. این در حالی است که همکاری با کشورهای اتریش، عراق، افغانستان و همچنین مذاکره با کشورهای فرانسه و بلژیک توانسته است سطح دانشی دانشجویان و اساتید را افزایش دهد و این موضوع باعث تقویت انتها نامه ها و موضوعات مختلف آن شده است. درواقع می توان گفت 55 درصد فارغ التحصیلان دارای انتها نامه های کاربردی هستند به طوری که سالانه بیش از 1300 پا یان نامه در این دانشگاه فراوری می گردد.

مهمترین شاخص دانشگاه هدفمندسازی کارهای پژوهش است

فارس: شاخص و اهداف دانشگاه بر روی چه محوری است؟

عبدالهی: مهمترین شاخص و رسالت دانشگاه خوارزمی هدفمندسازی کارهای تحقیقاتی و پژوهشی است البته نسبت استاد و دانشجو در این زمینه تاثیر بسزایی دارد که استاندارد آن به نسبت استاد یک به 17 دانشجو است که اگر این استاندار رعایت گردد مهارت افزایی داشنجویان و کارآفرینی آنها و همچنین بازنگری مباحث به عنوان مکمل دوره های آموزشی می تواند با سرعت و دقت بیشتری انجام گردد.

هر 5 سال یک بار برنامه های آموزشی بازنگری می گردد

فارس: آیا پایش دروس در دانشگاه صورت گرفته است؟

عبدالهی: باید بگویم یکی دیگر از کارهای دانشگاه خوارزمی پایش درسی و اضافه کردن رشته های میان رشته ای است که در حال حاضر این دانشگاه در مرحله بازنگری دروس خود قرار گرفته است در واقع هر 5 سال یکبار برنامه های آموزشی به طور کلی و جزئی مورد بازنگری قرار می گیرد.

این در حالی است که این دانشگاه دارای کارگاه های معرفت افزایی با همکاری دفتر نهاد رهبری است که در این کارگاه آموزشی بالندگی اساتید افزایش دانشی اساتید و مهارت افزایی دانشجویان انجام می گردد، از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که کارگاه های آموزشی تا قبل از این دو بار در طول سال به صورت متمرکز برگزار می گردد اما سال جاری این کارگاه ها به طور مستمر در طول سال تحصیلی برگزار خواهد شد.

علوم شناختی بیشتر در حوزه هوش مصنوعی کاربرد دارد و در قالب شبیه سازی مورد استفاده قرار می گیرد در واقع این رشته مبنای رفتار انسان را براساس تفکر مورد آنالیز قرار می دهد

علوم شناختی مبنای رفتار انسان را آنالیز می نماید

نظرتان درباره رشته علوم شناختی چیست؟

عبدالهی: این رشته یکی از حوزه هایی است که از علوم مختلف مانند کامپیوتر، فلسفه، روانشناسی، نورولوژی و عصب شناختی تشکیل شده است که به لحاظ مفهومی فعالیت می نماید در واقع این رشته مبنای رفتار انسان را براساس تفکر مورد آنالیز قرار می دهد. علوم شناختی بیشتر در حوزه هوش مصنوعی کاربرد دارد و در قالب شبیه سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 463

به "عبدالهی: حرکت دانشجویی دانشگاه خوارزمی به سمت برطرف نیازهای کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عبدالهی: حرکت دانشجویی دانشگاه خوارزمی به سمت برطرف نیازهای کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید